Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Präriefoten wrote:Tack för alla svar allihopa,
har ni något bra tips?
Har genom åren rotat ganska mycket i vad som är den minsta kikarstorleken för astronomi. Haft 8x25 lowbudget i många år. Funkade bra. Den gick sönder (hade den i ryggsäcken på en Olle L-konsert och glömde den i väskan i några veckor..slängde med ryggsäcken och vips var den trasig). Fick då en high budget 8x20. Funkar inte alls nattetid. Har nu ett monokular 10x25. Jag tycker 25 mm är det minsta som funkar. Varför inte gå större kan man då undra? Nej, för ska man ha större pratar vi om en helt annan genre. I valet av 8x eller 10x tycker jag bäst om 10x då jag inte har större problem med hålltekniken (för att få en icke-skakande bild); man håller den med stöd mot området kring ögonen (om du fattar?).

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Riktigt små kikare, som 10x25, är förhållandevis mycket effektiva om de ska handhållas. Man tjänar ju enormt jämfört med blotta ögat. Och undersökningar har visat att upplösningsförmågan inte ökar mycket ifall man byter till en större handhållen kikare ... detta pga svårigheten att hålla den större kikaren stilla. Med kikare på stativ blir förstås utslaget lite annorlunda.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Hade inte räknat med någon ute-kväll alls idag med tanke på att prognosen pratade om molnigt.
Men det var ju fortfarande helt klart ute vid 17-tiden så jag ställde ut min Dobson i alla fall.

Gick ut vid 17:45 och det var fortfarande helt klart, om än inte lika krispigt som igår kväll.
Vädret höll i sig ända till 19-tiden då molnen började rulla in.

Passade på att obsa SS Cyg nu när den är i utbrott. Det var länge sedan jag tittade på den sist så det tog ett bra tag och ett antal kart-konsultationer innan jag lyckades hitta den igen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt jobbat! Det blev bara Chi Cyg med 10x25 för mig ikväll.

SS Cyg: Räta vinkeln vid den starka stjärnan, då vet man att man kommit rätt! Sedan ligger SS Cyg bara ett stenkast (?) därifrån, i en liten Orion-liknande figur. För att komma till "starka stjärnan" (minns inte namnet på den) så går jag i sökaren ända från Deneb! Lätt stjärnväg därifrån.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Ännu en 'bonus' kväll där en förmodad molnig kväll blev jättefin :)

Jag hade tänkt att ta helt ledigt från variabler ikväll och bara ägna mig åt stjärnhopar, nebulosor m.m.
Så det blev ett svep över stjärnhopar i Cassiopeia/Perseus och lite andra Messier-objekt såsom M71, M76, M81/M82, M27 och lite annat smått och gott.

...men ....nej... det gick ju inte att låta bli variablerna .... så jag var bara tvungen att ta några stycken när jag ändå var i farten :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Snyggt jobbat Björn! Jag tog 2 snabba nu när molnen sprack upp en aning. Chi Cyg (5.0!) och Bet Lyr! SVOs Chi Cygni-kurva = mycket snygg!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Det var ju meningen att det skulle varit klart igår kväll, men jag gav upp när det fortfarande inte hade klarnat vid 20-tiden.
Tittade ut ett par timmar senare, då hade det spruckit upp men jag hade inte längre någon lust att gå ut i snålblåsten.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Hej,

Det blev klar himmel här med en mycket kylig vind. Jag ställde ut teleskopet för att det skulle hinna svalna och efter en halv timme kom jag ut för att kika på Saturnus. Idag var seeingen bättre än sist och man såg tydligt ringarnas form även i ynka 88 gångers förstoring, men vinden var så kall att jag gav upp alla andra tänkta observationer.

Här om natten avslutade jag ett pass genom att sikta in två öppna hopar i Cassiopeia, NGC7788 och NGC7790. Den första var någorlinda utbredd och såg hoplik ut medan den senare var mycket liten och jag kunde knappt skönja den. Det som fångade mitt intresse istället var en mycket röd stjärna. Det är nog den mest intensivt röda objekt jag sett hittills på natthimlen. Den låg något synfält utanför hoparna och alldeles intill en annan blå stjärna. I efterhand visade det sig att det var WZ Cas. Jag gjorde en skattning av den genom Stellariums magnitud angivelser och fick den till 7.8 även om det borde tas med en nypa salt. Hur än haver så var det rätt fascinerande att se en så djupt röd stjärna. Kanske var det närheten till dess blåa kompanjon som förstsärkte upplevelsen.

Bifogar även en bild på en bok som jag köpt nyligen. Denna utgåva är från 2005, lite torr och väldigt fokuserad på visuella observationer.

Martin
Attachments
david levy's guide to variable stars.png
david levy's guide to variable stars.png (120.89 KiB) Viewed 4195 times
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

WZ Cas är en fin stjärna som jag observerat några gånger. Nu var det ett tag sedan jag såg den senast, men kommer ihåg den röda färgen och att den ligger precis jämte en vit stjärna. Ser i CdC att avständet mellan stjärnorna är 1 bågminut. Den röda färgen och närheten till grannen gör den frustrerande svår att bedömma tycker jag, men väldigt fin att bara titta på.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

WZ Cas låter som en stjärna jag definitivt måste kolla in när tillfälle medges.
Jag tycker det är väldigt roligt att titta på röda/rejält gula variabla stjärnor även om de kan vara svåra att magnitud bestämma.
Några av mina favoriter hittills i den kategorin är Y Tau, V Crb, RS Cyg, U Cyg, W Ori.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

T Lyr är en annan kolstjärna som är spektakulärt röd, ligger inte så långt från Vega. Även RW Cyg upplever jag som distinkt röd i teleskopet, trots att det inte är någon kolstjärna, den har M-spektrum. Kanske är det så att stjärnorna i dess omgivning är heta så att man får extra stor färgkontrast.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Den nya variabel-tråden

Post by timokarhula »

WZ Cas upptäckte jag så pass sent som den 9 maj 2015 med 25x100-kikare. Den var en fin dubbelstjärna med en röd och en blå komponent (spektralklasser N och A). SS Vir och V Aql är andra kolstjärnor som jag stött på. Den 1 februari 1997 låg Mars 18' öster om SS Vir och stjärnan var faktiskt rödare än den röda planeten.

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Apropå chi Cyg... Är det någon mer än jag som tänkt på att....
Kurva som en svan.jpg
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det är nog ingen annan som har tänkt på? Inte jag i alla fall. Kanske finns det fler variabler som med sina ljuskurvor försöker efterlikna den stjärnbild där dom ligger? Är det ett tidigare okänt efterlikningssyndrom som har uppdagats?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Kommer just nu bara på en till.
kurva_cass.jpg
kurva_cass.jpg (32.49 KiB) Viewed 4125 times
...och med lite god vilja:
kurva_cam.png
kurva_cam.png (5.26 KiB) Viewed 4124 times
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob