Webinar om dvärgnovor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by Hans Bengtsson »

Så himla bra! Bra upplägg och bra frågor!

Vore på plats med en länk till videon i SVO? Och ett tips på AAVSOs diskussionsforum? Jag tror säkert att många variabilister världen över skulle uppskatta att lyssna till detta webinar.

Ett givet ämne för något kommande webinar vore Mira-stjärnor. Har inget förslag på forskare sådär på rak arm men det borde nog gå att hitta.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by DHEB »

Kanske är det rimligt en gång under hösten och en under våren? Åtminstone om det handlar om samma forskare.

Jobbig fråga: hur många ggr i rad kan man be samma forskare att hålla föredrag för oss utan att denne blivit less eller det börjar se ut som jobb? Kanske kan vi spana efter andra forskare och ha en viss rotation?

Sedan inser jag att dt skulle vara roligt att ha variabel träff då och då via zoom eller skype på det viset också.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Webinar om dvärgnovor

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Så himla bra! Bra upplägg och bra frågor!

Vore på plats med en länk till videon i SVO? Och ett tips på AAVSOs diskussionsforum? Jag tror säkert att många variabilister världen över skulle uppskatta att lyssna till detta webinar.

Ett givet ämne för något kommande webinar vore Mira-stjärnor. Har inget förslag på forskare sådär på rak arm men det borde nog gå att hitta.

Mvh
Hans Bengtsson
John Percy, författaren av boken "Understanding variable stars", är kunnig inom pulserande stjärnor. Han eller en av hans studenter skulle kanske kunna funka. Han har en lång historia av engagemang med amatörastronomer.