Den nya variabel-tråden

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Hmmm, hur gammal är variabel-sektionen egentligen :green:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Den förste som observerade för Variabelsektionens räkning var Pehr Wilhelm Wargentin, han är registrerad för 156 observationer i SVO. Den äldsta av hans obsar (alla avsåg Mira Ceti) gjordes på kvällen den 25 augusti 1751, se bilden nedan.

Möjligen skulle vi också kunna översätta till magnitud den obs av supernovan B Cas som Tycho Brahe gjorde på kvällen den 11 november 1572, från Knutstorp i Skåne (tror jag)? Visserligen var Skåne på den tiden danskt territorium, men det skulle ändå kännas OK att i detta speciella fall gå efter nuvarande landsgränser.

Ifall vi hittar någon variabelobs på Rökstenen så kommer vi gladeligen att inkludera även den i SVO.

mvh
Hans Bengtsson
Wargentin.PNG
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

Jag var förbi rökstenen i somras och hällristningar i Tanum i förrgår. Fanns ingen obs. /Katarina PS Stjärnklart på G - jaaaaa!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by DHEB »

Hej hej!

Tack @Katarina H och @Björn

Och grattis till Thomas !

/H.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

9 obsar! Transparencyn mycket bra! Alla stjärnor i lilla karlavagnen synliga. Vintergatan väldigt framträdande. Kunde se M31 för blotta ögat trots gatubelysning. Skattade Del och Miu Cep med blotta ögat (såg HGG skrev i gm-cas-tråden att han anv div småkikare till dem, det har jag aldrig gjort på dem). Sen gjorde jag första försök med eps Aur och fick 3.2 vilket är lite för svagt jämfört med andras mätningar men det får vara ok felmarginal. Sen testade jag att skatta Z UMa med handhållen 15x70 för första gången och det verkade gå hyfsat (8.4).

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Japp, det blev ett mycket bra obs-pass på ca 2 1/2 timme.
Underbar himmel och månen hade vett nog att gå upp relativt sent också :)

Det blev totalt 38 obsar idag vilket innebär att jag nu är uppe i 2000 totalt (mer medaljer och glitter på ingång kanske?) :green:

Två nya bekantskaper idag, R Del och z Cyg där den sistnämnda ligger väldigt fint bredvid en dubbel-stjärna.

Dags för Chi Cyg att vända neråt igen eller kan den hålla sig på de här nivåerna ett tag till?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Eftersom jag nu har tub igen så tänkte jag se om jag kunde göra några skattningar ikväll. Begränsade mig till tre variabler då erfarenheten har lärt mig att det tar tid att hitta, skatta och notera magnituden. Utskrivna kartor var klara och jag målade över en ficklampa med röd färg för att försöka hålla mörkerseendet någorlunda intakt. Det var föga värt då allt ströljus från parkering och grannhus omöjliggör riktigt mörkeradaption.

Då balkongen vätter mot nordväst så passade svanen bra med sina variabler. U Cyg gick rätt hyfsat att hitta och den var lite rödare än kompanjonen bredvid. Det var dock inte lätt att hitta någon lämplig jämförelse stjärna i närheten. Värre var med Chi Cyg. Jag vred på kartorna, kollade i Stellarium på Ipaden och på datorn. Det var många vändor in för att se varför jag inte kunde hitta variablen. Slutligen tog jag fram kikaren och kunde mycket lättare känna igen området på himlen och pricka in stjärnan. Om jag ska vara ärlig så tror jag att det är onödigt att skatta Chi Cyg med teleskop då den åtminstone för tillfället är ljusstark och skattningen kan lätt göras i kikaren.

Slutligen efter tålmodigt letande hittade jag fram till RT Cyg och variabeln fick nätt och jämt plats i 25mm okularet tillsammans med de stjärnor med vilken den bildar en "ruter" form. Denna var lättare att skatta men vid jämförelse på SVO så hamnade jag en hel magnitud för lågt. Aavso hade dock mer jämförbara värden de sista observationerna.

Gick igenom variablerna en gång till för att memorera hur omgivningen såg ut innan molnen drog in och gjorde slut på festligheterna. Det var en bra frustrerande procedur men det var givande att till slut hitta stjärnorna och skatta dem.

Hur ni andra hinner skatta så många variabaler under ett pass är ett mysterium för mig. Kör ni GoTo?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Nej, jag kör ingen GoTo. Hade jag gjort det skulle det förmodligen ta dubbelt så lång tid att skatta variablerna.
Det går mycket fortare att rikta in en dobson för hand kontra att knappa in en position och låta motorn rikta in på ett GoTo teleskop.

Det handlar bara om träning. När man har tittat på samma variabler många gånger, så är det inga som helst problem att mycket snabbt flytta runt till aktuella områden och att stjärnhoppa till korrekt position.
Jag flyttar oftast runt stjärnbild för stjärnbild och eftersom en del av dem ligger ganska nära varandra, så tar det inte många sekunder att byta variabel.

Sedan finns det ju alltid en del områden som är lite krångligare, speciellt där det är tätt mellan stjärnorna, som ex.vis i Svanen.
Jag använder Cartes du Ciel på för att lära mig stjärnhoppa till nya variabler och för att titta på jämförelse-stjärnor.

Så ett tempo på ca 15-20 stjärnor per timme är absolut inga problem.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Katarina H »

@Präriefoten

Din Chi Cygni-obs (markerad med orange rundel) ligger ju jättebra.
chi cyg JOM.png
chi cyg JOM.png (15.51 KiB) Viewed 4346 times
Vilken kikarstorlek använde du? Jag använder 10x25 till den stjärnan, har även använt 7x30. Att obsa variabler med teleskop är inte lätt, jag föredrar rättvänd bild och jag är inte ensam om detta. Du valde att kolla i Svanen. Det kan vara lättare att välja någon som inte ligger i vintergatsbandet pga all "gytter" av stjärnor. DOCK verkar du ju inte ha något som helst problem med chi cygni så fortsätt gärna med den med kikare tills den försvinner ned i mörkret igen.

Jag fattar inte heller hur en del kan obsa så många varje gång men det är väl träning. GOTO tror jag inte variabilister använder, åtminstone ingen i Sverige vad jag vet. Dessutom måste man i så fall ha rätt avancerat goto där man kan knappa in positionen bara och det är det inte alla överkomliga goto-teleskop som har.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Mitt sätt att observera variabler är nog snarlikt Björns, även om jag befinner mig på balkong, står rakt upp och ner (sitter inte på stol), använder ekvatoreal montering (utan polinställning!) och inte dobson. Det ena är en direkt följd av det andra: placeringen på balkong innebär att dobson vore opraktiskt (balkongräcket!) och därmed blir det enklast att stå vid teleskopet.

Stjärnhoppningen sköter jag i huvudsak i sökaren 9x50, den funkar som en god fältkikare på synnerligen stabilt stativ. Att observera med ett öga föredrar jag, blir mindre trött i ögonen av det, även om många andra blir mindre trötta av att använda två ögon. Om jag har teleskopet på balkongen, för att obsa svaga variabler, så använder jag alltid sökaren och inte fältkikare för att skatta starka variabler. Undantag då om jag inte kommer åt med teleskopet pga balkongtaket eller annat, igår använde jag 10x25 minikikare för att kunna ta Chi Cyg på bekväm kvällstid.

Bra sökare är alltså för mig en helt nödvändig del i stjärnhoppandet med teleskop. Utan den skulle jag vara bortkommen. Det är i ett typiskt fall så att jag i sökaren tar mig fram till den stjärna av magnitud 8 eller ljusare som ligger närmast variabeln. Behövs vanligen sedan bara en liten sista kort etapp i teleskopokularet för att centrera variabeln. Alternativt ställer jag direkt in sökaren på variabelns position, även om jag i sökaren inte skulle se någon stjärna där. Fungerar lika bra.

Kartmaterial som man trivs med är förstås också alldeles nödvändigt. Jag använder översiktskartor från CdC och detaljkartor från AAVSO. Fyra detaljkartor med olika utsnitt för varje variabel, kopierade så att två får plats på papperets framsida och två på papperets baksida. Alltsammans i pärmar (4 st). Översiktskartorna täcker hela den del av himlen som jag är intresserad av och finns i särskild pärm.

När jag återupptog variabelobserverandet tidigt 90-tal började jag med en variabel var 5:e minut, övergick sedan till en variabel var 3:e minut, och numera (pga bekvämare obs-villkor) brukar jag ta en variabel ungefär varannan minut. Dock brukar jag bara hålla på en halvtimme eller kanske en timme, och enbart när jag känner att jag verkligen har lust och tid, så årssiffrorna blir ändå inte i närheten av siffrorna jag hade i början av 90-talet.

Om goto ska kunna konkurrera med stjärnhoppning vad gäller snabbhet, så krävs nog att allt finns inprogrammerat. Annars kommer det att gå snabbare att lokalisera ett objekt med stjärnhoppning. Det går alltid fortare att manuellt flytta synfältet hos ett teleskop som är upplåst i båda axlarna än vad goto kan prestera.

Givetvis handlar det till stor del om träning. Varje synfält på stjärnhimlen är unikt, har sin egen karaktär. Jag tycker inte det är svårare att lära sig känna igen ett sådant fält än att t.ex. lära känna utseendet hos olika personer. När man har träffat någon ett antal gånger så känner man förhoppningsvis igen den personen, och vet vad vederbörande heter. På samma sätt är det med variabler: man kopplar mentalt variabelnamnet till ett stjärnfält, och riktar teleskopet mot den platsen.

