Ny variabel säsong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Grattis Katarina!

Jag får väl se om det finns någon möjlighet att obsa gam Cas den 11/4, vilket i så fall blir exakt 45 år sedan min första variabel-obs (som var just den stjärnan) :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Katarina H »

Tackar tackar.

Björn, det var väldigt.. 45 år! Och Hans firade ju 50 i början av mars. Så många som "firar"!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Björn wrote:Grattis Katarina!

Jag får väl se om det finns någon möjlighet att obsa gam Cas den 11/4, vilket i så fall blir exakt 45 år sedan min första variabel-obs (som var just den stjärnan) :D
Grattis Björn. Verkligen en lång karriär som varibilist. Jag var då knappt född när du började ...
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Vet inte om jag vill kalla det lång karriär ... höll ju på ett par-tre år på 70-talet. Därefter gjorde jag inte ett dyft förrän 2009, vilket också blev en kort period innan det hamnade i träda igen, för att ännu en gång väckas upp 2016 :D

Hur som helst, gårdagen bjöd på en fantastiskt fin himmel (hade inte riktigt räknat med det ärligt talat då prognosen pekade på halv-molnigt).
Det var nog en av de bästa kvällarna jag upplevt på bra länge, riktigt krispigt och fint.

Förutom 15 obsar så tittade jag även på diverse M och NGC objekt jag inte sett på ett tag.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by wilt »

Björn wrote:Vet inte om jag vill kalla det lång karriär ... höll ju på ett par-tre år på 70-talet. Därefter gjorde jag inte ett dyft förrän 2009, vilket också blev en kort period innan det hamnade i träda igen, för att ännu en gång väckas upp 2016 :D

Hur som helst, gårdagen bjöd på en fantastiskt fin himmel (hade inte riktigt räknat med det ärligt talat då prognosen pekade på halv-molnigt).
Det var nog en av de bästa kvällarna jag upplevt på bra länge, riktigt krispigt och fint.

Förutom 15 obsar så tittade jag även på diverse M och NGC objekt jag inte sett på ett tag.
Katarina H wrote:Så himla kul att få ett mail av aavso igår där det stod att det idag 27/3 är 5 år sen min första obs. Det var Z UMa kl 1920 (UT) 140327. Då fick jag en idé. Gick ut med 15x70 strax före 2020 lokal tid. MEN då hade slöjaktiga moln dragit in. Fan! Dock en del små små luckor här och var. Plötsligt fick jag in Mizar i synfältet och kunde snabbt ta mig fram till området för Z UMa. 7.3 yes (väl?), bra jämförstjärna där. Fan vad kallt det är att bara ha T-shirt och långkalsonger på sig och stå där och vänta in molnlucka. Men det gick fort ändå. Men jag boomade exakta 5-års-jubileumet, det blev en minut för sent! Skit också! Men gott nog?!?! Precis när jag tog ned kikaren från ögonen (fasen vad fort man får astronacke förresten!) så hoade "våran" kattuggla som håller till max 30 meter bort från där jag stod, nästan som i en fanfar :D

Katarina
Stort grattis till Björn och Katarina! Vi kanske borde införa nya medaljnivåer förutom antal obsar - antal år som variabilist.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

I går kväll gjorde jag en observation av gam Cas för att fira de exakt 45 år sedan jag gjorde min första variabel-observation någonsin.
Den 11:e april 1974 skattade jag gam Cas till 1.9. Jag var då 12 år gammal och hade precis anslutit mig till SUAA.
Vi skickade våra obsar i vanliga brev till SUAA och fick med jämna mellanrum en sammanställning av alla de obsar som gjordes i föreningen.
Jag önskar jag hade sparat några av dessa, skulle varit kul att titta i idag :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by ThomasK »

Grattis till jubileumsobservationen!

Själv tror jag inte det blir något 45 årsjubileum för mig då jag var närmare 45 när jag gjorde min första observation, fast man kan ju aldrig veta... :)
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Grattis @Björn ! Glöm inte att skåla för många fler år av observerande!

@ThomasK man vet aldrig men mha fjärrteleskop och fotometri kan man hålla på hur länge man orkar sitta med en dator. Eller hur? :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ny variabel säsong!

Post by wilt »

Björn wrote:I går kväll gjorde jag en observation av gam Cas för att fira de exakt 45 år sedan jag gjorde min första variabel-observation någonsin.
Den 11:e april 1974 skattade jag gam Cas till 1.9. Jag var då 12 år gammal och hade precis anslutit mig till SUAA.
Vi skickade våra obsar i vanliga brev till SUAA och fick med jämna mellanrum en sammanställning av alla de obsar som gjordes i föreningen.
Jag önskar jag hade sparat några av dessa, skulle varit kul att titta i idag :D
Stort grattis Björn - 45 år! Kul att du kom tillbaka till obsandet!

Själv siktar jag på 30-årsjubileum i augusti. Den 9 augusti kl 21:36 obsade jag R CrB, och lite senare samma kväll T CrB och AG Dra. Använde kartor som jag fått från Hans, och man rapporterade till SAAF/V på blanketter.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Det som hände när jag fått de månadsvisa rapporterna var att jag skrev in varje obs i ett basic-program som jag hade gjort. Programmet räknade ut JD och plockade fram Harvard-designationen för just den stjärnan (Harvard-designationen var viktig på den tiden men används inte alls idag), samt skapade i slutändan en textfil. Filen lade jag upp i Astrobasen (en tidig föregångare till Astronet), och alla filerna skickades sedan med jämna mellanrum på diskett till Finland. Där tog Ursa-gänget hand om fortsättningen med publicerandet av SUAA VSS Report, efter SUAAs nedläggning SVSO Report.

Intressant i sammanhanget är att SUAAs försvinnande inte alls påverkade organisationens variabelsektion, den bytte bara namn. Man kan säga att SUAA VSS faktiskt var mycket större än SUAA! Sektionen levde till stor del ett eget liv vid sidan av SUAA i övrigt, och sponsrades av företag som Nokia. Speciellt var det finska och norska observatörer som var aktiva men även en del svenska amatörer bidrog.

De flesta gamla svenska obsarna som gjordes för SUAA och SVSO har hittat vägen in i SVO via den franska variabelföreningen AFOEV. Först erbjöds AAVSO att ta hand om det mycket omfattande materialet men de tackade nej. AFOEV, däremot, tog tacksamt emot och gjorde obsarna tillgängliga på nätet. Därifrån har de sedan hämtats till SVO.

Allting som handlar om variabler har blivit oändligt mycket enklare sedan datorerna klev in i varje hushåll. Precis allt.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Det som hände när jag fått de månadsvisa rapporterna var att jag skrev in varje obs i ett basic-program som jag hade gjort. Programmet räknade ut JD och plockade fram Harvard-designationen för just den stjärnan (Harvard-designationen var viktig på den tiden men används inte alls idag), samt skapade i slutändan en textfil. Filen lade jag upp i Astrobasen (en tidig föregångare till Astronet), och alla filerna skickades sedan med jämna mellanrum på diskett till Finland. Där tog Ursa-gänget hand om fortsättningen med publicerandet av SUAA VSS Report, efter SUAAs nedläggning SVSO Report.

Intressant i sammanhanget är att SUAAs försvinnande inte alls påverkade organisationens variabelsektion, den bytte bara namn. Man kan säga att SUAA VSS faktiskt var mycket större än SUAA! Sektionen levde till stor del ett eget liv vid sidan av SUAA i övrigt, och sponsrades av företag som Nokia. Speciellt var det finska och norska observatörer som var aktiva men även en del svenska amatörer bidrog.

De flesta gamla svenska obsarna som gjordes för SUAA och SVSO har hittat vägen in i SVO via den franska variabelföreningen AFOEV. Först erbjöds AAVSO att ta hand om det mycket omfattande materialet men de tackade nej. AFOEV, däremot, tog tacksamt emot och gjorde obsarna tillgängliga på nätet. Därifrån har de sedan hämtats till SVO.

Allting som handlar om variabler har blivit oändligt mycket enklare sedan datorerna klev in i varje hushåll. Precis allt.
Alltid roligt och lärorik att läsa dina berättelser, Hans!

Kan hålla med att personliga datorer har underlättat otroligt mycket. Jag har inte hållit så länge med variabler, men har funnits på Jorden tillräckligt länge för att ha sett tiden innan internet och datorerna (ja, t.o.m. svartvitt tv hade jag). Jag tillverkade min egen Newton spegel i slutet av 80 talet och gjorde alla beräkningar i rutpapper mha miniräknare, i tabeller ritade med linjal. Plottade spegelns profil efter varje arbetssession i millimeter papper. Det funkade såklart utmärkt, men de var mycket manuellt jobb. Tack o lov var man tonåring och man hade inte så mycket mer att göra. Jag skulle dock göra allt annorlunda idag.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Hans Bengtsson »

Man kan säga att SVSO (det nya namnet på SUAA VSS) kollapsade under sin egen tyngd, när föreningen stod på höjden av sin aktivitet. Det kom in så många observationer att den delvis manuella hanteringen blev övermäktig.

Vid denna tid var SVSO den variabelorganisation i världen som publicerade flest individuella observationer, fler än AFOEV. Givetvis gjordes många fler obsar i AAVSO och BAA men dessa resulterade i sammanfattande analyser, man kom inte åt de enskilda obsarna.

Men i ungefär denna veva öppnades möjligheterna för observatörer att via nätet själva rapportera, då försvann den extremt tidskrävande manuella processen, och vi hamnade så småningom i dagens synnerligen gynnsamma läge vad gäller rapportering av data och åtkomsten till dessa.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Nu när sommarljuset har kommit tar astronomisäsongen slut. Det var en förhållandevis bra variabelsäsong för mig trots ganska uselt väder under vintern, med långa perioder med mulna skyar. Däremot får jag intrycket att några av våra mest aktiva observatörer har varit mindre aktiva under våren. Att vädret och livet står på vägen för astronomin är inget konstigt, jag hoppas att det handlar om det och inte att entusiasmen håller på att slockna.

Önskar en trevlig sommar! På återseende när mörkret kommer tillbaka!
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by Björn »

Ja, säsongen är definitivt över för visuella observationer.
Det har väl varit en ganska OK säsong, även om det inte blev mer än drygt 500 obsar för mig totalt sett.
Men jag har strävat mer mot kvalitet snarare än kvantitet.

Ser dock fram emot nästa säsong redan nu, där jag kommer använda min 102 mm refraktor som huvud-instrument för mina obsar.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ny variabel säsong!

Post by DHEB »

Björn wrote:Ja, säsongen är definitivt över för visuella observationer.
Det har väl varit en ganska OK säsong, även om det inte blev mer än drygt 500 obsar för mig totalt sett.
Men jag har strävat mer mot kvalitet snarare än kvantitet.

Ser dock fram emot nästa säsong redan nu, där jag kommer använda min 102 mm refraktor som huvud-instrument för mina obsar.
Jag har också en 102 mm refraktor för att observera ljusa variabler. Enkelt och lätt hanterbart, passar utmärkt för ändamålet.

/H.