Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Underbart! Chi Cyg har jag blivit lite fixerad vid, vi ska försöka göra maximalt med obsar av den tycker jag. En riktig svensk heritage star.

4 obsar på 6 minuter, det kallar jag snabbt! Nästan som Bortle.

Edit:
Nu blev det luckor i molnen igen och jag kunde ta Chi Cyg. Det var då för väl.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Aha! Så går det när man spelar i de stora ligorna, eller? :green: Grattis till er båda! :good:

Å andra sidan känner jag mig nöjd om jag lyckas skatta 10 på en timme. Just nu är mitt mål enbart att göra uppskattningar att bra kvalitet. Om det blir många det är bara ett plus. Ninja status ligger långt borta.

Kör enbart stjärnhoppning jag också eftersom nöjet för mig är att kunna hitta i himmelen.

Ha en bra kväll!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Nejnej..att som jag obsa med kikare eller blotta ögat går inte att jämföra med teleskop-obsar alls. Och det ligger precis som Hans säger nåt logaritmiskt i obs-hastigheten...kanske börjar man med de lätta och sen blir det trögare. Här kommer en bild på min set-up.
obs.jpg
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Det handlar mest om träning och repetition. När man obsat en viss variabel ett antal gånger så lär man sig att hitta dit utan kartor, och då tjänar man genast rejält med tid. En del lär sig också magnituderna för alla jämförelsestjärnor, men så säkert minne har inte jag, utan vid magnitudbestämningen behöver jag ofta tjuvkika på kartan.

Det hela kan jämföras med att lära sig nya ord på ett främmande språk. Efter ett tag behöver man inte titta i lexikon för att veta vad ordet betyder. Samma sak med nya variabler. Efter ett tag hittar man dit utan karta, och då går observerandet mycket snabbare. Dock: det är verkligen ingen hastighetstävling utan man ska hålla det tempo som känns bekvämt.

Ett gott råd jag tycker man kan ge är att man aktivt försöker lägga på minnet hur man går för att komma till en ny variabel, och hur fältet ser ut. Det brukar finnas någon karakteristisk stjärnfigur nära variabeln, en sådan som är enkel att komma ihåg till nästa gång.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Jag lyckades få en timme med skaplig himmel, men vid 19-tiden var det helt tjockt igen så då plockade jag in grejorna för idag.
Fick ihop 21 obsar idag varav en, UZ Her, var helt ny för mig. Jag kommer troligen inte kunna följa den regelbundet i vilket fall som helst då Herkules kommer att stå allt sämre till nu för varje dag som går, vilket också innebär att jag nu får säga adjö till Norra Kronan för den här säsongen.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Sedan 1:a augusti finns det i SVO observationer av chi Cyg 63 av 117 dagar, inte illa.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

ThomasK wrote:Sedan 1:a augusti finns det i SVO observationer av chi Cyg 63 av 117 dagar, inte illa.
Heja! :good:
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Det handlar mest om träning och repetition. När man obsat en viss variabel ett antal gånger så lär man sig att hitta dit utan kartor, och då tjänar man genast rejält med tid. En del lär sig också magnituderna för alla jämförelsestjärnor, men så säkert minne har inte jag, utan vid magnitudbestämningen behöver jag ofta tjuvkika på kartan.

Det hela kan jämföras med att lära sig nya ord på ett främmande språk. Efter ett tag behöver man inte titta i lexikon för att veta vad ordet betyder. Samma sak med nya variabler. Efter ett tag hittar man dit utan karta, och då går observerandet mycket snabbare. Dock: det är verkligen ingen hastighetstävling utan man ska hålla det tempo som känns bekvämt.

Ett gott råd jag tycker man kan ge är att man aktivt försöker lägga på minnet hur man går för att komma till en ny variabel, och hur fältet ser ut. Det brukar finnas någon karakteristisk stjärnfigur nära variabeln, en sådan som är enkel att komma ihåg till nästa gång.
Javisst, praktiken gör mästaren. Jämförelsen med att lära sig ordförrådet i ett nytt språk är ganska så exakt!

För dem, i dagens läge, 41 st stjärnor som jag obsar är det nog kring hälften för vilka det räcker att sikta någorlunda med teleskopet för att hamna i rimlig närhet. Magnituder på närliggande stjärnor kan jag inte minnas, men däremot att komma ihåg hur stjärnfältet omkring ser ut är bara en nöje.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Hej, det ser inte bra ut vad gäller obs-möjligheter i Sverige ikväll. Kanske är det bättre i usa...eller för den delen någon annanstans om nu någon hågad (nybörjare?? info finns här: http://var.astronet.se/guide.html" onclick="window.open(this.href);return false;) läser här. Vi behöver ju få in obs på Chi cygni. Karta finns i färdigserverad i tråden

viewtopic.php?f=26&t=13889&hilit=aratrum" onclick="window.open(this.href);return false;

och man behöver en kikare med öppning sisådär 25-50 mm, ngt rätt många har. Går bra att skriva vad det blev för skattning i denna tråd om det är första gången du provar att skatta en stjärnas ljusstyrka, så får vi se om det blev rimligt!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Det ser jättedystert ut, men inte helt. Här i Stockholm finns det några små luckor i ett för övrigt ganska heltäckande molntäcke, ett som består huvudsakligen av låga moln. Tittar man igenom dessa luckor ser det lilla av himmelen man hinner se ganska snyggt ut. Min grabba-och-gå teleskop är redo under tak för en eventuell utryckning :green:

EDIT glömde skriva att det var en bra idé, Katarina, att efterlysa hjälp från andra svenska variabilister ute i världen. :good:
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Jag har blivit förkyld och har med viss frustration hållit mig inne flera klara natter i rad. Idag ar jag dock bättre och ska se om jag kan skatta Chi Cyg med kikaren. Håll tummarna och hoppas att ni får en lucka ikväll också.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Otroligt nog, öppnades en lucka i himmelen och jag hann skatta khi Cyg allt medan potatisarna satt i ugnen och innan den luckan stängdes igen! Vi hade i alla fall tur med vädret även denna gång. Krya på dig, Martin.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Snyggt jobbat! Bra med geografisk spridning när man jobbar tillsammans i ett team. Mulet på ett ställe, klart på ett annat.

Var det molnluckan eller ugnsluckan som först stängdes igen? :)

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Snyggt jobbat! Bra med geografisk spridning när man jobbar tillsammans i ett team. Mulet på ett ställe, klart på ett annat.

Var det molnluckan eller ugnsluckan som först stängdes igen? :)

Mvh
Hans Bengtsson
Haha! Det var ugnsluckan, såklart! Molnluckan stängdes dock igen väldigt snabbt också när jag försökte fortsätta med T Cas (den hann jag inte med). Det var bra iaf för då hann jag öppna ugnsluckan och potatisarna blev inte brända. :D

Heja team SVO!
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Grymt bra jobbat Hernan! Och Martin, då förstår jag, jag undrade lite vad som hänt. Krya på dig!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob