Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tompa wrote:Rapport från en altan...
Efter sju sorger och 8 bedrövelser har jag äntligen fått till mina transformationskoefficienter och kan leverera transformerade data. Det blev ett pass i går, då jag lyckades fånga m67 och kunde bekräfta att tidigare gjorda mätningar var riktiga. Men det tog hela natten. Obspasset började bra, allt riggat och igång på en kvart. Skulle sedan börja fotografera vid 17-tiden, trycker igång en testbild varvid datorn hostar till och ger upp. Totalhaveri. Kvällen ägnades sedan åt installation av en annan dator och jag lyckades sedan komma igång strax före midnatt. Kan lugnt säga att svaveloset låg som en dimma runt altanen! Därefter jäklades min eq6-a och guidekameran... Det blir en ny montering och riktigt parfokala filter i framtiden.
Det blev i alla fall några bilder på i Taurus. Allt inlagt i SVO.

Ha det gott!
Tomas W
Imponerande, Tomas, bra jobbat!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by chrisastro64 »

Grattis på efterhand för ditt stipendiet!

Hoppas det går bra med dina observationer och studier på Chalmers!

Hälsningar,

Chris
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

chrisastro64 wrote:Grattis på efterhand för ditt stipendiet!

Hoppas det går bra med dina observationer och studier på Chalmers!

Hälsningar,

Chris
Tack så mycket! Ja det går bra men väldigt tids- och energislukande :good: .

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Jag ser att Thomas K fångade en flare hos T Tauri-stjärnan DQ Tau natten den 18-19 december! Spännande! Denna flare är av samma storleksordning, ca 1 magnitud visuellt, som tidigare beskrivits i litteraturen.

Man hittar många artiklar om stjärnan ifall man googlar på "DQ Tauri".

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by ThomasK »

Det var interessant om DQ Tauri. Jag kände inte till stjärnan förut, den kom bara med på samma bild som DR Tau som ingår i AAVSO-kampanjen med T Tauri-stjärnor. Tydligen är DQ Tau en spektroskopisk dubbelstjärna med en starkt excentrisk bana och en omloppstid på 15.8 dagar. Jag hittade en uppgift att vid periastron är det 65% chans att det blir en flare, så de verkar inte vara så ovanliga för den här stjärnan. Vid utbrotten blir också stjärnan blåare och det stämmer ju rätt bra med min bild där den ökade i B med 1.3, i V med 0.8 och i R med 0.5 magnituder mellan 15:e och 19:e dec.
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Rapport från en balkong!

Post by Robin Andersson »

God jul allesammans. I Floby är det fortsatt molnigt med en måne som just nu visar sig stundvis bakom tunnare moln.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Rapport från en balkong!

Post by Ramsey »

Fullmåne senaste två kvällarna, men ändå klar himmel för första gången sedan 1924 (känns det som). Så jag passade på!

20121228:
S Uma 12.9
T Uma <13
Z Uma 7.4
RY Uma 7.5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Roligt att se dina observationer! S UMa tycks vara extremt ljussvag nu. Din obs magnitud 12.9 är den allra ljussvagaste vi har i SVO för denna mira, tidigare rekordet är magnitud 12.6 den 26 maj 1978.

mvh
Hans Bengtsson
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Rapport från en balkong!

Post by Ramsey »

Då kan det vara läge att verifiera S Uma så att 12.9 verkligen stämmer. Det kan ha blivit något fel :shy:
Jag defokuserade och använde jämförelsestjärnan i närheten som också är 12.9. Gränsmagnituden var dock ca 13 för mig denna fullmånekväll, så det kan lätt ha blivit felaktig skattning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej igen!

