Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Hej!

Ja det kan jag hålla med om, nästa år till exempel kommer ju bli svårare. Däremot kommer jag nog kunna fördubbla mina obsar under våren 2012. För anledningen till att jag har relativt lite just nu är för att jag har brist på kartor. Ska skriva ut fler till nästa vår.
Mitt bästa obs-pass ligger på hösten, då jag har cirka 40st jag kan observera utan problem.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Förresten väldigt kul att se V Boo som variable star of the week!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Kul att se att det obsas! Jag har nog bedömt BL Tau lite väl stark ser det ut som, jag får ta en rejäl titt nästa gång. Purkinje och allt ska jag tänka på :!:
Har haft lite dåligt med obstid de senaste veckorna, försöker samtidigt få fart på kameran för att lära mig att fotografera. Det här med fotometri lockar, Robin håller på att förklara arbetsgången. Jag har inte glöm dig Robin, har bara haft en massa andra järn i elden. Typ arbete och annat livsuppehållande ...

Allt gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det verkliga problemet med fördubblingsprincipen inträffar om några decennier eller så när vi måste göra ett antal miljoner eller kanske miljarder observationer per år ... då blir det inte lätt.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Ja då det är ingenting att oroa dig för Tomas. Det bästa är att ta det lugnt och se till så man förstår vad det man håller på med. Och att du har bedömt "fel" relativt våra resultat är heller ingen fara, det viktigaste är att man bedömer det man ser.
Sen att det kan bli lite missvisande ibland är absolut helt normalt.

Jaha Hans du tänkte så långt fram, det gjorde däremot inte jag :D. Något däremot jag verkligen hoppas på är antalet molnfria kvällar i September/Oktober.

Räknade precis min planerade lista och det ligger på 43st variabler för tillfälligt. Ska försöka öka lite ytterliggare. Hur många molnfria kvällar kan du komma ihåg att du fått ungefär på en månad? Någonsin över 10? (tänker ej på ljusa sommarkvällar nu).

Ser även fram emot en återkomst av V Boo på himlen, tror faktiskt det är min favoritvariabel...

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Thomas K:

Jag har hittat en liten bugg i SVO. När man söker obsar för intervallet 2011-03-15 till 2011-03-16 så får man bara med obsarna för 2011-03-15. Om man däremot söker i intervallet 2011-03-15 till 2011-03-17 så får man med båda de nämnda dygnen.

Kanske finns det någon algoritm där "mindre än" bör bytas ut mot "mindre än eller lika med"?

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Ett litet kuriosum från kvällen den 16 mars. De flesta av de variabler jag observerade då saknade jag jämförelsemagnituder för i själva obs-ögonblicket, magnituderna kollade jag i efterhand (från Tycho-2 och NOMAD). Obsarna gjordes enligt stegvärderingsmetoden, dvs enligt principen A-2-V-5-B. När man sedan får magnituderna för jfr-stjärnorna A och B kan man ju enkelt räkna ut magnituden för variabeln V.

Ett steg behöver inte alls motsvara 0.1 magnituder, det går lika bra ändå, men för min egen del så har jag alltid försökt se till så att ett steg är just 0.1 magnituder. Med åren får man en god känsla för hur stor magnituddifferensen mellan två stjärnor är, och det var faktiskt rätt uppmuntrande när jag kollade resultaten från den 16 mars. Totalt gjorde jag 13 sådana bedömningar, och av dessa 13 så prickade jag helt rätt i 10 fall, dvs om jag bedömt avståndet mellan A och B till 3 steg och avståndet mellan B och C till 6 steg, så visade det sig i efterhand skilja just 0.3 magn mellan A och B, och 0.6 magn mellan B och C. I de övriga 3 fallen kom jag fel med 0.1 magnituder. Lite tur hade jag säkert, men det visar ändå att ögat med en del träning kan bli ett rätt noggrant fotometriskt instrument.

Om man ska formalisera en smula, kan man säga att jag använder en kombination av stegvärderingsmetoden (Argelanders metod) och Pogsons metod. Stegvärderingen (t.ex. A-2-V-5-B) gör jag först. Pogsons metod innebär att man bedömer variabelns magnituddifferens först till stjärna A, därefter differensen till stjärna B. Efter stegvärderingen kollar jag så att magnituddifferensen är sådan att ett steg motsvarar 0.1 magn, vid behov justerar jag stegvärdena. En fördel är då, att även om A eller B vid efterhandskontroll skulle visa sig variabel (eller röd), så har man säkrat obsen tack vare Pogson-bedömningen.

Sedan är det en annan sak, att röda stjärnor (som många variabler) verkligen uppfattas olika av olika observatörer, pga olika känslighet för rött ljus. Men detta har inget med noggrannheten i bedömningen att göra, utan är en ju en individuell våglängdsberoende faktor.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Kul att höra! Jag använde nämligen samma metod, A V B, när jag gjorde min första obs av BL Ori.
De ljusa stjärnorna som fanns på sidan om fanns inte med på kartan, så det var därför jag fick ta mig till utav A V B metoden. BL Ori dessutom en väldigt röd stjärna.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Sedan ska det väl också betonas, att man vid en helt vanlig variabelskattning - när jämförelsestjärnornas magnituder finns på kartan - inte behöver fundera så mycket över olika metoder. Det är bara att helt intuitivt interpolera in variabelns magnitud.

