Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

X Oph är nära max, de senaste obsarna som inrapporterats till SVO ligger på omkring 6.6.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Tri är nära max, lättfångad i fältkikare. I kväll fick jag den till 6.6.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

V CrB ligger nu i ett mycket ljusstarkt maximum, jag skattade magnitud 7.0 ikväll (2 oktober). Detta är i paritet med de starkaste maxima som är kända hos stjärnan.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

V Cas närmar sig max. 7.6 ikväll mellan molnmassorna här i Lund.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Jag skattade R Cas till 4.8 ikväll. Den är nära max. Många gånger maxar den på runt 6 men ett par gånger per årtionde är den ljusare än 5, så säsongens maximum är ganska ovanligt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Intressant!
Jag har nu kollat lite närmare, och tror att det nu pågående maximet är det ljusaste sedan maximet omkring 10 april 1866, då magnituden var 4.4. Variabiliteten hos R Cas kunde tydligt visas av Pogson 1853, även om det finns bevarat en observation av Johnson den 29 november 1850 (magnitud 6.5).

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by ThomasK »

Hade missat att R Cas var så ljus då jag tittade på rho Cas tidigare ikväll. Så det fick bli en kort sväng till. Den stod nästan i zenit så den var lite obekväm att observera med kikaren. Den ligger i ett stjärntätt område och kan vara lite marig att hitta när den är svagare, men nu var det inte svårt att hitta den. Bedömde den så ljus som 4.6.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Jag ville ju inte heller missa detta sällsynta tillfälle, och insåg att jag nu lätt kunde se området från balkongen så jag behövde inte anstränga mig mycket. Med teleskop hade dock balkongtaket skymt. Använde min lilla fina 99-kronors-kikare av miniformat. Enda incidenten var att jag först vände kikaren bak och fram, den ser nästan likadan ut på båda hållen, lite pinsamt för en amatörastronom.

Kartan jag hade i pärm visade inte så starka stjärnor som behövdes men jag kollade 15x15 grader i mobilen (AAVSO), och där fanns både en 47-stjärna och en 48-stjärna. Tyckte att R Cas såg lika stark ut som båda dessa, det blev magnitud 4.7.

Fantastiskt att få se denna mira så himla ljus!

Edit:
Det kan tilläggas att observationerna av maximet i april 1866 utfördes av Eduard Schönfeld, som då var direktor för observatoriet i Mannheim. Utrustningen där var gammalmodig och mycket beskedlig med en 6-tums refraktor som huvudinstrument.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by mikaelanderlund »

Då blir det ett försök på R Cas ikväll! Låter spännande med ett så ljust max.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

Ja, det här var en kul observation. Stjärnan är så ljus så jag fick göra som Hans och plocka fram mindre kikare, i mitt fall en 6x30, för att kunna hitta lämpliga jämförelsestjärnor. Hans: intressant att du plockat fram ytterligare uppgifter.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Den kikare jag använde är 10x25 av det berömda (åtminstone välkända) kvalitetsmärket Clas Ohlson. Ovärderlig i sådana här sammanhang, den ger bra bild och jag har haft mycket glädje av den. Noga utvald kan man säga, jag testade ett antal nästan oanvändbara exemplar i affären i Nordstan innan jag hittade denna lilla pärla.

Faktum är att den enda mira jag sett ljusare än R Cas är Chi Cyg. På tredje plats kommer R Leo med 5.2. Mira själv då? Där får jag skärpa mig, jag hade den tillfälligt på programmet kring 1970 och minns att jag gjorde en del obsar men var dessa tog vägen har jag ingen aning om. Troligen refuserade jag dem av någon anledning och rapporterade aldrig. Är dock säker på att jag aldrig sett Mira för blotta ögat, vilket ju kan tyckas lite säreget.

Just nu är alltså R Cas ett enkelt objekt för obeväpnat öga om man har hyggligt mörk himmel.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R Aql befinner sig nära max och är nu ett lätt objekt för mindre kikare. I kväll skattade jag den till 6.0. Den här miran är extra tacksam att följa eftersom dess period varierar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by mikaelanderlund »

Fint väder ikväll. Jag har haft R Cas i kikaren och bestämde den till magnitud 4.8. Det ligger en båge av stjärnor runt magnitud 4-5 intill så det var hyfsat lätt att få till bestämningen.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote: Faktum är att den enda mira jag sett ljusare än R Cas är Chi Cyg. På tredje plats kommer R Leo med 5.2. Mira själv då? Där får jag skärpa mig, jag hade den tillfälligt på programmet kring 1970 och minns att jag gjorde en del obsar men var dessa tog vägen har jag ingen aning om. Troligen refuserade jag dem av någon anledning och rapporterade aldrig. Är dock säker på att jag aldrig sett Mira för blotta ögat, vilket ju kan tyckas lite säreget.

M v h
Hans Bengtsson
Jag kollade i mina nattböcker och jag har noterat Mira för blotta ögat vid åtminstone sex tillfällen och fyra maxima. Som ljusast har jag loggat den till magnitud 2.7 den 9 februari 1987.

Skattade R Cas igår (Nov 30, 16:05 UT) till magnitud 4.8 med blotta ögat. Den var aningen starkare än Sigma Cas (5.0) men svagare än Rho Cas (som också är en variabel). Med 8x40 kikare såg R Cas rödaktig ut.

/Timo K
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R UMa närmar sig snabbt max: 8.0 ikväll.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA