Epsilon Aurigae

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Det är en makalöst lång och tät mätserie du har gjort för denna stjärna. En intressant notering man kan göra är denna: under den stora eklipsen så visade en del andra observatörers V-mätningar en mid-eclipse brightening på ca 0.2 magnituder i samband med att Epsilon låg nära solen på himlen. Dina mätningar visade ingen sådan ljusökning.

Det diskuterades ju då en del om vad som egentligen var korrekt, och jag tror den vanligaste slutsatsen blev att ljusökningen inte var reell utan en effekt av bristande korrektioner vid analysen. Under sommaren 2013 fick en del observatörer precis samma ljusökning på 0.2 magnituder! Och denna gång utan att någon förmörkelse ägde rum. Så man kan nu säkert säga att mid-eclipse brightening var en ren konjunktionseffekt som inte hade med stjärnan att göra, och att det var dina mätningar som var korrekta. Snyggt jobbat, minst sagt.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Det kan vara på sin plats att se vad som hänt med Epsilon Aurigae efter förmörkelsen. Thomas K har fortsatt sina mätningar och erhållit denna enastående V-kurva, som så tydligt visar den ljusare komponentens halvregelbundna pulsationer (eventuellt gravitationella störningar från den mörka komponenten):

http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... and=V&.png

En färsk AAVSO-notis i ämnet:

http://www.aavso.org/aavso-alert-notice-504


M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Thomas K:

Det skulle vara intressant att se vilken period Peranso ger för Epsilon Aur när det gäller dina mätningar av de halvperiodiska variationerna efter det stora minimet. Är det något som du har testat?

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Jag har inte undersökt perioden för epsilon Aurigaes variationer efter förmörkelsen avslutning, men här är ett WWZ-diagram från VStar. Det täcker perioden juli 2011 till nu och bygger på alla fotometriska obsar från AAVSO där avvikande punkter först rensats bort. I ett WWZ-diagram ser man vilka perioder som är mest dominerande över tiden.

Man ser att det finns två dominerande perioder, en på 74-76 dagar som var extra tydlig strax efter förmörkelsens avslutning. Denna dominerar även under senare tid om än inte är lika stark. Den andra perioden ligger på 65-67 dagar och överlappande till att börja med den första, men var sedan dominerande under 2013-2014. Båda dessa perioder är lite längre än under förmörkelsen då de halvregelbundna variationerna hade en period på runt 61 dagar.
epsaur_WWZ.jpg
epsaur_WWZ.jpg (41.89 KiB) Viewed 3620 times
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

En smart och illustrativ diagramtyp som är ny för mig! Man blir nyfiken på hur diagrammet skulle se ut för t.ex. V Boo och många andra stjärnor. Är det tidskrävande att skapa sådana diagram?

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

VStar är en Java-applikation som finns att hämta gratis på AAVSO (https://www.aavso.org/vstar-overview). Jag har inte använt det jättemycket, men den har en hel del bra funktioner. Bl.a kan man direkt hämta upp alla obsar för en viss stjärna från AAVSO:s databas och sedan visa dessa som ljuskurvor eller fasdiagram. Man kan också som i Peranso göra periodperäkningar och WWZ-analyser.

Jag testade att göra ett WWZ-diagram för V Boo, men fick inte till något riktigt spännande. Kanske kan man få fram mer om man mixtrar med de olika inställningarna i programmet. För det här diagrammet fick datorn arbeta ca 5 minuter.
VBoo_WWZ.jpg
VBoo_WWZ.jpg (40.92 KiB) Viewed 3578 times
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by wilt »

Jag har använt VStar en del - men dock inte gjort WWZ-diagram - bland annat för periodbestämningar. Anledningen till att jag började testa programmet var egentligen att jag kör Mac och Peranso ju är ett Windowsprogram. Precis som Thomas tycker jag det är smidigt att ladda in obsar från AAVSOs databas. Det finns även bra plugins som jag använt en del, bland annat för att ladda in filer från diverse fotometriska databaser.

Utvecklaren bakom Vstar, David Benn, verkar lägga ned en hel del möda på att göra det här till en bra mjukvara.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Jag hade trott att den sekundära perioden hos V Boo, 137 dygn eller något sådant, skulle framgå av diagrammet men det gör den inte. Kanske är det för att den ligger utanför den diagramdel som visas här? Eller är huvudperioden ca 259 dygn hela tiden så dominerande att sekundära perioder äts upp och försvinner?

Hmm, jag får nog titta lite mera på WWZ-diagram för att rätt kunna tolka detaljerna och förstå vad som framkommer och vad som inte framkommer.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Jag hade trott att den sekundära perioden hos V Boo, 137 dygn eller något sådant, skulle framgå av diagrammet men det gör den inte. Kanske är det för att den ligger utanför den diagramdel som visas här? Eller är huvudperioden ca 259 dygn hela tiden så dominerande att sekundära perioder äts upp och försvinner?

Hmm, jag får nog titta lite mera på WWZ-diagram för att rätt kunna tolka detaljerna och förstå vad som framkommer och vad som inte framkommer.

M v h
Hans Bengtsson
Jag förstår att det var den du var ute efter och och den finns där men visas inte i diagrammet. I VStar får man också upp en flik med alla siffror som diagrammen bygger på och där såg jag att det fanns en topp för runt 130-140 dagar men mycket svagare än huvudperioden. Det skulle nog behövts fler intervall i färgskalan för att den skulle visats. Har som sagt inte använt programmet så mycket så jag vet om det är något man kan ställa in.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

I WWZ-diagrammet i VStar får man också upp en flik där endast den mest dominerande perioden för varje tidintervall plottas. Då får man diagram som är väldigt lika perioddiagrammen från min databas över miramaxima. Här är ett exempel för Z Lyr.
ZLyr_WWZ.jpg
ZLyr_WWZ.jpg (27.4 KiB) Viewed 3559 times
Image
Thomas Karlsson