Ja det var väl dit jag egentligen ville komma ... det är nog bra om du kollar en extra gång och avvaktar med eventuell rapportering till AAVSO, om du inte är alldeles säker. Utan tvekan befinner sig S UMa nu i minimum, men 12.9 låter som ett rekordsvagt minimum. GCVS anger 12.7 som extremminimum, och det stämmer bra med historiska data när jag tittade som hastigast. Här nedan ser vi 10-dygns-medeltal (röda markeringar) de senaste 60.000 dygnen, från AAVSO.

mvh
Hans Bengtsson
S UMa. 10-dygns-medeltal under 60 000 dygn. Från AAVSO.
S UMa. 10-dygns-medeltal under 60 000 dygn. Från AAVSO.
S UMa.png (169.46 KiB) Viewed 4973 times
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

En rätt intressant sak som man omedelbart ser i diagrammet ovan är det M-liknande halvregelbundna mönster (MacDonalds-M) som den mera intensiva röda färgen beskriver. Formen på detta M är inte helt olik formen på den vanliga ljuskurvan för S UMa! I stort bör mönstret visa vid vilken magnitud stjärnan mest frekvent har befunnit sig, och denna magnitudnivå tycks variera sett över lång tid.

Man kan också beskåda det diagram som Thomas K tagit fram vad gäller förändringen av periodlängd hos S UMa, se nedan.

mvh
Hans Bengtsson
S UMa. Variationer i periodlängd. Referens: Thomas Karlsson.
S UMa. Variationer i periodlängd. Referens: Thomas Karlsson.
S UMa Periodvariationer.png (6.46 KiB) Viewed 4968 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Kul att se att du är igång och obsar, Marcus!

S UMa: den obs jag hittat som är närmast din i tiden är från Terje Bjerkgaard i Trondheim, som skattade S UMa till 12.3 den 17 december, och det ligger ju inte alltför långt bort från din observation. Det är alltid en viss spridning mellan observatörer, inte minst vad gäller visuella skattningar av miror.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Ramsey
Posts: 34
Joined: 2012-02-19 09:06:02
spamtest: JA
Location: Strängnäs

Re: Rapport från en balkong!

Post by Ramsey »

Ja, det är superkul att äntligen ha omstartat variabelobsandet. Jo, viss spridning blir det såklart, men man måste ju ha nån form av kvalitet på data! Jag vore mycket tacksam om någon av er kunde ta en snabb titt på S UMa så snart det går. Nu har den såklart redan rört sig lite sedan i fredags och iom ljuskurvans studsande form vid minima får man ju en ganska snabb förändring just i minimat. Men ändå... Ikväll verkar ni ha hyffsat med luckor i molnen i söder. Luckorna ser ut att sakta dra uppåt mitt håll, så jag borde kunna göra ett nytt försök på S UMa framåt morgontimmarna.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Ramsey wrote:Jag vore mycket tacksam om någon av er kunde ta en snabb titt på S UMa så snart det går.
Dåligt väder i Lund ikväll. Vi får se vad som händer.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Ramsey wrote:Ja, det är superkul att äntligen ha omstartat variabelobsandet. Jo, viss spridning blir det såklart, men man måste ju ha nån form av kvalitet på data! Jag vore mycket tacksam om någon av er kunde ta en snabb titt på S UMa så snart det går. Nu har den såklart redan rört sig lite sedan i fredags och iom ljuskurvans studsande form vid minima får man ju en ganska snabb förändring just i minimat. Men ändå... Ikväll verkar ni ha hyffsat med luckor i molnen i söder. Luckorna ser ut att sakta dra uppåt mitt håll, så jag borde kunna göra ett nytt försök på S UMa framåt morgontimmarna.
Det blev en snabb lucka i molnen och jag gjorde ett försök, men såg inte S UMa. <12.1 blev min observation.

Icke-existerande mörkeradaption, starkt månsken, en gigantisk julgransbelysning några meter bort, grannarnas starka trädgårdsbelysning, dis och molntrasor: allt bidrog till att jag inte nådde svagare än så, och därmed inte egentligen kunde bidra till gåtans lösning. Efter några minuters observerande var himlen helmulen, och det var bara att bära in teleskopet igen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA