YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Absolut! Spektroskopi är så fantastisk kul och spännande!
Trodde verkligen inte först att detta skulle gå med SA200 på så pass ljussvag objekt
men kombination av lite större spegel, ganska känsligt kamera,
lång exponeringstid och inte minst mörkt himmel gjorde detta möjligt!
Så absolut, denna upptäckt hanterades endast av amatörer! Och så är den första supernovan på södra himlen vars
typ verifierades av amatörer med "amatör" spektra!

Jag rapporterar gärna in mina observationer!
Måste få lite hjälp med att få inloggning till SVO först...
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Nova Reticuli 2020

Post by ThomasK »

Gregor jag har skickat ett meddelande till dig här med nödvändiga uppgifter.
Thomas Karlsson
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Nova Reticuli 2020

Post by jwarell »

Fantastiskt kul med supernovan och spektrat Gregor, grattis! Har du erfarenhet av andra gitter än SA200?

Synd att man inte kan se novan härifrån. Men å andra sidan har ju kometåret hittills varit exceptionellt bra med massor av kometbilder på minst tre otroligt spännande kometer som ännu inte är reducerade. Och snart kommer Mars också... om man bara hade en assistent!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Visst är det kul Johan!
Ja, jag har även en slit spektrograf, Baader DADOS med 200, 900 och 1200l/mm gitter
som skall monteras upp i mitt andra observatorium på Sandvreten. Jag har testat lite grann
men vill verkligen komma igång med spektroskopi och hoppas att detta kommer att kunna
ske nu i höst..
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Nova Reticuli 2020 har nu fått det slutliga namnet YZ Ret. Om ni undrar hur jag kunde veta det redan i förväg (se ett inlägg tidigare i denna tråd) ... så är det helt enkelt så att YZ var nästa ”lediga” namn i Reticulum.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Hej Hans,
Jag har några observationer av denna stjärna... För att registrera dem I SVO vilket namn skall användas?
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag lade tidigare idag in namnet YZ Ret som giltigt variabelnamn i SVO, så det borde funka.

Placerade namnet i kategorin GCVS, hoppas det inte ställer till problem. I annat fall så kan säkert Thomas K fixa!

Edit:

När jag söker bland giltiga variabelnamn så kommer YZ Ret upp, så jag tror allt ska vara OK.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Hej,
va bra! Dock så får jag fel vid import av AAVSO format fil med observationer..
Sidan meddelar: Error: Obscode i filen stämmer inte med den som är registrerad på ditt oblid.
Något tips?
Attachments
SVO-error.tiff
SVO-error.tiff (36.54 KiB) Viewed 3264 times
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Aha, jag förstår!

När jag registrerade YZ Ret som giltigt namn i SVO så angav jag GCVS som kategori, eftersom det är ett ”GCVS-namn”. Vad jag i hastigheten inte tänkte på, var att valet av kategori förmodligen har den logiska betydelsen att programmet då går in och kollar i SVO-versionen av GCVS ... och där finns YZ Ret ännu inte med. Om jag som kategori hade valt ”Övrigt” istället hade det nog fungerat, men då hade stjärnan ”på sikt” hamnat i fel kategori.

Edit:

Nåväl, jag har nu som giltigt variabelnamn lagt in:

N Ret 2020

Det namnet bör funka. Sedan kan Thomas K säkert fixa så att det i slutändan blir YZ Ret.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by ThomasK »

Gregor du har fått ett meddelande om tips om felet. Jag tror du missat fylla i din observatörskod på AAVSO.
Hans jag jag tror inte namnet eller vilken katalog den är kopplad till spelar någon roll. Jag döper tillbaks den till YZ Ret och lägger in uppgifterna från VSX.
Thomas Karlsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Ja, det var felet - avsaktande av AAVSO obs code i mina uppgifter. Tack Thomas!
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Nova Reticuli 2020

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:Nova Reticuli 2020 har nu fått det slutliga namnet YZ Ret. Om ni undrar hur jag kunde veta det redan i förväg (se ett inlägg tidigare i denna tråd) ... så är det helt enkelt så att YZ var nästa ”lediga” namn i Reticulum.

Mvh
Hans Bengtsson
Vad kommer nästa upptäckta variabla stjärnan i Reticulum heta? Den kan väl knappast heta YÅ Ret?

/Timo K
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Nova Reticuli 2020

Post by ThomasK »

timokarhula wrote:
Vad kommer nästa upptäckta variabla stjärnan i Reticulum heta? Den kan väl knappast heta YÅ Ret?

/Timo K
Nä inte YÅ :) Det kommer att bli ZZ följt av AA, AB osv.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by Hans Bengtsson »

Gregor:

Jag funderar lite på om novan möjligen blivit saturerad på dina första bildserier. De visuella skattningarna antyder en ljusare nivå.

https://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000 ... al=on&v=on" onclick="window.open(this.href);return false;

Samtidigt händer det när det gäller novor att V och mvis kan skilja sig åt en hel del, pga att novor ibland emitterar mycket ljus i smala våglängdsområden där man kan ha skillnad i känsligheten för mvis jämfört med V.

Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Jag såg det också och var lite fundersamt varför skiljer sig mina V obsar från dem visuella.
Stjärnan är inte saturerad på mina bilder. Den ligger runt 57000 - 60000 ADU men det är klart att det är
en stark signal och kanske lite för starkt egentligen för fotometriska observationer där saturering börjar strax efter 65000 ADU.
Eftersom exponerings tider var i regel 5 sekunder dvs ganska kort så kan en del av förklaringen kan vara att jag utsatte
mina bilder för "scintillation noise". Vet ej om detta är något man kan göra åt (=räkna/substrahera bort) ?
Eller så är det som du beskriver att det kan bli stor skillnad i känsligheten.
Synd att det saknas V mag skattningar från andra observatörer för att jämföra :( Just nu sticker mina obsar lite ut.
Samtidigt så närmar sig mina skattningarna lite senare den övriga...
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.