Epsilon Aurigae

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Då Astronomiguiden är nere rapporterar jag här istället....

Det verkar som epsilon Aurigae-systemet åter har har börjat bli ljusare. Sen slutet av februari tills igår har ökningen varit från ca 3.76 till 3.70. Jag har lyckats göra fotometriska mätningar senaste 5 dagarna och ökningen har varit ca 0.005 magnitud/dag. Frågan är om vi ser början av förmörkelsens avslutning redan? Den är annars prognostiserad att inledas 19:e mars, eller om det är huvudstjärnans egenvariation som orsakat den senaste ljusökningen. Det blir några spännade veckor framöver för oss som följer stjärnan.
Thomas Karlsson
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by Robert »

Image

Graf över kurvan de 90 senaste dagarna.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Ser i SVO att Robin nu anslutit sig till skaran av fotografiska Epsilon-observatörer. Väldigt roligt! Robins resultat CV = 3.698 från kvällen den 8 mars stämmer utomordentligt bra med Thomas värde CV = 3.703 från samma kväll, och råkar faktiskt vara identiskt med Thomas värde från den 9 mars.

Robin: Rapporterar du (eller kanske Thomas) dina resultat till den internationella Epsilon-kampanjen? De är alltid kul att se svenska observatörer i dessa sammanhang.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by Tompa »

Finns det någon bra guide i det här med fotometri? Är lite sugen på att komma igång själv.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by Starsoft »

Här finns en bra startplats för variabelstudier http://www.aavso.org/

Tidigare fanns också en mängd utomordentligt bra information sammanställd på AG av variablisterna som var aktiva där men den är ju nu inte längre tillgänglig.

Till hösten kommer jag också att börja med ccd baserad fotometri för variabelstudier så vi får väl hjälpas åt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Epsilon Aurigae

Post by Robin Andersson »

Jag skulle kunna skicka en del Thomas K skickat till mig. En hel del smått och gott kan jag säga.
Nej tyvärr Hans så har jag ej gjort det. Fortfarande lite kvar för att hitta "de rätta inställningarna" för min kamera. Det var senast igår jag började närma mig hur det ska vara.

Men kommer definitivt att rapporta även dit nu när du har tipsat mig om det när jag väl har kommit igång.

Skulle även fotografera eps Aur idag men när jag väl kom ut till teleskopet på balkongen som drog moln in precis över orion och tänkte snabbt resten av himlen...

Thomas W, om du skulle kunna skriva din mail till mig eller maila mig: robin.l.andersson@gmail.com så skickar jag lite som Thomas har skickat till mig.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by Tompa »

Tack, jag hör av mig efter helgen, är på resande fot.
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Epsilon Aurigae

Post by Robin Andersson »

Japp ingen fara, eps Aur stannar kvar länge till :wink: Hoppas jag...

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Epsilon-kampanjens hemsida har nu uppdaterats (27 mars 2011):

http://www.hposoft.com/Plots09/Vband.JPG

Som vi ser är stjärnan nu på väg att gå tillbaka till normalt icke-förmörkat tillstånd. Tilltagandet i ljusstyrka har hittills gått mycket snabbare än vad avtagandet gjorde.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Jag fick nya foton av eps Aur igår och magnituden 3.374. Den fortsätter mot sin oförmörkade nivå på runt 3.0, även om takten sedan början av april har avtagit. Under mars var takten ca. 0.009 mag/dag och under april hittills ca 0.004 mag/dag.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Det är rimligt att förmoda, att den mycket snabba totala ljusökningen av systemet berodde på att förmörkelsens avtagande då sammanföll med att primärkomponenten fysiskt blev ljusare i dess halvcykliska pulsation. Nu ligger nog primärkomponenten i maximum eller är kanske i avtagande, och systemets totala ljusstyrka ökar därför inte lika snabbt.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Det verkar som epsilon har ökat takten igen, de senaste tre dagarna har jag fått:
2011-04-18: 3.368
2011-04-19: 3.355
2011-04-20: 3.338

Igår var det dåliga förhållanden med mycket dis. Stjärnorna var mindre än hälften så ljusstarka på bilderna än normalt, men diset var så jämnt utsmetat att det ändå gick att få fram ett resultat.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Epsilon Aurigae

Post by Hans Bengtsson »

Epsilon Aurigae fortsätter att visa upp egendomligheter. Efter ett överraskande snabbt tilltagande i ljusstyrka, så tycks uppgången nu ha bromsats upp till den grad att den nu har ungefär samma magnitud som för 10 dygn sedan! För ögonblicket tenderar ljusstyrkan faktiskt att avta en aning. Är det så att ett avtagande hos primärkomponenten mer än kompenserar för den minskade förmörkelsen? Eller har det (också?) att göra med variationer i den förmörkande kroppens opacitet?

Kolla SVO-sidan så ser ni ljuskurvan.

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Ja epsilon har överraskat igen, för vilken gång i ordningen? På Citizen Sky (http://www.citizensky.org) skrev Roger Pieri från Frankrike att han tyckt sig upptäcka att epsilon just nu snabbt pulserar med en period av 66.5 minuter och en amplitud av 0.04 magnituder, vilket skulle förklara de senaste veckornas varierande värden. Jag har därför de två senaste nätterna tagit flera täta serier bilder för att se om jag kunde se detta fenomen. 30/4 blev det 4 serier med 15 minuters intervall och igår 6 serier med 10 minuters intervall. Varje serie bestod av 3 delserier à 10 bilder med 2 minuters intervall. Alltså totalt 12 resp. 18 datapunkter för de båda kvällarna. Spridningen mellan datapunkterna var relativt stor (det märks att stjärnan står lägre nu) jämfört med den förmodade amplituden, men borde ändå ha synts tydligare om den fanns tycker jag. Jag analyserade alla punkter tillsammans med mina 8 senaste resultat dessförinnan (från 17-29 april) i Peranso, men kunde inte hitta nån signifikant period alls... De värden som är rapporterade i SVO är medelvärden från alla punkter för respektive dag. Bifogat är två diagram med mina värden tillsammans med Roger Pieris hypotetiska pulsering.
Eps Aur 2011-04-30
Eps Aur 2011-04-30
epsAur_110430.jpg (24.19 KiB) Viewed 8468 times
Eps Aur 2011-05-01
Eps Aur 2011-05-01
epsAur_110501.jpg (26.5 KiB) Viewed 8468 times
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Epsilon Aurigae

Post by ThomasK »

Det kan tilläggas Jeff Hopkins påpekar att vid ungefär samma tid vid förra förmörkelsen så var det ett liknande avbrott då systemet vacklade upp oc ner. Mer om det kan läsas i Jeffs senaste nyhetsbrev på http://www.hposoft.com/EAur09/NL09/NL22.pdf
Thomas Karlsson