Men det är också bra att känna till att man inte alls behöver veta några jfr-magnituder när man gör obsen, det kan bli aktuellt t.ex. i akuta fall med en ny nova. Och för min del, så har jag massor av variabelkartor i mina pärmar där jag ännu inte lagt in några jfr-magnituder. Jag känner inget hinder alls för att observera dessa variabler, det är bara att markera ett par tre jfr-stjärnor med bokstäver på kartan och sedan göra en stegvärderings-obs enligt formatet "A-2-V-3-B". I efterhand kollar jag upp magnituderna för A och B och kan i lugn och ro översätta obsen till magnitud.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

Så himla typiskt! Dagen hade sett oerhört fin ut, blå himmel. Och sjävlklart var det full smockat med moln på himlen när jag kom ut på balkongen. Sen massa slöjmoln som har legat i vägen i flera timmar nu...
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Thomas K:

Jag har hittat en liten bugg i SVO. När man söker obsar för intervallet 2011-03-15 till 2011-03-16 så får man bara med obsarna för 2011-03-15. Om man däremot söker i intervallet 2011-03-15 till 2011-03-17 så får man med båda de nämnda dygnen.

Kanske finns det någon algoritm där "mindre än" bör bytas ut mot "mindre än eller lika med"?

mvh
Hans Bengtsson
Det är ingen direkt bugg, men för alla sökdatum sätts tiden till 00:00, så med ditt exempel får man ange intervallet från 2011-03-15 till 2011-03-17, vilket innebär från 2011-03-15 00:00 till 2011-03-17 00:00. Detta gäller för alla sökbilder med datum i SVO.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Det blev några variabler idag. Det var först klart, men efter 21-tiden drog stora dismoln in från havet och täckte snabbt hela himmeln. Innan dess 11 visuella obsar + fot på epsilon Aurigae. Epsilon har fortsatt ljusna och det är nu ingen tvekan om att förmörkelsens avslutning har inletts. Jag fick V=3.598 ikväll och igår rapporterades det värden på 3.59 och 3.61 från USA resp. England. Övriga resultat blev:

T Mon 6.6 (cepheid)
RS Ori 8.4 (cepheid)
U Ori 6.5 (mira, i max)
R Gem 8.8 (mira, avtagande)
T Gem 8.7 (mira, verkar precis ha börjat avta efter ett ganska långt max)
V Gem 9.4 (mira, i avtagande)
U Mon 6.5 (RV Tauri)
TT Mon 8.5 (mira avtagande)
V Mon 8.0 (mira, verkar avta)
RT Aur 5.4 (cepheid)
R Leo 7.5 (mira, ökande). När jag tittade på R Leo drog precis molnen in. Så V Boo och R LMi bl.a missades.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Thomas,

Jag tänkte att det nog kunde vara så med sökdatumen. Men jag tror ändå att man rent intuitivt tänker sig att man ska få med obsarna från 2011-03-16 om man sätter startdatum 2011-03-16 och slutdatum 2011-03-16. Vet inte hur lätt det är att ändra, men om det inte är alltför krångligt så röstar jag för en ändring i detta fall.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

För mig var det dess värre molnigt, och luckor erbjöd molnen mig inte heller... Kul i alla fall att du fick ett par observationer Thomas!

Förresten precis intill RS Ori ligger en väldigt röd och ljus stjärna, cirka magnitud +6.5 för tillfälligt. BL Ori, bara ett tips så får du "två observationer i en" :-).

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote:Thomas,

Jag tänkte att det nog kunde vara så med sökdatumen. Men jag tror ändå att man rent intuitivt tänker sig att man ska få med obsarna från 2011-03-16 om man sätter startdatum 2011-03-16 och slutdatum 2011-03-16. Vet inte hur lätt det är att ändra, men om det inte är alltför krångligt så röstar jag för en ändring i detta fall.

mvh
Hans Bengtsson
Jag håller med dig att beteendet vid datumsökningen inte är det man spontant tänker sig. Jag har kollat lite om det lätt går att fixa. Tyvärr verkar det inte helt enkelt då det inte finns nåt stöd för detta i utvecklingsprogramvaran jag använder, utan det krävs isåfall hackande direkt i koden på alla ställen där man har datumsökning.

Det jag kan ändra är formatet i datumsökfälten. Jag såg att jag inte varit konsekvent där. I vissa fall är tillåtet format YYYY-MM-DD och i vissa fall YYYY-MM-DD HH:MM. Jag ska ändra alla till det sistnämnda, vilket innebär att man kan söka både på datum och tid. Men om man inte anger nån tid är det som innan att tiden blir 00:00.
Thomas Karlsson