Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Det tycks som om dvärgnovan CH UMa nu kan befinna sig i utbrott, även om saken ännu inte har bekräftats.

CH UMa ligger bara ett par grader från galaxen M81 och är omgiven av stjärnor som bildar ett karakteristiskt mönster. Stjärnan brukar få utbrott en eller två gånger per år, vissa utbrott är ljusstarka och andra är ljussvaga.

Jag minns när CH UMa upptäcktes 1972, det vållade viss sensation med en så ljusstark och spännande ny dvärgnova. I det första meddelandet jag såg kallades stjärnan ”Tanskij’s object” vilket senare ändrades till ”Transkij’s object” – men båda namnen var lika felaktiga, det skulle vara ”Goranskij’s object”. Här är upptäcktsartikeln:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

Sören Eriksson gjorde 1973 många observationer av stjärnan, han kunde rutinmässigt se stjärnan vid minimum kring magnitud 14.7 med sitt hemmabyggda teleskop. Dessa observationer utgjorde förresten en viktig del i en artikel som (jag tror 1974) publicerades i Journal of the BAA. Första gången CH UMa skådades i utbrott från svensk horisont var i april 1976, observatör var Stefan Dubois. För min egen del har jag bara sett ett utbrott, i maj 1991.

En lustig sak med CH UMa är att deklinationen som gavs i Astronomical Almanac var en grad för nordlig! Detta upprepades år efter år, och jag skrev faktiskt ett litet brev till utgivarna av almanackan och påpekade saken. Vet inte om det ändrades senare. Men åtminstone i 1988 års upplaga av AA (som jag har framför mig) är deklinationen fortfarande fel … att hitta ett tryckfel i AA är väl annars lika ovanligt som att hitta ett stavfel i Svenska Akademiens Ordlista.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Post by wilt »

Intressant - både tipset om det aktuella utbrottet, och bakgrundsinformationen!

Här finns en uppsats i JBAA som väl är den Hans åsyftar, med referens till "SUAA VSS results, communicated in advance of publication by Bengtsson, H."

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote: Men åtminstone i 1988 års upplaga av AA (som jag har framför mig) är deklinationen fortfarande fel … att hitta ett tryckfel i AA är väl annars lika ovanligt som att hitta ett stavfel i Svenska Akademiens Ordlista.
Astronomical Almanac skrev förvisso nästan "felfritt" men däremot har kvalitén på tryckningen av AA varierat. Se t.ex. på AA från 1987. Där uppträder sidorna för Dipsky i dubbel upplaga och eventuellt saknas andra sektioner. :sad:

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Det låter som om 1987 var ett trycktekniskt dåligt AA-år ... annars är "The Search for the Nebulae" (av Kenneth Glyn Jones) det mest kaotiska bokexemplaret jag har i hyllan. Här är ett exempel på sidordningen:

37 - 42 - 43 - 40 - 41 - 38 - 39 - 44 - 45 - 50 - 51 - 48 - 49 - 46 - 47 - 52 - 53

Men boken är trevlig och intressant! Trots en mindre lyckad insats av The Burlington Press, Foxton, Cambridge, UK.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

CH UMa:

Nä, det tycks inte ha blivit något ljusstarkt utbrott i varje fall. Stjärnan verkar ha varit uppe kring magnitud 14 och sedan vänt neråt igen. Men det har varit glest med obsar den senaste tiden, så vi vet inte exakt hur ljus stjärnan blev.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Dvärgnovan CH UMa troligen i utbrott

Post by Hans Bengtsson »

Nu har CH UMa i varje fall fått ett riktigt och ljusstarkt utbrott!

http://www.aavso.org/095968-ch-uma-outburst

Detta är en riktigt häftig variabel att se i utbrott, rekommenderas.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”