Variabelupptäckarprojekt

Studier av variabler, metoder och fotometri.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Jag fick perioden 62.04 för BEN097. Även andra perioder kan finnas men inte lika tydliga. Frågan är hur vi ska sammanställa och dokumentera fynden vi gör?
BEN097_phase.jpg
BEN097_phase.jpg (77.99 KiB) Viewed 4190 times
Thomas Karlsson
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Hej,

Det var snabba fynd! Ärligt talat trodde jag att det skulle dröja längre innan vi hittade lämpliga kandidater.
Jag kommer inte åt https://asas-sn.osu.edu/" onclick="window.open(this.href);return false; det verkar som om vi har överbelastat sidan :)

Thomas, kan du möjligen göra en enkel guide för hur du får fram fasdiagrammet i Peranso?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Mysko att du inte kommer åt sidan. Det är nog tillfälligt, fungerar för mig.

Det var först nu på morgonen som jag gjorde en batch med 100 stjärnor åt mig själv. Sedan sorterade jag stjärnorna i batchen efter färgindex, enligt mottot att störst färgindex ger störst chans. Första stjärnan jag testade verkade konstant, men redan den andra (BEN097) var alltså tydligt variabel, man behövde inte gå till Excel för att kunna konstatera variabilitet, det räckte med att titta på det färdigplottade ASAS-SN-diagrammet. Tidigare har jag bara gjort några enstaka tester på vilka stjärnor som helst, för att se hur hämtningen fungerar, osv, men nu har jag alltså tilldelat mig själv en egen batch.

Vi kör vidare! Det är uppenbart att denna variabelupptäckarmetod fungerar bra.

Litet tips:
När man öppnar Excel har man ju numrerade flikar, Blad1, Blad2, osv. I min fil med stjärnorna BEN001-BEN100 lägger jag in obsdata för BEN097 i fliken Blad97. Och så vidare. Ett sätt att hålla reda på saker och ting.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Detta känns nästan som att plocka äpplen från ett träd!

Även den fjärde stjärnan som jag kollar i min batch, BEN077, är en tidigare okänd halvregelbunden variabel.

Edit:
Position borttagen 20171222.

Återigen, Thomas, har du lust att kolla i Peranso?

mvh
Hans Bengtsson
BEN077.PNG
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Präriefoten wrote:Hej,

Det var snabba fynd! Ärligt talat trodde jag att det skulle dröja längre innan vi hittade lämpliga kandidater.
Jag kommer inte åt https://asas-sn.osu.edu/" onclick="window.open(this.href);return false; det verkar som om vi har överbelastat sidan :)

Thomas, kan du möjligen göra en enkel guide för hur du får fram fasdiagrammet i Peranso?

Martin
Jag har haft lite problem med att ASAS-SN sidan inte svarar nu efter lunch...

Jag arbetar så här med Peranso:
- Det behövs 2 kolumner med data, JD-datum och magnitud. Jag klipper ut dem ur Excelfilen från ASAS-SN och klistrar in i ett nytt ark och klipper ut dem igen. Här ska det vara demimalpunkt och inte komma.
- I Peranso väljer man "File -> New" och sedan "Add observation set" och "Paste data".
- Sedan P-knappen för att göra periodberäkning. För metod är Anova lämpligt för variabler med runda former i ljuskurvan. För Algol-variabler brukar Lafler-Kinman vara bättre. Sedan fyller man i från och till vilken period man vill testa. Till-period bör inte vara mer än 2-3 gånger större än från-period. I Resolution fyller man i antal iterationer, (Till-Från)/Resolution. Lämpligt värde kan vara 500 eller 1000.
- Man kan få testa flera gånger med olika intervall och när man hittat en period-kandidat är det lämpligt att zooma in på det intervallet för att få ett noggrannare värde.
- För att hitta bästa period klickar man på knappen "Set/unset frequency cursor" och för att få fram fasdiagram knappen "Phasewin at frequency cursor value". Den streckade linjen i periodfönstret kan man dra fram och tillbaks och se hur fasdiagrammet ändras.
- Om man misstänker att fler perioder finns använder man knappen "Prewhitening". Här subtraheras huvudperioden och en ny periodberäkning kan göras på de återstående värdena.

Peranso har en dum egenskap. Den sätter om de nationella inställningarna, bl.a sätter den punkt som 1000-tals avskiljare vilket ställer till det i Excel. För att få det att funka får jag först starta Excel och sedan Peranso. Efter jag stängt ner Peranso får jag återställa nationella inställningarna i Kontrollpanelen för att det ska bli rätt nästa gång.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by ThomasK »

Hans, kan du mail Excel-filen med BEN077, så går det snabbare än att jag söker upp den på ASAS-SN själv.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Jajamen, det låter mycket förnuftigt. Jag har skickat den nu till din saaf.se-adress.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by wilt »

Tips: man kan också spara länken för framtida bruk (och till exempel distribution bland projektmedlemmarna). När man renderat en ljuskurva färdigt får man upp en sida med all data; denna har en unik och krånglig adress som kan sparas. När man sedan klistrar in denna länk i en bläddrare så kommer sidan med ljuskurva, mätningar, nedladdningslänkar till Excelfil med mera upp direkt, utan att man behöver vänta tio minuter.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Variabelsektionens periodanalyscentral rapporterar att den nyupptäckta BEN077 har elementen:

Max = 2457065 + 135.88 E

Fasdiagrammet syns nedan.
Tack till Thomas K!

mvh
Hans Bengtsson
BEN077 fasdiagram.PNG
BEN077 fasdiagram.PNG (57.89 KiB) Viewed 4167 times
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Grattis Hans! Detta ar verkligen roligt att se.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

wilt wrote:Tips: man kan också spara länken för framtida bruk (och till exempel distribution bland projektmedlemmarna). När man renderat en ljuskurva färdigt får man upp en sida med all data; denna har en unik och krånglig adress som kan sparas. När man sedan klistrar in denna länk i en bläddrare så kommer sidan med ljuskurva, mätningar, nedladdningslänkar till Excelfil med mera upp direkt, utan att man behöver vänta tio minuter.

/Gustav
Hej Gustav,

Bra ide att spara lanken. Sjalv sparar jag allt från mina sökningar. Graf, excel, karta osv. Kan bli bra att ha langre fram om fler vill titta pa samma data.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by wilt »

Nu finns det en plugin som gör det möjligt att ladda in data från ASAS-SN i Vstar. David Benn, som programmerat mjukvaran, skrev snabbt ihop ett sådant plugin. Följ instruktionerna här.

Sedan tidigare finns det plugins för att ladda in data från Kepler, DASCH, Catalina sky survey, NSVS, Superwasp mfl databaser i Vstar.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by wilt »

Bingo! Det dröjde till stjärna nummer 46 innan jag hittade otvetydig variation:
asas-sn.png
Objektet ligger vid

RA 00 35 40.909
deklination +70 31 08.37

och här är direktlänken till data.

En snabbkoll med Fouriermetoden DC DFT Standard Scan i Vstar ger 343 dygn som den starkaste signalen. Men det blir ingen snygg fasplott: flera överlagrade perioder?
asas2.png
Update Oooops, falskt alarm, glömde dubbelkolla i VSX. Variabeln är känd sedan 1936 då den upptäcktes av Morgenroth (här finns upptäcktsrapporten) och heter CP Cas. Den är klassificerad som en långsam oregelbunden variabel, typ LB.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Präriefoten »

Hejsan,

Det verkar som om jag fått något på linan. Ryckte som en sensommar makrill. Kan tyvärr inte göra fasdiagram än så om någon vill hjälpa mig med detta så mailar jag gärna länken.

Vad tror ni om detta? Verkar inte så regelbundet men varierar lite halvryckigt. Vad blir nästa steg, rapporterar vi in till AAVSO var för sig eller väntar vi till en gemensam publikation? Något sådant vore riktigt kul https://www.aavso.org/media/jaavso/3324.pdf

Spännande
Martin
Attachments
Martin M Johansson JOM009 Svenska Variabel Observatörer.png
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Variabelupptäckarprojekt

Post by Hans Bengtsson »

Martin:

Det är uppenbart att du just har upptäckt din första variabel, så det är bara att gratulera!

Vi har inte riktigt satt ned foten när det gäller publicering osv. Egentligen vore det rätt bra om de nyupptäckta variablerna kunde hamna i VSX (den internationella variabeldatabasen, som drivs av AAVSO) allt eftersom upptäckterna görs. Då skrivs upptäckarens namn också in där, och man kan säga att upptäckten är säkrad för framtiden. Upptäckare är den som har den aktuella stjärnan i sin batch-fil, i detta fall du. Man kan också tänka sig att vi tar säg 10 nya variabler åt gången, kanske är det mest rationellt? Vad säger Thomas K? Det är alltid en viss procedur att få med nya variabler i VSX, Sebastian Otero är en noggrann person (vilket är utmärkt bra!).

I ett senare skede kan det absolut bli aktuellt med en artikel för JAAVSO, men det sker lämpligen när projektet är slutfört. I min värld är projektet slutfört först när vi avklarat hela vägen ner till +28 grader deklination. Men om det blir väldigt många nya variabler i det nuvarande delprojektet (norr om +66 grader) så kan man förstås tänka sig en artikel med den utgångspunkten.

En liten detalj: ditt Excel-diagram har värdena på y-axeln i fel ordning. Man kan i Excel dubbelklicka på något värde längs y-axeln, och kryssa i "värden i omvänd ordning", sedan stänga. Då får man magnitudskalan på rätt håll.

Är det rationellt att försöka göra flera separata hämtningar av ASAS-SN-data på en och samma gång? Ja, det är min erfarenhet. Jag har testat med att starta tre körningar i rask följd, och en körning tycks inte direkt påverka övriga körningar så att de går långsammare.

mvh
Hans Bengtsson