Objekt nära M5 = asteroid!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Objekt nära M5 = asteroid!

Post by Hans Bengtsson »

Ett mystiskt objekt, möjligen en dvärgova, rapporteras nära M5:

https://www.aavso.org/help-object-near-m5-anyone" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Objekt nära M5

Post by Hans Bengtsson »

Fotografen har tyvärr gjort misstaget att inte ange klockslag för bilden. Han uppger att han kollat så det inte är någon asteroid ... men har inte gjort det? MP Checker är ju standardsidan för sådana kontroller, och det tycks vara en asteroid trots allt?

Edit:
Ja det är uppenbarligen en välkänd asteroid det handlar om! Varningsklockorna ringde när klockslaget saknades, det skulle en erfaren fotograf knappast ha missat att ge (men jag tänkte han helt enkelt hade glömt). Och när han skrev att han checkat asteroid (som ju är den mest sannolika orsaken) så tog jag för givet att det var Minor Planet Checker han menade - inte någon app!

Nåväl. Hoppas att inte alltför många lagt ner för mycket tid på saken.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Objekt nära M5 = asteroid!

Post by timokarhula »

Tack för uppgiften. Då slapp jag ödsla tid på "dvärgnovan" senare inatt.

Jag obsade förresten nyss min 48:e supernova, SN2018zd i NGC2146 i Giraffen. Den 16.80 mars (UT) skattade jag SN2018zd till mag 13.5. Den var enkel att se med 30cm och 188x trots en störande strålkastare (som släcks kl 22 enligt min uppmaning till kommunen) bakom ryggen på mig. Även granngalaxen NGC2146A (UGC3439) syntes i synfältet.

Edit: Lite senare, den 16.89 mars (UT) såg jag komet 2016N6 (PanSTARRS) för första gången. Det var en liten, tämligen kompakt komet som hade gått över gränsen från Giraffen till Draken. Magnitud 12.8, dia 0'.7 och DC=4/

/Timo K

Return to “Variabla stjärnor”