Variabeltest fjärrteleskopet!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

Kör nån kväll i veckan när jag hinner på några av förslagen :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by wilt »

kribba wrote:Kör nån kväll i veckan när jag hinner på några av förslagen :good:
Gött mos!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by hbar »

Jag är ingen expert men vill bidra med detta. Ur spektral synpunkt kan jag inte se att teleskopet skulle påverka för ett V-filter. Jag har också svårt att tänka mig att Baader skulle sälja ett fotometrisk V-filter som ger några större mätfel.

Däremot ger sensorn ett mycket stort felbidrag då den spektrala qe-kurvan skiljer sig avsevärt mellan olika ccd-er. Bifogar 3 kurvor som visar lite av detta.

Den översta är den som sitter i Moravian G2-8300 (utgår för att det är den gröna kurvan som gäller)

Nästa kurva är Sony icx285al som Johan och jag använder. Sony specar inte absolut qe men den relativa fungerar bra för denna jämförelse.

Nederst är en professionell SITe SI-502A sensor. Vanligen används den bakbelysta så det är den heldragna Std AR som gäller.
ccd.jpg
Denna artikeln tyckte jag är läsvärd
http://www.britastro.org/vss/low_cost_BVRI_filters.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Hans Bengtsson »

Bra inlägg!

V-filter Johnson från Baader skiljer sig en hel del från V-filter Johnson från Astrodon. Baader har en tydlig red tail och går inte ner till noll förrän kring 730 nm, medan Astrodon når noll kring 650 nm.

Ett bra ställe med massor av filtertester är detta:

http://carlostapia.es/curvas_filtros/revisiones.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I vilken mån, mätt i magnituder, som Baaders röda svans påverkar mätvärdena för röda stjärnor vet jag inte men något bör det ju vara. Förhoppningsvis inte så mycket att det har egentlig praktisk betydelse när det gäller variabler med stor amplitud. Testerna kommer att ge svar på frågan huruvida de olika effekterna sammanslagna ger några fel att bry sig om.

APASS, som är huvudkälla för AAVSO-sekvenserna, använder endast Astrodonfilter.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by wilt »

kribba wrote:Jag kan ta fler tester om ni ger mig kordinater. Tänk bara på att det är 21 grader lägre :D
Här är ytterligare tre objekt:

UX Ori 05 04 29.99 -03 47 14.3
BF Ori 05 37 13.26 -06 35 00.6
RR Tau 05 39 30.51 +26 22 27.0

Dessa är ganska ljusa och SDST-bilderna saturerar ganska lätt, i varje fall var det så på den första provbilden där det mesta ljuset låg inom 1-2 pixlar och stjärnor ljusare än cirka 13 mag var saturerade på 300 sekunder.

Här finns aktuella magnituder. Eftersom vi precis börjat testa ut den här utrustningen är det svårt att säga något om exponeringstiden tycker jag. Thomas: du har koll på mycket, vad tror du om exponeringstider på

BF Ori 30 sekunder
UX Ori 45 s
RR Tau 60 s

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Tompa »

Jag använder Baaders V- och R-filter. De funkar bra, men för hyfsat noggrann fotometri av våra ganska röda miror, väljer jag att transformera mina resultat. Koefficienterna bestämmer jag genom att fotografera och mäta NGC7790 i mina olika filter. Jag har gjort det en gång varje säsong utan att ha märkt några förändringar från år till år.
Jag har även ett B-filter som jag avstår från att använda eftersom min relativt klena apertur gör att exponeringstiderna blir väldigt långa.

Spontant sett så tycker jag att fjärrteleskopet med enbart V-filter verkar leverera fullgod data. Bara att köra :good:

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Tompa »

Skulle snarare satsa på 15 sek för BF och UX Ori samt 30 sek för RR Tau med fjärrteleskopet.
Aperturen nära min och i övrigt liknande grejor.

/TW
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

"Skulle snarare satsa på 15 sek för BF och UX Ori samt 30 sek för RR Tau med fjärrteleskopet."

Du är säker på att du vill ha så korta subbar?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by ThomasK »

wilt wrote:Thomas: du har koll på mycket, vad tror du om exponeringstider på

BF Ori 30 sekunder
UX Ori 45 s
RR Tau 60 s

/Gustav
Med risk för att röra till det än mer... Med COAST har jag använt 20 sek på BF Ori och 30 sek på UX Ori och RR Tau.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Tompa »

Vi ligger ju rätt så lika, Thomas. Det funkar nog oavsett.
Du är säker på att du vill ha så korta subbar?
Ja, fotometri är tidseffektivt :D
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Hans Bengtsson »

Christian:
En sak att tänka på är att speciellt RR Tau kan variera väldigt mycket på kort tid. Om möjlighet finns, så är det bra med flera mätningar under en och samma natt.

Här finns ett gyllene tillfälle för SDST att redan nu ge avtryck i den fotometriska världen. Göstas artikel från konferensen i Sankt Petersburg har ännu inte publicerats, men jag har fått en kopia av hans föredrag, och där finns resultaten från NOT och SAAF sida vid sida.

Det är ett klassiskt och typiskt exempel på arbete med variabla stjärnor: proffs och amatörer verkar tillsammans.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

RR Tau runt kl.21,30

5 st subbar V och 50 sek exponering. Tyvärr har jag inga darks just nu för exponeringstider under 180 sek. Men det går ju att komplettera med senare.

Är klart ikväll men ngn lite disighet i atmosfären.

https://we.tl/t-Hko4g449sC" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by wilt »

kribba wrote:RR Tau runt kl.21,30

5 st subbar V och 50 sek exponering. Tyvärr har jag inga darks just nu för exponeringstider under 180 sek. Men det går ju att komplettera med senare.

Är klart ikväll men ngn lite disighet i atmosfären.

https://we.tl/t-Hko4g449sC" onclick="window.open(this.href);return false;
Kul!

Jag mätte en av bilderna och exponeringen ser ut att ha träffat rätt. SNR för RR Tauri är 223 och den ljusaste pixeln ligger på ett ADU-värde på 33 438, långt från där mättnaden och olinjäriteten träder in.

Skärmavbild 2020-03-10 kl. 22.29.17.png
Skärmavbild 2020-03-10 kl. 22.28.22.png
Skärmavbild 2020-03-10 kl. 22.28.22.png (62.01 KiB) Viewed 3970 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by Hans Bengtsson »

Det är faktiskt imponerande, varken mer eller mindre, att se med vilken effektivitet svensk amatörastronomi kan fungera. Inte minst tack vare Astronet.

För bara några timmar sedan stod det klart att Gösta Gahm har fått tid på NOT för spektroskopi av RR Tau och behöver parallell fotometri, han kontaktar SAAFs variabelsektion ... och den första mätningen är redan i hamn. Synnerligen bra jobbat.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Variabeltest fjärrteleskopet!

Post by kribba »

Jo är ju rätt enkelt att ta dessa så länge man har kordinater
och ett hum om exponerings tid. Får vi igång ACP sen så kommer
det funka utmärkt att automatiskt lägga in lite variabler mellan objekt byten
eller filter byten när vi tar längre DSO bilder.

Vi skulle kunna följa dessa 3 variabler närmaste tiden. Är ett lagom stort projekt för oss att ännu manuellt följa.
Då får vi även statistik hur teleskopets mätningar är i nogrannhet över tid.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.