Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Det är jäkligt kul att kunna bidra till ett sånt projekt! Med lite tur blir det en (eller två) obs ikväll med. Kan man läsa mer om projektet nånstans? Finns säkert här men har inte hittat länk...

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag är tyvärr lite dåligt uppdaterad, eftersom den mejl-adress som jag använt i denna fråga är jobb-adressen ... och jag gick i pension 31 mars ... avslutades med corona-hemmasittande (är så vitt jag vet inte smittad). Så, summa summarum, jag har inte tillgång till den mejlbox där jag eventuellt kan ha fått info om projektet. Men andra kanske vet mera.

P.S.
När det gäller det första uxor-projektet så har jag fått Gösta Gahms PowerPoint-presentation i Sankt Petersburg (men just nu kommer jag inte åt den av nyss nämnda skäl). Fotometrin från SAAFs variabelsektion fick som sig bör cred i presentationen. Själva rapporten med föredrag under konferensen har nog ännu inte publicerats men kommer förstås så småningom.

Vad gäller det nu aktuella projektet för samma stjärnor så vet jag dessvärre inte statusen.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

OK, bara kul att se när det går :)

Nu obsade både du och jag RR Tau igår, men jag kan se att min obs är 0,5 magnitud ljusare än din. Och ljusare än min förra, som om den vänt upp igen. Jag har testat med lite olika aperturer och värdet ser ut att stämma... men det stod lite lägre än innan, signifikant större airmass. Borde jag göra nåt med den obsen? Känner mig tveksam till validiteten i den...

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det var Gustav som mätte RR Tau samma kalenderdygn som du, men det skilde många timmar mellan obsarna och båda är förmodligen helt OK.

RR Tau är en jojo-stjärna med snabba och oförutsägbara förändringar, den går hysteriskt upp och ner hela tiden. Så nästan ett dygn i tidsdifferens är för denna märkliga stjärna en rätt lång tid.

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!
Ja just det, Gustav förstås. OK! Så ser vi om det kan bli nån ny mätning ikväll. Spänningen stiger :)

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

RR Tau befinner sig nu i ett fullskaligt ”dimming event”:

2020 Apr 18.86 UT: V = 13.039 (Magnus Larsson).

Mvh
Hans Bengtsson
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Ja eller så är det jag som sitter i mörkret.... ska kolla så fort det mörknar ikväll. Min obs är unik på AAVSOs sida med, så det känns lite osäkert.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by magnuslar »

Hej!

Kvällens obs landar på
LNM 2020-04-19 19:55:46 2458959.3304 12.747 V

Alltså en liten uppgång sen igår. Och min obs från igår är mer eller mindre validerad av en visuell i AAVSOs databas, som t o m ligger lägre än min. Det här var ju spännande! Den rör sig rätt snabbt, må man säga!

Magnus
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Vi ser här att Gösta Gahm använde diagramfunktionen i SVO (liksom förstås sektionens mätningar) när han i Sankt Petersburg i höstas höll föredrag om uxorer. Roligt att se!

http://uxors-2019.crao.ru/images/presentation/gahm.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Vi ser här att Gösta Gahm använde diagramfunktionen i SVO (liksom förstås sektionens mätningar) när han i Sankt Petersburg i höstas höll föredrag om uxorer. Roligt att se!

http://uxors-2019.crao.ru/images/presentation/gahm.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Wow – det var kul att se!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Gösta Gahm meddelar att UXOR-projektet går in i en ny säsong med en ny serie spektroskopiska observationer vid NOT och därför gärna ser att vi fortsätter att mäta ljusstyrkan hos projektets objekt som för närvarande är fyra till antalet: CQ Tau har lagts till.

Detta blir, skriver han, den sista serien innan projektgruppen knyter ihop säcken med ett material som redan är rikt. Han skriver också att om något objekt snabbt faller i ljusstyrka har man möjlighet att via en "Fast-track proposal" snabbt få observationstid på NOT för spektroskopi. Täta observationer och snabb rapportering gör alltså våra observationer värdefulla.

Ett gott tillfälle att bidra till ett spännande pro-am-samarbete!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Gösta Gahm meddelar att det nu börjar dra ihop sig i uxor-projektet. Han och hans forskarlag har tid på NOT och kommer observera spektrum när stjärnorna agerar (som de ju gör ganska snabbt). Jag citerar Göstas mail:
Har skrivit en sk Fast Track Proposal, vilket innebär att vi kan få tid på momangen, tidigast med början Söndag, Utrymme finns för 6 spektra tagna över en period då en utvald stjärna dyker i ljusstyrka och repar sig. Ni har ju en lista på 3 objekt, men vi vill ha UX Ori och RR Tau som första prio. BF Ori kan nog utgå, men vore bra att koilla CQ Tau ibland liksom RR Tau.

Vi såg att UX Ori dyker och är nere i V = 11.7 (svensk obs?) - bifogar ljuskurva. Vi tänkte börja med den på raken.
Alltså läge för observationer av UX Ori, RR Tau och CQ Tau!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Mätte precis en SDST-bild från i morse, och RR Tau har sjunkt i ljusstyrka:
rrtau.png
rrtau.png (10.66 KiB) Viewed 5213 times
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Här är aktuella V-kurvor för de tre uxorerna, från SVO. Vilken fin täckning!

Mvh
Hans Bengtsson
365CEC62-C5EA-462A-8281-9981AFC5743B.png
86389372-EC88-47A0-B831-3E411F790C94.png
022B93D4-46D2-4B54-8BCE-14DD10A57794.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Den här säsongens uxor-projekt har drabbats av den seismiska aktiviteten på La Palma. Hittills har ingen spektroskopi kunnat göras på NOT. Vindar som för in vulkanaska. Moln. De enstaka timmar som funnits tillgängliga har varit överfulla med projekt som står i kö.

Jag håller mejlkontakt med uxor-teamet och rapporterar så snart någon mätning av RR Tau eller UX Ori kommit in i SVO. De är mycket tacksamma för detta, uppgifterna är viktiga. Så det är jättebra om fler mätningar av dessa två stjärnor kunde göras, det är omöjligt att veta i förväg exakt vilka nätter som teamet får möjlighet till spektroskopi.

Mvh
Hans Bengtsson