Epsilon Aurigae

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Gårdagens mätning av epsilon gav 3.285. Om det stämmer verkar det som stjärnan börjat den sista biten ur förmörkelsen. De senaste 5 veckorna har den bara ökat långsamt eller stått still. Situationen var enligt mina mätningar att mellan ca. 1/4 - 20/4 var ökningen från 3.43 till 3.35, sedan ett stillestånd runt 3.35 från 20/4 till 7/5, för att nu öka igen.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Äntligen helt klar himmel igen och nya bilder på Epsilon Aurigae. Med epsilon 11º över horisonten och solen 10º direkt under horisonten var det bara de ljusaste jämförstjärnorna som gick att se på bilderna. Jag fick värdet 3.202 som medelvärde på bilderna. Om detta stämmer ökar epsilon mycket långsammare än beräknat. Med denna takt kommer den inte ur förmörkelsen innan nån gång i mitten av juli. Beräknad tid var annars i mitten av maj.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Epsilon Aurigae

Post by Robin Andersson »

Kul att höra Thomas att det gick trots ljus himmel. Var själv ute igår bara för att provfotografera gränsmagnituden. Stjärnorna är oerhört små på bilden och knappt synliga trots en 15 sekunders exponering. Visserligen kanske jag ser stjärnor av magnitud +4~, men måste dock säga att det är synd att sommaren påverkar så pass mycket.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

De senaste 2 nätterna har jag fått nya bilder på epsilon Aurigae, det var nästan en månad sedan sist. Igår natt blev resultatet 3.075 och inatt 3.062. Det märks tydligt nu att Kusken är längre bort från solen och börjar komma högre upp på himmeln igen. Trenden verkar ha hållt i sig sedan slutet av maj och början av juni med en återgång till normal ljusstyrka i mitten av juli.

Perioden för inträdet och utträdet blir därmed ungefär lika långa, istället för det mystiska snabba utträdet som noterades vid förra förmörkelsen. I kampanjen som bedrev 1982-1984 fick man inträdet till 142 dagar medan utträdet bara var 65 dagar.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Jag har gjort en sammanfattning av vad som hände under förmörkelsen med avseende på ljuskurvan i V-bandet. Den finns publicerad på SVO under "Ljuskurvor & Resultat -> Analys Eps Aur 2009-2011" eller via http://var.astronet.se/doc/EpsAur2009-2011summary.pdf
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Från internationella Epsilon Aurigae kampanjen har Jeff Hopkins nu släppt Nyhetsbrev nr 23 och publicerat sin fotometriska analys av förmörkelsen. Påda hittas på http://www.hposoft.com/Campaign09.html

Jag kan säga att hans analys av kontaktpunkterna för förmörkelsen inte stämmer så väl överens med min analys (se inlägget ovan). Jag har därför gjort en analys av kampanjens observationer (i V-bandet) och förfinat min ursprunliga analys som innehöll data från 4 observatörer. Dock blev det nästan ingen skillnad och de två nya analyserna (som jag inte skrivit klart än) är snarlika min första, men skiljer sig som sagt från Jeffs.

Igår fick jag en ny mätning av stjärnan på 3.057, fortfarande lite under sin medelmagnitud.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

En liten uppdatering av vår ljuskurva för Epsilon Aurigae:

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by wilt »

Thomas har fått in en lång och bra uppsats i JAAVSO om eps Aur: preprintversionen släpptes precis. Bra jobbat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

En strålande artikel, och lön för mödan för de säkert oräkneliga timmar Thomas K ägnat denna stjärna!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Epsilon Aurigae

Post by Robin Andersson »

Håller med det ser strålande ut!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Processen med artikeln har varit ganska utdragen. Jag skrev den förra sommaren och efter ett par vändor till AAVSO med kompletteringar och omberarbetningar blev den antagen förra hösten. Meningen var att den skulle varit med i en specialutgåva om Epsilon Aurigae i våras, men man beslöt att flytta fram den utgåvan till nu i höst. Kul att äntligen se den i förhandsutgåvan.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by Tompa »

Nu har jag också läst den. Vilket jobb! Bra skrivet och intressant! :good:

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Efter förmörkelsens slut sommaren 2011 låg epsilon Aurigae ganska stilla, men under den senaste säsongen har dess egenvariation ökat igen. Här är en ljuskurva från AAVSO för de senaste 600 dagarna med mina obsar markerade. Jag har fortsatt följa stjärnan, dock inte lika intensivt som under förmörkelsen. Egenvariationerna verkar nu ha lite längre period, 80-90 dagar mot runt 60 under förmörkelsen. Amplituden 0.1 till 0.15 magnituder är ungefär densamma som under förmörkelsen.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Det finns nu en DVD om projektet Epsilon Aurigae som kan beställas:

http://www.aavso.org/mystery-sky-dvd

http://www.aavso.org/sites/default/file ... %20Sky.jpg

m v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Epsilon Aurigae fortsätter med sin lilla variation utanför förmörkelsen vart 27:e år. Nyligen har den varit nere på mag 3.1, det lägsta värdet sedan den kom ur förmörkelsen 2011. Nu verkar den vända uppåt igen. Jag hoppas få nån eller ett par bilder till innan sommaren.

Image
Thomas Karlsson