Gymnasiearbete - Observera variabler

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Rasmus Lindgren
Posts: 1
Joined: 2017-01-22 23:24:32
spamtest: JA

Gymnasiearbete - Observera variabler

Post by Rasmus Lindgren »

Hej!

Jag går det tredje året på gymnasiet och har beslutat att göra mitt gymnasiearbete om variabla stjärnor. Min plan är att observera några lämpliga variabler för att sedan, utifrån fakta ur litteratur, dra slutsatser kring dessa. Jag har inte satt mig in i ämnet till hundra procent ännu, och min huvudsakliga fråga är vilka slutsatser som är möjliga för en amatör att dra utifrån observationer? Vilken typ av stjärna det är kanske kan undersökas? Så även avstånd? Går det kanske jämföra skillnader mellan olika variabler? Jag undrar helt enkelt vad som kan vara intressant att diskutera kring, och vilka stjärnor som är lämpliga för just detta. Värt att nämna är att min tid är väldigt begränsad (räkna med 3-4 veckor observationsmöjlighet max) och att studera periodiciteten känns därför knepigt om det inte vore för någon kortperiodisk, lättobserverad variabel såsom Rx And kanske? Har ett teleskop till mitt förfogande, dessvärre saknar jag information om specifikationer hos den. Ytterligare en stjärna jag har funderat på att observera är den oregelbundna R Crb. Min spontana tanke kring denna är att det är tacksamt att diskutera kring stjärnans beteende. Varför den skiftar så kraftigt i ljusstyrka, och dessutom oregelbundet osv..

Hoppas inte frågorna är för oprecisa och att jag kan reda ut mina frågetecken samt dra igång mina observationer så snart som möjligt. Tack så mycket på förhand!

/Rasmus
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Gymnasiearbete - Observera variabler

Post by ThomasK »

Ett alternativ till att göra egna observationer skulle kunna vara att analysera befintliga observationer och leta efter perioder hos stjärnor utan tidigare känd period. Med period och ljuskurva kan du försöka bekräfta om variabelns typ stämmer eller inte. Här är en lista med variabler som observerats inom SAAF:s variabelsektion som verkar periodiska men saknar period i GCVS-katalogen eller i AAVSO:s databas VSX.

V1075 Tau
V0465 Cas
HI Cam
V1800 Cyg
V2481 Cyg
V336 Ser
KK UMa
HQ Aur
FW Cam
WZ Per
HO Cam
HX Aur
FY Cam

Du kan hitta observationsdata för dessa stjärnor på http://var.astronet.se" onclick="window.open(this.href);return false; och sedan i menyn "Observationer -> Sök Obsar". Lämpligen använder du bara observationer med Filter=V. För att hitta perioder kan man använda AAVSO:s program VSTAR. Ett annat alternativ är Peranso, som dock inte är gratis, men går att testa gratis under 14 dagar.
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”