Sotstjärnorna

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Bruno Billiaert wrote:Jeg greide å se R CrB på 4/03/2013 og vurderte det på magnitud 10.9. TT CrB var litt lysere, mag. 10.8. Z UMi går langsomt opp og jeg estimerte det på mag. 13.1.

Kanskje, hvis været samarbeider litt, jeg kan søke "000-BKW-029", en RCB: stjerne som er i nærheten av RZ LMi (UGER). To stjerner jeg aldri har sett før...

hilsen,
BBI
Jag har också obsat Z UMi kring 13.1-13.2 den senate tiden, det känns som om den har haft en platå på sin väg uppåt.

Japp, 000-BKW-029, också känd som J095310.04+335352.8, är ett spännande nyupptäckt objekt som följts av flera svenska observatörer sedan den upptäcktes. En annan misstänkt RCB-stjärna på nordliga deklinationer som är relativt nyupptäckt är NSV 11154. Jag följde den under sommaren och hösten, sedan har den legat dåligt till för min observationsplats; men snart är det säsong igen (den ligger i norra delen av Lyran, nära där Cygnus och Draco möts).

Edit: här finns ett paper om NSV 11154.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Bruno Billiaert
Posts: 19
Joined: 2012-06-13 11:28:50
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Bruno Billiaert »

NSV 11154 har jeg sett tre ganger, i august og september (mag.11.9 - 12.0). 000-BKW-029 var dessverre ikke synlig i går. Den er litt for svakt for min 30cm dobson (fra lys forurenset Belgia).
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

wilt wrote:RCB-stjärnor och den därmed besläktade typen DY Per-stjärnor är ganska sällsynta, men de senaste åren har storskaliga fotometriska genomsökningar lett till upptäckten av nya sådana objekt. Vad man gör är helt enkelt att gå igenom databaser med miljontals fotometriska mätningar och letar efter den typ av ljusvariationer som är typiska för RCB-stjärnorna, för vidare uppföljning av med spektroskopi.

Ett av den senaste tidens misstänkta objekt heter än så länge något så prosaiskt som ASAS J053302+1808 och publicerades i studien A. A. Miller et al, ”Discovery of Bright Galactic R Coronae Borealis and DY Persei Variables: Rare Gems Mined from ACVS”, The Astrophysical Journal 755 (Augusti 1, 2012): 98 (Arxiv).

I en annan studie avfärdas dock den här stjärnan som en kandidat till att vara RCB eller DY Per. Tisserand mfl, "The ongoing pursuit of R Coronae Borealis stars: ASAS-3 survey strikes again", kommande i Astronomy & Astrophysics, preprintversion här.

I en kommentar till katalogposten för stjärnan i variabelkatalogen VSX sammanfattar Sebastian Otero det ganska tveksamma kunskapsläget angående den här stjärnan: "Extremely long period RVA star? C13 abundance and color (J-K= 1.98) suggests it might be a DYPer star but the fading events are periodic."

Det kanske därför kan vara av intresse att samla in lite fler mätningar för att se hur variationerna ser ut. Stjärnan är ganska ljusstark, ligger i Oxen och det finns en nyupprättad AAVSOsekvens som underlättar observerandet.

I natt fick jag igenom en observation i tre färger av objektet med BRT: B=16.13, V=12.72, R=11.06. Det är uppenbarligen ett ganska rött objekt.
Jag fick igenom ytterligare några BRT-mätningar på ASAS J053302+1808 och har dessutom fått en ansökan om teleskoptid på AAVSOnet antagen. Så förhoppningsvis ska det bli en serie obsar innan säsongen för Taurus är över för den här gången. Än så länge har stjärnan inte gjort mycket väsen av sig. Men det är ju bara att fortsätta att mäta så får vi se vad den har för sig.Image

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by Robert »

JAg fotade nåpgra tidigare i veckan men med lite för lång exponeringstid så de flesta bilderna var överexponerade.. Korrigerar exponeringstid till nästa gång...
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB befinner sig för ögonblicket i "fritt fall" i diagrammet ... man kan faktiskt undra när den kommer att återvända till normalmagnituden 6. Den senaste tidens uppåtgående trend bröts nyligen helt abrupt. Se AAVSO-diagrammet nedan för de senaste 1000 dygnen.