När det gäller att lokalisera en variabel som jag är välbekant med, så kan man säga att det är ett icke-problem när jag lärt känna den variabeln. Inte svårare än att ställa in månen. Går nästan automatiskt, jag kan tänka på något helt annat (fotboll, kanske), men sedan koncentrerar jag mig under själva magnitudskattningen så att jag får ett bra värde.

Sammanfattningsvis vad beträffar visuella variabelskattningar med teleskop och utan goto:

* Bra sökare
* Bra kartor
* Träning

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Den nya variabel-tråden

Post by ThomasK »

Martin, för chi Cyg är det bästa att använda en liten kikare så länge den är så här ljus. En fördel både att jämförstjärnorna kommer närmare och det är lättare att bedöma ljusstyrkan. Med teleskop blir man nästan bländad av en mag 4.7 stjärna. Jag har använt 23 Vul (4.5) och phi Cyg (4.7) som jämförstjärnor sista tiden.

Att snabbt hitta stjärnan man är ute efter är som Björn och Katarina skriver mycket en träningssak. För min del använder jag 25x100 kikare, jag gillar att man får rättvänd bild, det stora synfältet och framför allt att man får använda båda ögonen. Om det är stjärnor jag känner väl till tar det oftast bara ett par sekunder att hitta rätt, max en halv minut om man råkar "köra fel" på vägen. Är det en ny variabel tar det lite längre tid, men inte längre än ett par minuter oftast. Detta gäller för mina instrument som jag är intränad på. Jag har vid ett par tillfällen testat teleskop som ger uppochnervänd bild och annat synfält och då varit totalt lost och inte lyckats hitta till mina mest bekanta stjärnor.
Thomas Karlsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Björn »

Jag har också en 9x50 sökare på min Dobson och som Hans skriver är det naturligtvis jätteviktigt med en bra sökare eftersom det är den man använder för att navigera sig fram till det när-område där man förväntar sig att hitta den variabla stjärna man avser att skatta.

@Katarina H:
Jag tyckte också det var väldigt bökigt i början att obsa variabler med teleskopet eftersom jag var van vid min 20x80 kikare som jag använde i början.
Men jag bestämde mig för att övervinna problemet och träna, träna, träna :)

Idag spelar det ingen roll om jag tar ut min Dobson eller min Helios-kikare när jag obsar trots att det blir två helt olika vyer. Jag är så van vid det nu att min hjärna automatiskt ställer in sig på en rätt-vänd vy eller en upp-och-ner och spegelvänd vy beroende på vilken jag väljer.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

De översiktskartor som jag använder har jag gjort från CdC, där jag har plottat ut alla de variabler som jag har detaljkartor för i mina pärmar. Kartorna kan hämtas hem via SVOs hemsida, under "Länkar". Se skärmklipp nedan.

Kartorna omfattar endast området norr om deklination +10 grader, eftersom jag endast med stor svårighet kan skåda sydligare stjärnor från min balkong. Området nära norra himmelspolen finns dock med, trots att inte heller det området är synligt från balkongen.

Observera att söder är uppåt på kartorna, för att matcha bilden i en rak sökare och i ett Newton-teleskop.

Det finns ett känt fel på översiktskartorna: RY Leo är markerad på fel ställe.
Det finns också ett förbiseende: Den gamla novan GK Per borde ha funnits med, men den glömde jag bort.

För att hämta hem detaljkartor med magnituder rekommenderas Variable Star Plotter:

https://aavso.org/apps/vsp/" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Översiktskartor variabler.PNG
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Präriefoten »

Tack för alla svar allihopa,

Första inköpet på listan är en vinklad 9x50 sökare så att jag slipper vrida nacken ur led. Att hitta objektet i en rak 6x30 sökare är den mest fysiskt krävande delen av obsandet. Nu när jag hittat stjärnorna och vet vilken förstoring jag ska använda på variablerna så ska det gå en aning smidigare. På Aavso's starplotter kan man välja "inverted" vilket gör att kartan visar det man ser i okularet. En mindre kiakre vore faktiskt inte så dumt då 10X50 är rätt klumpig och det är redan trångt på balkongen. Får se vilken det kan bli, har ni något bra tips?

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Den nya variabel-tråden

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag tror inte man kan välja "Inverted" på VSP, om man menar att just det ordet ska finnas med i texten?

"Inverted" = upp-och-ner. Däremot kan man välja "Reversed" = spegelvänd. Och det är två olika saker. För att få kartorna upp-och-ner (samma orientering som i rak sökare och i Newton-teleskop, dvs "Inverted") kryssar man i "North Down" och "East Right".

mvh
Hans Bengtsson