Variabler i M33

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Variabler i M33

Post by Starsoft »

Hej

Tidigare dök det upp en fråga upp om man kunde se enskilda stjärnor med amatörteteskop i M33. Jag har nu blinkat två bildserier som är tagna med 3 veckors mellanrum, och faktiskt går det att se minst två variabla stjärnor. Tittar man noga till vänster om bildcentrum så syns två svaga, kanske magnitud 20 stjärnor, det finns säkert flera som är lite mer tveksamma.

Så enskilda stjärnor går att se i M33, däremot lär det inte genom den låga ljusstyrkan på rimlig tid gå att skapa ljuskurvor för variablerna, till det lär behövas större optik och klarare himmel. Därmed faller mitt projekt att bestämma avståndet till en galax som Hubble gjorde genom att hitta cepheid-variabler, så jag får leta i någon dvärggalax eller stjärnhop på närmare håll i stället.

Det är i och för sig inget förvånande att det går att se stjärnor i M33, för om jag jämför ljustyrkan för en magnitud 20 stjärna på 3 miljoner ljusårs avstånd så skulle den bli typ av magnitud 3 om den låg nära oss på 1000 ljusårs avstånd.

Blinkbild (GIF 300KB) :

http://www.hemlin.se/astro/m33_1.gif

Anders
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Intressant! Det verkar vara två variabla stjärnor som du har fotograferat men det finns ju en liten möjlighet också att det istället är en asteroid eller komet som har flyttat på sig. Kan vara värt att följa upp med nya bilder om du har upptäckt en ny asteroid! Kontrollera med MPChecker (http://scully.harvard.edu/~cgi/CheckMP) och SNChecker (http://scully.harvard.edu/~cgi/CheckSN) om det finns några kända asteroider just där.

Kanske du också kan googla på kända variabla stjärnor i M 33?
Roger
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Post by Starsoft »

Tack för tipset om MPChecker och SNChecker, något mycket användbart som jag saknat.

Men i det här fallet är det nog så att jag genom att stacka bilderna med "sigmaclip" eller "adaptive" metoder effektivt raderar allt som inte ligger stilla så då lär jag alltid missa ev. objekt som rör sig, jag brukar försöka stacke en gång med "mean" för att söka efter uppenbara objekt men det blir så mycket artefakter i sådana bilder så det är väldigt svårt att upptäcka något. Jag antar att en småplanet skulle röra sig under ett par timmar, eller?

Jag lyckades i alla fall identifiera stjärnan som syns bäst:

=====
Variable Star
920031 M33 V0031
Type of Variability: DCEP
Magnitude: B 18.92/ 21.08
Period:

J2000 RA: 1h33m27.16s DE:+30°37'07.3"
Date RA: 1h33m53.28s DE:+30°39'29.0"
=====

Verkar vara en Cepheid, så jag verkar inte vara ute och cykla, men den svagare som blinkar strax därunder kan jag inte hitta någonstans.

Anders
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Nu la jag märke till den blinkande punkten strax nedanför cepheiden. Jag såg en annan svag blinkande punkt strax ovanför cepheiden.

Hur snabbt asteroider rör sig beror på avstånd. Med MPChecker kan du se antal bågsekunder/timma. Nuvarande asteroider runt M 33 rör sig kring 30"/timma.
Roger

Return to “Variabla stjärnor”