Sotstjärnorna

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB har nu nått magnitud 10.1 enligt min skattning igår (16 sep). Så ljus har stjärnan inte varit sedan den snabbt som en gråsten sjönk genom den nivån den 3 augusti 2007. Är det gigantiska minimet på väg att ta slut? Kommer R CrB snart ha återvänt till magnitud 6, eller ska den än en gång dyka? Vi får se.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB har ljusnat ytterligare, magnitud 9.5 för en liten stund sedan. Tyvärr för många täta höga moln nu, ser inte ens Arcturus för blotta ögat.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by mikaelanderlund »

Så fort det klarnar upp ska jag också försöka bestämma magnituden. Onekligen en spännande stjärna!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Javisst, det är en otroligt fascinerande stjärna. Jag minns att en astronom en gång skrev att dess uppförande är det mest oberäkneliga fenomen som naturen känner, alla kategorier. Vi har ingen aning huruvida stjärnan nu verkligen på allvar är på väg mot normalmagnituden 6, eller om det snart kommer en störtdykning igen.

Jag fick förresten tillfälle att ägna ytterligare några minuter åt variabler trots allt. Delar av Karlavagnen kunde skymtas och det betyder att man kan ta några variabler åtminstone åt det hållet. Totalt 19 obsar av ljusa variabler blev det.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB fortsätter att stiga i diagrammet, skattade magnitud 9.3 ikväll.

Kunde observera 17:50 - 18:30 UT, det blev 22 variabler, sedan drev det snabbt in stratocumulus. Att notera är hur ljus miran V CrB (upptäckt av Nils Dunér) är nu, jag fick magnitud 7.0 i sökaren. Magnifikt maximum! Det ljusaste sedan augusti 1936, verkar det som.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by mikaelanderlund »

Igår bestämde jag R CrB till runt 9.0 kanske något lägre men är noob när det gäller magnitudbestämning och tyckte den var svårbestämd.

/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Din obs av R CrB (liksom de andra du gjorde) är helt OK. Jag kollade just i AAVSO, där finns i nuläget två obsar av R CrB från den gångna natten, de ger 9.0 och 9.4. Min egen skattning (ännu ej rapporterad till AAVSO utan bara i SVO) landade på 9.2. De två jfrstjärnor jag använde var 89 och 96, båda ligger strax utanför synfältet med zoomen så jag fick flytta synfältet fram och tillbaka vid obsen. Använde även defokusering så jag kunde jämföra intrycken av ljusskivorna istället för ljuspunkterna, det är ett ofta användbart trick. Än så länge är R CrB för ljussvag för min 5 cm sökare, när (om?) den ljusnat ytterligare kommer jag att skatta i huvudsak i sökaren.

För övrigt blev det en fruktbringande kväll igår, ett långt obspass och två korta, plus ett sent specialpass med enbart SS Cyg. Totalt 71 variabler, resultaten finns i SVO.

Edit:
Någon gång har jag skrivit att jag under observerandet aldrig råkar ut för tekniska problem, eftersom jag inte använder tekniska prylar som goto eller motorer eller ens polinställer. Men man kan klanta till det ändå! Mina kartpärmar har jag på ett bord inomhus, några steg innanför balkongdörren. En av pärmarna är en ringpärm med alla översiktskartor i plastfickor. Just denna pärm råkade jag igår stöta ner på golvet. När jag i mörkret tog upp pärmen visade det sig att ringarna hade öppnats varvid nästan samtliga kartor på en sekund spred sig över tio kvadratmeter av golvet. Tappade plastfickor tenderar att gruppera sig maximalt kaotiskt. Resten av kvällen fick jag klara mig utan översiktskartorna. De ligger nu i en prydlig men totalt osorterad hög som jag får sortera upp vid tillfälle.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Nu har R CrB ljusnat till visuell magnitud 8.6 eller 8.7, enligt senaste AAVSO-data. Svårt att bekräfta från Göteborg eftersom vi hamnat i en utdragen regnperiod. Livets stora frågor just nu är dels om regnet ska sluta någon gång, dels om R CrB verkligen och på fullt allvar är på väg mot magnitud 6.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Magnitud 8.4 igår kväll för R CrB enligt min skattning. Kurvan går nästan linjärt uppåt i diagrammet. Hur länge? Ända in i kaklet (magnitud 6)?