mvh
Hans Bengtsson
R CrB. Från AAVSO.
R CrB. Från AAVSO.
R CrB.png (64.34 KiB) Viewed 7920 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Z UMi har varit i uppåtgående trend ganska länge nu, efter att i det senaste minimat ha nått strax under magnitud 17 i början av sommaren. Ikväll skattade jag den till 12.9.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

Z UMi har fortsatt uppåt och blir mer och mer lättobserverad. Igår: 12.1.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

RCB-variabeln SU Tau ligger nu på den ljussvagaste nivå som någonsin observerats för stjärnan. Se AAVSO-diagrammet nedan för åren 1900-2013.

m v h
Hans Bengtsson
SU Tau 1900-2013. AAVSO.
SU Tau 1900-2013. AAVSO.
SU Tau AAVSO.png (70.39 KiB) Viewed 7667 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

När jag kollade AAVSO-kurvan för R CrB under de senaste 2500 dygnen slogs jag av en sak, nämligen att färgindexet V-R under en stor del av tiden ligger kring en halv magnitud - men att indexet ökar signifikant till ca en magnitud när stjärnans ljusstyrka befinner sig i tilltagande. Detta har förstås en fysikalisk förklaring, men jag vet inte exakt vilken.

m v h
Hans Bengtsson
R CrB. Färgindex V-R. AAVSO.
R CrB. Färgindex V-R. AAVSO.
R CrB Färgindex V minus R.png (46.41 KiB) Viewed 7651 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by Tompa »

Jag fotade R CrB i förrgår, det ska bli intressant att se om den är på gång att ljusna igen. Det känns som att den "gasat" på lite de senaste dagarna. Men man vet ju aldrig... Här är AAVSO-kurvan för närvarande. Den senaste observationen i V, strax under magnitud 12 tror jag inte på, det verkar som att observatören använt "icke-AAVSO"-stjärnor som jämförelse.

Simma lugnt,
Tomas W
RCRB1000.png
RCRB1000.png (100.5 KiB) Viewed 7358 times
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by ThomasK »

Det är märkligt hur olika takt i ljusförändringen den här stjärnan har. Ibland kan den störtdyka eller snabbt flamma upp eller segdra tiondels magnituder under månader. Spännande att följa dina mätningar.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Jag har sällan blivit så förvånad i samband med en variabelobservation som den 25 november 2013 klockan 16:40 UT, då jag skattade R CrB till magnitud 12.6. Anledningen till denna förvåning var, att jag den 5 november hade sett den av magnitud 12.2, varefter den mycket snabbt hade ökat i ljusstyrka till magnitud 11.2 den 17 november.

Naturligtvis förväntade jag mig den 25 november att stjärnan ljusnat ytterligare, alternativt planat ut. Att den fullkomligt abrupt skulle genomföra en störtdykning mitt i det snabba tilltagandet, det var verkligen överraskande. Obsen den 17 november visade sig markera den exakta toppen på detta kuriösa och kortvariga maximum.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

ES Aql har nyligen påbörjat färden nedåt mot ett minimum. Hur djupt och hur långvarigt återstår att se.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB har nu ljusnat en hel del, igår kväll (22 juli) fick jag magnitud 12.9 med 20 cm Newton från min balkong i Göteborg. Detta är bra tajming eftersom Corona Borealis nu under lång tid framåt ligger bra till för mig. Hoppas bara att R inte planerar några nya störtdykningar utan förblir inom mina observationella ramar ett tag.

Undrar hur länge detta vansinnigt långa minimum för R CrB ska hålla på. Det är ju egentligen inte helt uteslutet att tänka sig hundratals år eller mer! Man vet aldrig med RCB-stjärnor.

Fina nattlysande moln ikväll, jag ser dem i nordväst men de kan kanske finnas även i riktningar där jag inte har koll.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB fortsätter att ljusna:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/17639

Får se hur långt upp i diagrammet den orkar i det här försöket ...

mvh
Hans Bengtsson