YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Jag kanske borde ha tagit en enkel spektra på den med min SA200 för att se om några band är ljusare än andra och ligger utanför V filter omfång... :green:
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by ThomasK »

Om du processat dina bilder med flats kan det vara idé att kolla om råbilderna är saturerade. Om variabeln ligger i centrum av bilden och flatsen korrigerar för vignettering kommer ADU-värdena för variabeln i de processade bilderna att bli lägre än 65000 fastän de är saturerade.
Thomas Karlsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Avläsning ad ADU värdena är gjorda på dem råa bilderna förstås :geek:
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: YZ Ret = Nova Reticuli 2020

Post by fort-skala »

Jag fick ett brev från Elizabeth W. från AAVSO angående mina observationer av Novan Ret.
Mina tidiga observationer av stjärnan sticker ut som ni vet. Nu tog jag en närmare titt på dessa men jag får forfarande
liknande resultat som visar kraftig skillnad mellan visuella obsar och mina i V.
Tyvärr så finns det inte många andra obsar gjorda i V för perioden 24 - 29 juli, endast en som är ganska nära min
egen från natten mellan den 24 och 25 juli: 6,498 V vs. 6,573 V.
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.