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

XX Cam brukar klassas som RCB eller misstänkt RCB, den följs ganska regelbundet inom SAAF/V. Egendomligt är emellertid dels att spektret inte är helt RCB-typiskt, dels att endast ett minimum observerats.

Här finns en artikel om stjärnan, med ljuskurva:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

Minimet var mycket symmetriskt, och precis som författaren påpekar så liknar det mycket en förmörkelse. När man nu har fallet med den misstänkta RCB-stjärnan i Leo Minor i färskt minne, den som visade sig vara en extremt långperiodisk förmörkelsevariabel, ja då kan man undra om inte minimet för XX Cam också var en förmörkelse av likartat slag, inte ett RCB-fenomen.

Å andra sidan var det just den spektrala likheten med R CrB som initialt ledde till att massor av gamla plåtar genommönstrades, varvid minimet upptäcktes. Så frågan får anses öppen och det är viktigt att jakten på ett nytt minimum fortsätter.

Man kan också tänka sig att det fysikaliskt finns ett nära samband mellan RCB-stjärnor och extremt långperiodiska eklipsvariabler, inte bara att ljuskurvorna i vissa fall kan vara svåra att särskilja. En likhet mellan t.ex. Epsilon Aur och R CrB är halvperiodiska variationer vid maximum, med amplitud ett par tiondelar av en magnitud och period några tiotals dygn.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB fortsätter att ljusna - men för ögonblicket går det rätt sakta uppåt. Visuell magnitud 8.3 nu. Det är bara ungefär en tiondel ljusare än för en vecka sedan. Vad som ska hända härnäst vet ingen.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

Bara för att visa hur mycket som går att vaska fram ur DASCH, så ger jag här exemplet Z UMi. Dels ljuskurvan, dels den allra första bilden som finns i materialet (från år 1891). Det tog bara 5 minuter att ta fram kurvan och ladda hem kurva+bild.

mvh
Hans Bengtsson
Z UMi_lightcurve_DASCH
Z UMi_lightcurve_DASCH
Z UMi_lightcurve_DASCH.png (46.44 KiB) Viewed 8373 times
Z UMi_image from 1891_DASCH
Z UMi_image from 1891_DASCH
Z UMi_image 1891.146099_DASCH.png (121.46 KiB) Viewed 8373 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

På bussen hem från jobbet kollade jag i mobilen DASCH-data för CH UMa och DO Dra, två dvärgnovor med relativt glesa utbrott. Och det dök då genast upp en lång rad utbrott som nog inte finns registrerade på annat sätt. För CH UMa var första utbrottet år 1901, för DO Dra år 1902.

Det är alldeles uppenbart att man med hjälp av DASCH kan hitta massor, och jag menar verkligen massor, med hittills icke kända data om olika variabler. Utan att anstränga sig särskilt mycket. Å andra sidan kan man ju se det som att dessa data för t.ex. CH UMa och DO Dra nu faktiskt är publicerade i och med att åtkomsten är så enkel, det är bara att skriva in stjärnnamnen.

Känns nästan som utgångspunkt för ett särskilt DASCH-projekt i vår variabelgrupp? Fast det räcker kanske med att data samlas för de bortglömda mirorna på det sätt som Thomas K redan gör.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Sotstjärnorna

Post by Hans Bengtsson »

R CrB har nu en något avtagande tendens, här är senaste rapporten från Japan:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/ma ... lert/18524

Vi ser att svenska observatörer är väl representerade i listan.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Sotstjärnorna

Post by wilt »

De senaste obsarna av Z UMi har varit någon tiondels magnitud svagare än normalt. Slumpmässiga observationsfel, små variationer hos stjärnan eller början på ett riktigt minimum?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA