Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hans Bengtsson wrote:De fem sistnämnda är miror som alla är ljusa nu och som passar perfekt för ditt teleskop. Utmärkt val, som dom brukar säga på dyrare restauranger.

RX Cas är en liten pärla i ett obs-program! En förmörkelsevariabel med unika variationer. Mycket komplex periodicitet och dessutom avsevärda magnitudvariationer även utanför förmörkelserna. Ändå verkar den vara bortglömd bland amatörastronomer, delvis säkert beroende på att ingen AAVSO-sekvens har upprättats. Men det funkar bra att använda VT-magnituder från Tycho-2-katalogen för jämförelsestjärnorna. Tycker vi ska gå vidare med denna stjärna bland svenska variabilister.

M v h
Hans Bengtsson
Ja, det är lite tråkigt att inte finns en sekvens till RX Cas, det tog lite tid för mig att förstå att det var anledning att inte fanns någon annan markerade stjärna i 3 graders fältet som jag skrev ut :S
Hans Bengtsson wrote:Tänk också på att man från SVO kan exportera sina obsar till filer i AAVSO-format, som man sedan snabbt och enkelt lägger in i AAVSO:s arkiv, jag gör alltid så.
Jag trodde att observationer som man reggade på SVO hamnade också i AAVSO, bra att veta att de inte gör det. Ska skaffa användare när jag känner att jag har någonting att bidra med.

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

RX Cas:
Vi kan enkelt göra en fin karta med jämförelsemagnituder (VT) från Tycho-2-katalogen, blir bra för visuella skattningar.

Man hämtar hem AAVSO-karta för RX Cas till egen dator. I vanligt bildbehandlingsprogram som Paint eller liknande suddar man ut allt som har med AAVSO att göra (kartan ska inte kunna förväxlas med officiell AAVSO-karta). Därefter lägger man in VT-magnituder för lämpliga jfr-stjärnor samt skriver på kartan att man använt VSP som underlag och att magnituderna är VT.

Just nu hinner jag dock inte.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Xavier wrote:Jag trodde att observationer som man reggade på SVO hamnade också i AAVSO, bra att veta att de inte gör det. Ska skaffa användare när jag känner att jag har någonting att bidra med.

/Xavier
Du är välkommen.

AAVSO tar normalt emot obsar bara från enskilda personer, inte organisationer, därför får man själv skicka sina obsar dit. Jag tycker den enklaste gången är att först lägga in dem i SVO, sedan exportera dem till en fil och sedan gå in på AAVSO där man kan importera filen. Hans har skrivit en lathund om hur man gör detta.

Det som händer med observationerna som läggs in i SVO är att jag regelbundet publicerar dem på maillistan/Yahoo-gruppen "vsobs-share". Därifrån plockas de sedan upp av japanska VSNET och hamnar på deras maillistor. Från vsobs-share plockas även obsarna upp av AFOEV och kommer så småning om in i deras arkiv, men de brukar ha en rätt rejäl eftersläpning.
Thomas Karlsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hans Bengtsson wrote:RX Cas:
Vi kan enkelt göra en fin karta med jämförelsemagnituder (VT) från Tycho-2-katalogen, blir bra för visuella skattningar.

Man hämtar hem AAVSO-karta för RX Cas till egen dator. I vanligt bildbehandlingsprogram som Paint eller liknande suddar man ut allt som har med AAVSO att göra (kartan ska inte kunna förväxlas med officiell AAVSO-karta). Därefter lägger man in VT-magnituder för lämpliga jfr-stjärnor samt skriver på kartan att man använt VSP som underlag och att magnituderna är VT.

Just nu hinner jag dock inte.

M v h
Hans Bengtsson
Hej,

Jag har försökt jämföra med cartes du ciel och ta 2 jfr-stjärnor, det är lite svårt (för mig som inte kan) att justera både rotation och magnitud på fältet så det går att jämföra med VSO kartor. Dessutom får man så lite med namn på VSO kartor även om man klickar på "All" i "WHAT OTHER VARIABLE STARS SHOULD BE MARKED?" frågan... Det känns inte bra att behöva gissa så mycket.

Här är kartan iaf, tycker ni att det stämmer? Finns det någon bättre metod än att sitta och jämföra visuellt på skärmen cartes du ciel vs VSO kartan för att göra det här?

Image

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Nedan finns en karta med lämpliga VT-magnituder för visuella skattningar av RX Cas.

Utsnitt 3x3 grader. Norr är uppåt.

mvh
Hans Bengtsson
RX Cas. AAVSO.
RX Cas. AAVSO.
RX Cas 3x3 deg.png (86.81 KiB) Viewed 6081 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Xavier - välkommen och lycka till med obsandet!

Din lista med miror är ett fint program, precis som Hans skrev ett bra val.

Och RX Cas har jag aldrig bekantat mig med tidigare, ser ut att vara en intressant förmörkelsevariabel med ganska lång period. Om man vill tajma in ett observationspass med ett minimum finns det förutsägelser här.

Bra karta, Hans! Här är en spegelvänd version för de som använder teleskop med ett udda antal reflektioner:
RX Cas reversed.pdf
(45.68 KiB) Downloaded 320 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hej,

Tack för kartorna Hans och Gustav.

Jag har precis gjort mina första "seriösa" uppskattningar, har kollat med AAVSO kurvor och de verkar inte så tokiga :)

T Cep 6.8 2014-04-04 20:14 UT
RT Cyg 8.4 2014-04-04 20:39 UT
V Cas 7.2 2014-04-04 20:29 UT

Det känns mycket lättare att hitta vägen för varje gång :)

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Xavier wrote:Jag har precis gjort mina första "seriösa" uppskattningar, har kollat med AAVSO kurvor och de verkar inte så tokiga :)
Jättekul! GRATTIS! Kul att du märker att du blir bättre på att hitta. Tack Gud att man inte hamnade i goto-träsket säger jag bara :good:
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Katarina H wrote:
Xavier wrote:Jag har precis gjort mina första "seriösa" uppskattningar, har kollat med AAVSO kurvor och de verkar inte så tokiga :)
Jättekul! GRATTIS! Kul att du märker att du blir bättre på att hitta. Tack Gud att man inte hamnade i goto-träsket säger jag bara :good:
Haha, tack Katarina. Ja, det tar tid att stjärnhoppa men det är roligare än att få goto uppsättningen att fungera :)

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej Xavier!

Här är en liten återkoppling.
Obsarna av V Cas och RT Cyg verkar helt OK. För T Cep har du hamnat på en något för ljussvag nivå, vilket säkerligen beror på att du saknat ljusstarka jfr-stjärnor i teleskopets synfält, och då blir det svårt. För en variabel som är så extremt stark som T Cep just nu är en liten fältkikare bättre. Det skulle också gått bra med en liten optisk sökare. Jag har sett bilder på Heritage 130P där man monterat på en sökare, det är också vad jag skulle ha gjort. Den huvudsakliga stjärnhoppningen gör man då i sökaren, det sparar mycket tid. Faktiskt går det snabbare att ta sig till olika objekt med stjärnhoppning än vad goto kan klara av, när man blivit van.

Det finns en 54-stjärna och en 64-stjärna på en AAVSO-karta 5x5 grader, båda dessa går fint att använda i fältkikare eller optisk sökare.

Återstår registrering i SVO, är det på gång en SVO-signatur? Kolla gärna min lilla lathund som Thomas K länkade till för något inlägg sedan.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hej Hans,

Tack för återkopplingen. Jag har en fältkikare, om jag kommer rätt ihåg är den 10x50. Jag får använda dem med T Cep nu när den är så stark.. Jag har faktiskt funderat på att skaffa en sökare till teleskopet men är lite tveksam om inte är bättre att skaffa en bra 40mm okular?

Jag har redan kontaktat Thomas angående SVO signaturen och den är redan på gåg :)

Tack så mycket för kommentarerna!

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Kul med nya observatörer! Välkomna ner i variabelträsket!
Jag måste även passa på att ge Gustav en stor eloge för fokus-numret om hur man observerar variabla stjärnor. Fick äntligen lugn och ro så att jag hann med att läsa det hela. Bra sammanställt och som vanligt behagligt att läsa.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tack, Tomas!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Ja, Fokus-numret om variabler var trevligt att läsa. En mycket bra introduktion till denna delen av amatörastronomin tycker jag.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Ja, det är utomordentligt roligt att en sådan bra svensk introduktion till studier av variabla stjärnor nu får mera allmän spridning bland landets amatörastronomer! Vi börjar redan se resultatet i form av nya variabilister.

M v h
Hans Bengtsson