Lista variabler... hur?

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Lista variabler... hur?

Post by magnuslar »

Hej!

Jag skulle behöva lite råd och hjälp med att lista variabler... Jag skulle vilja ha en lista på UGSU-variabler som är synliga från Malmö, dvs jag är inte intresserad av såna som enbart är synliga från sydligare breddgrader, och så vill jag ha ett max på ca magnitud 13 som lägst. Hur kan jag göra det....?

Söker jag i SVO får jag fram 134 UGSU-variabler över huvud taget - men det måste väl finnas fler?

Och jag fattar inte hur jag kan skapa en sån lista från AAVSOs databas.

Så: nån som kan ge mig lite hjälp med detta? :)

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by Hans Bengtsson »

Här finns en dvärgnovakatalog från 2016:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/ftp/cats/J/M ... 441/ReadMe" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cdsarc.u-strasbg.fr/ftp/cats/J/M ... atalog.dat" onclick="window.open(this.href);return false;

Numera upptäcks ju många dvärgnovor i automatiska övervakningar, de mest intressanta brukar ges här:

http://ooruri.kusastro.kyoto-u.ac.jp/pi ... net-alert/" onclick="window.open(this.href);return false;

(Medan jag skrev detta har det kommit in ett bra inlägg i tråden, se nedan!)

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by DHEB »

magnuslar wrote:Hej!

Jag skulle behöva lite råd och hjälp med att lista variabler... Jag skulle vilja ha en lista på UGSU-variabler som är synliga från Malmö, dvs jag är inte intresserad av såna som enbart är synliga från sydligare breddgrader, och så vill jag ha ett max på ca magnitud 13 som lägst. Hur kan jag göra det....?

Söker jag i SVO får jag fram 134 UGSU-variabler över huvud taget - men det måste väl finnas fler?

Och jag fattar inte hur jag kan skapa en sån lista från AAVSOs databas.

Så: nån som kan ge mig lite hjälp med detta? :)

Magnus
Får jag vara så fräck att rekommendera något jag själv skrivit? :D

I så fall kan du titta på detta och hoppas det hjälper. Annars hojta till så kan jag kanske skapa en lista:

Towards a variable star observing program: 2. choosing and selecting stars

Lycka till!
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote: GCVS kan ju laddas hem som textfil, men den är hopplöst dåligt uppdaterad. Vore förstås bra om hela VSX skulle vara åtkomlig. Misstänker att den inte är det, men vet inte säkert.
Ja Hans, VSX är åtkomligt. Faktiskt det är därifrån jag laddar ner listor. Kanske inte de allra nyaste upptäck är där omedelbart dock.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by Hans Bengtsson »

Det är ju kanonbra! Jag minns att jag såg frågan för ett tag sedan (det var nog i AAVSOs diskussionsforum) men hade glömt svaret ...

I det sammanhanget kan man möjligen fundera på om det går att koppla SVO till VSX snarare än till GCVS? Exempelvis står Z UMi fortfarande som misstänkt mira i GCVS och därmed också i SVO. Det har nu gått några decennier sedan den konstaterades vara RCB-stjärna. Men jag förstår om det kanske är mycket komplicerat att ändra kopplingen.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Lista variabler... hur?

Post by ThomasK »

Hans Bengtsson wrote: I det sammanhanget kan man möjligen fundera på om det går att koppla SVO till VSX snarare än till GCVS? Exempelvis står Z UMi fortfarande som misstänkt mira i GCVS och därmed också i SVO. Det har nu gått några decennier sedan den konstaterades vara RCB-stjärna. Men jag förstår om det kanske är mycket komplicerat att ändra kopplingen.

Mvh
Hans Bengtsson
Det mesta går... Men jag ser ett sånt stort arbete att göra detta så det är inget jag planerar att göra. Däremot är inte SVO låst till GCVS utan är en egen databas som går att ändra i. För Z UMi har jag t.ex. nu ändrat till uppgifterna från VSX. Det enda är om jag i framtiden uppdaterar databasen med en nyare version av GCVS så kan egna ändringar hoppa tillbaks om man inte manuellt gör om dem igen.
Thomas Karlsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by magnuslar »

Hej!

Wow, snabba svar :) Tack!!

