Ny observations metod.

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Ny observations metod.

Post by Xavier »

Hej! Jag ville dela med vem som kan vara intresserad det nya sättet att observera som idag äntligen har jag lyckats att få fungera.

Jag har monterat min lilla 5.3 tum newton på en Sirius EQ-G eqvatoriell montering. På den har jag kopplat en Synscan Wifi Adapter, det gör att jag kan kontrollera monteringen (efter alignment) med telefonen. I telefonen använder jag Sky Safari Pro, man har en karta av hela himlen och när man peka på ett objekt teleskopet åker ditt. Också när man når objektet kan man fin justera positionen av monteringen genom att försiktig luta telefonen medans man tittar i okularet.

Att göra allt det här utan vantar är inte roligt så jag skaffade ett jogging armband som använder ett elastiskt gummi band för att hålla telefonen på plats, på det sättet kan jag använda en pekare penna för att styra telefonen, alltså jag kan ha mina tjocka vantar på.

Tog några sessioner att komma på alla detaljer men nu känns som systemet funkar som jag hade tänkt mig. Idag dock försökte jag observera SS Cyg och R Cas men båda var för svaga för min tub plus månen var uppe. När jag håll på med att leta ett starkare objekt kom molnen, så stora målet som är att uppskatta variabler på detta sättet har jag inte helt nått än :)

Hoppas på att det kommer molnfria moln snart!

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny observations metod.

Post by DHEB »

Bra att du har hittad en rutin som fungerar för dig, Xavier. Man ska inte underskatta fördelen med att bara komfortabel medan man observerar.

Nu undrar jag hur kunde du inte fota SS Cyg med en 5.3 tums. Den låg igår kring mag 12. Det borde väl gå att fot med ditt instrument. Eller försökte du observera visuellt bara?
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Ny observations metod.

Post by Xavier »

Jag observerade visuellt. Efter att ha utforskat astrofotografering för variabler genom Itelescope och UAA's utrusning tycker jag inte att det någonting som jag kan göra regelbundet hemma. Jag har ingen möjlighet att ha en fast setup och om någonting det jag saknar är tid och ork att observera oftast, jag vill hitta sätt att göra det smidigare, inte krångligare.
Nu har jag stativet med teleskopet tillhands i förrådet och har markerat tre punkter på gräsmattan hemma där stativet ska stå, koppla in batteriet, aligna med mobilen med 2 starka stjärnor och klart att observera, det är bara peka objektet på sky safari där jag också har en markering som visar vilken synfält får jag i mina olika okulär. På det sättet kan jag visuellt obsa på ett effektivt sätt. Foto få det bli Itelescope och ibland UAAs T45 om jag har tid att åka ut mm.

Mvh

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX

Return to “Variabla stjärnor”