Om solen vore en variabel stjärna

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Om solen vore en variabel stjärna

Post by Björn »

Detta är kanske en konstig fundering, men tanken har slagit mig flera gånger under hösten-vintern när jag har varit ute och obsat variabler.
Om solen hade varit en extrem variabel (ex.vis en mira som Chi Cyg), vad skulle hända med jorden under sådana förutsättningar?
Väldigt hypotetisk fråga förstås när det gäller vår egen planet, men det finns väl rimligen planeter som kretsar runt variabla stjärnor också.
Så beroende på vilken typ av variabel vi pratar om, vilka skulle påverka eventuella planeter mest och minst? Finns det ens någon sådan forskning?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by Håkan N »

Mja, vi har ju 'niburi' eller planet X ;-))

Synd jag inte såg frågan vs astronomer vid Galileo förra veckan som jobbar hårt på detta nu, och ev hade man fått ett hypotetiskt svar.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by Hans Bengtsson »

Det vore nog inte så jätteroligt att ha Chi Cyg som moder sol, säkert helt uteslutet. En stabil huvudseriestjärna som vår egen sol känns tryggare.

En av de mest kända planetinnehavarna är Gliese 581, även känd som HO Lib. En röd dvärg. Jag skulle känna en ständig osäkerhet om jag hade en röd dvärg som sol. Många av dessa har visat sig vara flare-stjärnor. En plötslig flare på ett par magnituder undviker jag gärna.

När del 1 av Sky Catalogue 2000.0 publicerades år 1982 (första upplagan) köpte jag den genast. En sak jag använde katalogen till var att gå igenom alla sidorna för att plocka ut de stjärnor som var solliknande, med vilket jag menade att spektret skulle vara G2 V (samma som solen). Det resulterade i en lista med några tiotal stjärnor (kanske 20-30, minns inte så noga) som jag publicerade i Astro, föregångaren till Telescopium. Jag tror att Scanam då hade bytt namn till Astro?

Om någon skulle ha tillgång till Astro åren 1982-84 så kolla gärna om ni kan hitta den artikeln, den hette nog "Solliknande stjärnor" eller något snarlikt. Vore intressant att nu i efterhand se ifall någon av de stjärnor jag då listade har testats i jakten på exoplaneter.

Jag tror åtminstone det var i Astro och inte Aurora ...

Mvh
Hans Bengtsson
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by ragge »

Fascinerande tanke, speciellt som väldigt små klimatförändringar kan ge stora konsekvenser. Vädret skulle garanterat bli extremt våldsamt - tills hela atmosfären kanske ger sig av ut i rymden...

Ragnar
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by Hans Bengtsson »

Jag har länge tyckt att definitionen på en variabel stjärna borde innehålla en kvantitativ faktor, exempelvis att V-magnituden ska variera med minst 0.05 magnituder eller något sådant. Annars hamnar vi i den paradoxala situationen att alla stjärnor är variabla, ingen är konstant. Om vi har möjlighet (och det har vi numera med rätt utrustning) att magnitudbestämma extremt noggrant, på millimagnitudnivå eller bättre, då blir frågan variabel/konstant mest en fråga om huruvida en stjärna är fotometriskt tillräckligt studerad eller inte.

Solen är i princip en variabel stjärna, vi känner ju till solfläckscykeln. Men den är nog ändå ungefär så konstant som en stjärna kan bli. Solen borde med därför god marginal klassas som konstant. Vilket visar att någon form av amplitudgräns borde införas. Framtida variabelkataloger riskerar annars att helt enkelt bli kataloger som omfattar alla stjärnor.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by timokarhula »

Den röda dvärgen HO Lib letade jag upp med 25x100 en mild kväll i april 2007. Stjärnan är normalt av V=10.6 och befinner sig 1º.7 NNE om Zubenelschemali (β Lib). Då HO Lib har minst tre exoplaneter varav den mellersta "superjorden" ligger i Goldilock-zonen och därmed har en temperatur som tillåter flytande vatten så ville jag döpa om stjärnan till H2O Lib, men utan gehör.

Jag har läst om anledningen varför solen inte har hamnat i GCVS-katalogen och det är att man inte vet vilken stjärnbild solen skulle tillhöra. :D

/Timo K
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by Katarina H »

Intressant ämne. Och hur är det nu med solfläckar och klimat? Finns där ett samband? Eller inte...?

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by Björn »

H2O Lib är ju ett lysande namn, Timo :D

Och Hans, ja - jag håller med dig om att det känns lite konstigt att klassa stjärnor som variabler när variationerna är extremt små.

Kul att frågeställningen väckte lite tankar i alla fall, men vi ska nog vara glada för att solen är en stabil stjärna :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Om solen vore en variabel stjärna

Post by timokarhula »

Om solen skulle varit mycket mer instabil skulle vi inte ha kunnat skriva om det i Astronet.

/Timo K

Return to “Variabla stjärnor”