Men det är nånting med VSX, jag tror inte VSX gillar mig helt enkelt. Jag får inte logga in.... och när jag försöker spara en sökning får jag ner en csv-fil med.... noll rader... :/

Om man ska ladda ner hela VSX - hur gör man det? Ska man vara inloggad då?

Den där beskrivningen var ju jättebra, på websidan! Men du talar om ett skript där - hittar man det där nånstans med?

I slutändan: har du lust att göra en lista på UGSU-variabler, max som lägst 13, synliga från Sverige, får du gärna göra det :)

Magnus
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Lista variabler... hur?

Post by wilt »

8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by magnuslar »

Tack Gustav!!

Varför kan jag inte spara ner sökningen då.....? Blir en tom fil, både på en win-dator och en linux-dator.

EDIT: Nu kan jag i Firefox - men i Chrome får jag bara tomma filer. Får ni andra det också? Bugg nånstans?

Magnus
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Lista variabler... hur?

Post by wilt »

magnuslar wrote:Tack Gustav!!

Varför kan jag inte spara ner sökningen då.....? Blir en tom fil, både på en win-dator och en linux-dator.

EDIT: Nu kan jag i Firefox - men i Chrome får jag bara tomma filer. Får ni andra det också? Bugg nånstans?

Magnus
Inga problem här (Mac OS 10.15, Firefox 80).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by DHEB »

magnuslar wrote:Hej!

Den där beskrivningen var ju jättebra, på websidan! Men du talar om ett skript där - hittar man det där nånstans med?
Skriptet tar bara citations tecken och annat. Bra att det löste sig och du fick din lista!
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by Hans Bengtsson »

Magnus:

Jag ser att du redan börjat obsa ett gäng SU UMa-stjärnor plus ett antal bifångstvariabler. Häftigt!

En stjärna att se upp med lite extra är V0627 Peg. Den har stor egenrörelse och ligger bara någon enstaka bågsekund från en stjärna av magnitud 15. Identifikationen kan vara knepig.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by magnuslar »

Hej!

Yes, i full gång. Det är med lite tur tanken att bli ett samarbetsprojekt med en kille i Australien, Ian Kemp.

Intressant med V0627 Peg! Det var jag inte alls uppmärksam på. Hur nära ligger den där grannstjärnan då? är det 1-2 bågsek eller mer? På bilden ser det inte ut som om den är fel-identifierad men jag har kanske inte lyckats lösa upp dem helt enkelt...?

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by Hans Bengtsson »

Dvärgnovan är i viloläge av magnitud ca 16.3 och är den södra komponenten i en optisk dubbelstjärna där den andra komponenten har magnitud 15.1. Separationen är 2.5 bågsekunder.

Jag är relativt säker på att din mätning avser båda komponenterna tillsammans, och det finns många andra V-mätningar hos AAVSO som också gör det.

Bild 1x1 bågminut med norr uppåt:

https://www.aavso.org/apps/vsp/chart/?f ... type=chart" onclick="window.open(this.href);return false;

Av de två komponenterna är dvärgnovan alltså den svagare, den som är nere till höger. Kryssmarkeringen av dvärgnovan ligger inte helt rätt pga stor egenrörelse. Se också texten under kartan.

Edit:
Eller troligen är det så att kryssmarkeringen ligger rätt, men bilden är ett antal år gammal, så dvärgnovan ligger nu vid krysset.

En karta utan foto 3x3 bågminuter (norr uppåt) visar förmodligen dvärgnovans nuvarande position tydligare:

https://www.aavso.org/apps/vsp/chart/?f ... type=chart" onclick="window.open(this.href);return false;

I stort sett alla gröna mätningar kring V = 14.8 i nedanstående diagram avser båda komponenterna tillsammans:

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... nd=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Lista variabler... hur?

Post by magnuslar »

Okej, så intressant! Det var jag inte i närheten av att notera! Det innebär att det är lite komplicerat att mäta den ju - att kunna få till annulus med bara den stjärnan. Hur ska man tänka om detta? Är det missvisande med dessa mätningar som inkluderar båda? Jag tänker att perioden ju i alla fall stämmer, om nu den andra stjärnan är stabil (om nu nån stjärna är det).

Ska se om jag kan separera dem ikväll i alla fall.

Magnus