Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Perfekt! Fast i det fallet fick jag fundera några sekunder innan jag kom på själva grejen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

@Katarina H:
Jag gillar din liknelse med Svanen, den är cool :)

Fin himmel ikväll och totalt 34 obsar.
Försökte mig på WZ Cas strax innan jag plockade ihop grejorna, men den stod rakt upp i zenit då, så det var helt omöjligt att titta i sökaren i den vinkeln.
Får ta den tidigare på kvällen om det ska gå.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

@Björn. Ditt obs-record sen du drog igång intresset är minst sagt imponerande. Du måste vara variabel-Sveriges "värsting" i nuläget! Själv tog jag 10 st men då tog jag några före frukosten så var lagom mör till kvällen sen.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Jo, det blir ju ganska många obsar totalt sett, men jag bryr mig inte särskilt mycket om hur mycket jag obsar jämfört med andra.

Jag tycker bara att det är väldigt kul att komma ut så fort vädret medger. Dels är det spännande att följa alla de variabler jag obsar och dels är det roligt att hela tiden försöka bli bättre på stjärnhoppning och skattningar.

Ju fler vi är som obsar, desto roligare tycker jag. Alltid kul att dela intresset med andra och att ha en rolig och givande dialog, som här på forumet.

Det ser ut som om det kommer bli fint väder både ikväll och imorgon kväll, så då kommer jag nog att försöka ägna mer tid åt andra objekt än bara variabler.
Men att låta bli dom helt är ju näst intill omöjligt :D
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Det blev ju så klart variabler ikväll också, dock inte så många.

Valde att försöka mig några stycken som jag inte tidigare obsat, så det blev 8 helt nya ikväll och några få ur mitt vanliga program.
WZ Cas var väldigt fin, men frågan är om inte T Lyr tar priset som den vackraste kolstjärnan hittills. Rekommenderas varmt!
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Grymt kul att se att så många olika rapporterat till SVO i helgen. URJ+ANH+KAR+KTS+HGG+BEN+WRT.........

@Björn Jag var tvungen att gå ut extra och kolla in T Lyr med 15x70. Den fanns utmärkt i Deep Sky Intersellarium-atlasen men inte i Sky Pocket atlas. Den såg ut som en "mörk" prick. Men du kollade i ditt stora teleskop va?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej

Faktiskt, det är många som har obsat mycket den gångna veckan, kul! Jag kan bara fundera på hur mycket otur hade vi med moln här i Stockholm, visserligen har ni andra haft det bättre i andra delar av landet. Dock, efter en molnig helg hade vi klar himmel här natten till måndag, typiskt! Det blev några obsar då iaf.

Grattis Katarina och Martin till era bemärkelser!

Hälsar

Hernán (ANH)
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

@Katarina H:
Ja, jag hade min Dobson ute i går kväll. T Lyr var vackert röd och lyste väldigt klart.
Jag skattade den till 8.0, vilket tycks vara den ljusaste skattningen som gjorts inom SVO på mycket länge (åtminstone 3 år).
Jag kommer att försöka följa den regelbundet nu för jag blev väldigt förtjust i den :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Grattis Katarina som nu är brons-observatör, och Martin som fått en ny järnstjärna.

Fick gjort en del obsar själv igår. Det var redan mörkt när jag kom hem med tåget och himmeln såg lovande ut under promenaden hem. Så det var bara in med väskan och fram med kikaren direkt. Började med chi Cyg och eta Aql från trädgården. Chi verkar nu definitivt ha passerat max, även om den hänger sig kvar och bara avtar sakta än så länge. Skulle tro att den börjar rasa snabbare ganska snart. Sen blev det ett par timmars observationer i två pass från balkongen. Urmiran omicron Ceti bedömde jag till 8.8 igår. Tror den snart börjar klättra mot max och då brukar det gå väldigt snabbt. De senaste 10 åren har Miras max hamnat mellan magnitud 2 och 3.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Tackar så mycket! Och GRATTIS till Martin :good: ! Prickade in min 100:e obs (Chi Cyg) på min fölsedag med så det passade ju. @Thomas Jag är väldigt sugen på att obsa omi Ceti. Dock kommer den fram bakom det stora bokträdet först senare, så det blir nog inte riktigt än. Får kolla i Stellarium.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Grattis Katarina och Martin!

Jag kan tyvärr inte följa Omi Ceti, då den står alldeles för lågt för att jag ska kunna se den från trädgården.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Hej Alla!

Tack! Nice med järnstjärnan av första magnituden!

Ikväll ska det bli klart här så om T Lyr är så vacker som det ryktas så ska den garanterat observeras.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

En till fin natt, dock lite sämre transparens jämfört med igår. Det blev 10 observationer av variabler (plus några andra av annat), däribland 3 för mig nya stjärnor (omi Cet, S Per, U Per). Rapporterat och klart. Nu ska man sova gott och glatt :D Hoppas ni också hade en lyckad kväll.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Ja, det blev en jätte-fin kväll och en himla massa obsar.
Men rejält kallt och lite fuktigt, så efter ett par timmar så började det bli svårt att se riktigt bra.
Blir dock inte riktigt klok på om det verkligen är imma på eller i okularet som är orsaken, då det är svårt att se i mörkret.
Nästa pass ska jag skifta okular när jag tycker det börjar bli lite dåligt för att se om det är orsaken.
Förra vintern var jag ute under många kalla kvällar utan att få några problem, så jag vet inte riktigt varför jag upplever en sådan tydlig försämring nu efter att ha varit ute ett tag.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Ja, det kändes kallt. Kanske pga det var fuktigt, vilket kan också ha bidragit till dimma eller frost i okuläret eller objektivet. Bra ide att byta okulär, man kan placera den som byts ut inomhus ett tag, så det hinner torka och kan återanvändas.