Aratrum med Chi Cygni

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Björn »

Fantastisk himmel här i Ljungskile också, Har varit ute och frusit nu i 2 timmar.
När min kikare immade igen fullständigt så det var dags att gå in och värma sig.
Ägnade en 30-40 minuter till variabel-obsar och hade en liknande upplevelse som du, Katarina - fast med Eta Aql. Jag var helt säker på att den var på väg neråt, skattade 4.1 häromdagen, och idag var den jättestark (skattade 3.8 ).
Efter det satte jag mig vid min Mak och tittade på helt enastående vyer av dubbelhopen, NGC457, NGC7789, M39 och lite annat smått och gott. Vansinnigt vackert!
Lyckades också äntligen se M110 igen :)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Hans Bengtsson »

Mycket transparent luft i Göteborg! Kan nästan ana Eta Cygni (magn 3.9) för blotta ögat, vilket jag sällan kan annars från balkongen! Nåväl, att jag inte ser mycket utan kikare eller teleskop från min obsplats bekymrar mig egentligen inte. Med Newton 20 cm ser jag utan problem 14.0 ikväll, utan att ens använda hög förstoring. Det är jättebra. Chi Cyg 5.7. Tyvärr ska jag upp klockan 6 i morgon bitti, annars hade jag gärna obsat länge. Men det blev ett hyggligt gäng variabler i alla fall.

Mvh
Hans Bengtsson
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by nike44 »

Det var en fin natt här i Stockholm också.
Skattade chi Cygni till 5.7, och som extra bonus,
så var den trevliga dvärgnovan RU Pegasi i utbrott.
Jag skattade den till mag 10.1. RU Pegasi är en
dvärgnova av SS Cygni klass som varierar mellan mag
9-13 med en period på ca 74 dygn. Den kan vara lite
lurig att obsa i närheten av minimum. Den har nämligen
en liten kompis med mag 12.6 på bara 11 bågsekunders avstånd,
så man behöver ett relativt stort instrument för att vara säker
på vilken som är vilken av stjärnorna. Själv så brukar jag använda
min 25 cm Newton, när RU Pegasi ligger i närheten av minimum.

M.V.H
KG Andersson.
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by ThomasK »

Också i Varberg var klar och fin himmel igår, men också kallare. Mössa och handskar åkte på för första gången den här säsongen. Som vanligt var jag på balkongen med 25x100 och 10x 50 kikarna. För mig upplevdes chi Cyg lite ljusare än ni andra tyckte, satte 5.4 på den. Kunde precis ana M74 och en mag 11.3 stjärna jämte den. M74 är ett av de svårare Messier-objekten och jag har bara lyckats se den när himmeln är extra mörk och klar. I övrigt blev det 21 variabelobservationer och foton på epsilon Aurigae. Miran R Psc är i max nu och ovanligt ljus 7.6. R Tri är snabbt på väg upp, 8.6 igår. T Ari, som är ett mellanting mellan mira och halvregelbunden, står och stampar, 8.7. Miran W Peg som hade sitt max i mitten av augusti på runt 8.0 hade igår sjunkit till 9.8.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Katarina H »

ThomasK wrote:Också i Varberg var klar och fin himmel igår, men också kallare. Mössa och handskar åkte på för första gången den här säsongen. Som vanligt var jag på balkongen med 25x100 och 10x 50 kikarna. För mig upplevdes chi Cyg lite ljusare än ni andra tyckte, satte 5.4 på den. Kunde precis ana M74 och en mag 11.3 stjärna jämte den. M74 är ett av de svårare Messier-objekten och jag har bara lyckats se den när himmeln är extra mörk och klar. I övrigt blev det 21 variabelobservationer och foton på epsilon Aurigae. Miran R Psc är i max nu och ovanligt ljus 7.6. R Tri är snabbt på väg upp, 8.6 igår. T Ari, som är ett mellanting mellan mira och halvregelbunden, står och stampar, 8.7. Miran W Peg som hade sitt max i mitten av augusti på runt 8.0 hade igår sjunkit till 9.8.
Jag noterade att du fick 5,4 vilket är lite som de andra i AAVSO fått. Grattis till att ha sett M74 från balkongen!! Ej illa. Jag har bara någorlunda fritt mot sydväst hos mig. Funderade inte ens på M74 igår..får kolla upp läget på den.

Kul att läsa att så många visuella obsar gjorts senaste dagarna.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Björn »

Det blev ett knippe obsar även ikväll, det var ju en än gång fantastisk himmel.
Tyvärr hade jag en del annat att göra så jag kunde inte vara ute så länge.
Hade hoppats kunna lära mej att navigera till och skatta Rr Crb och SW Crb men det hanns inte med idag.
Får ta det imorgon då det utlovats fint väder även då.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Hans Bengtsson »

Björn:

Får gratulera till dina första två obsar av S CrB! Det är en mira som är rolig och tacksam att följa. En annan mira i samma stjärnbild är V CrB, som också ligger nära max just nu och är väl synlig i en liten fältkikare. Den är verkligen mycket röd (kolstjärna)! Upptäcktes förresten av Nils Dunér.

Nära V CrB ligger de två röda variabler som du nämnde, RR CrB och SW CrB. Dessa två brukar jag också observera, men mest för att de ligger på vägen till V CrB och Y CrB, och jag tar dem "när jag ändå är där". Både RR och (speciellt) SW har rätt små variationer och kan nog bli lite tråkiga i längden.

Edit:
En riktigt fin mira som passar perfekt för fältkikare just nu är RT Cyg.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Björn »

Tack för tipsen, Hans!

Ja, S Crb är trevlig att titta på, jag gillar mönstret av en cirkel som den bildar med sina grann-stjärnor.

Ska försöka hitta V Crb samtidigt som jag tar Rr och Sw. Tror dock att det kommer att ta lite tid att lära mig hitta dit då det verkar vara ett område med ganska få tydliga stjärnor. Är det enklare att stjärnhoppa från Chi Her eller ska man gå söder ifrån och uppåt?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

För att gå till V CrB i sökaren utgår jag alltid från de ljusa stjärnorna vid S CrB. Ska se om jag får tid senare idag att fixa till en liten översiktlig karta.

Edit:
Tyvärr ingen sådan karta idag ... men jag använder mig i sökaren av linjen Eta - Theta - Pi CrB. Där tar jag nästan rät vinkel norrut till Zeta CrB. Den känner man igen på en liten fin triangel alldeles intill. Från den triangeln går jag i teleskopet med låg förstoring till RR och SW, därefter till Y och slutligen V CrB. RR och SW kan skattas i sökaren (eller fältkikaren) och just nu lämpligen även V CrB. Däremot kräver Y CrB teleskop (eller stor fältkikare). Ganska nära Zeta ligger också miran X CrB som jag brukar ta om den inte är alltför svag.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Björn »

Nytt rekord idag, 11 obsar registrerade :)
Det var inga som helst problem att hitta vare sig Rr och Sw Crb eller V Crb. Hade trott att det skulle ta mig ett bra tag att finna dem, men det var inte alls svårt att hoppa mellan stjärnorna.
G Her är fortfarande lite av en gåta. Var definitivt på väg nedåt häromdagen men ikväll var den återigen stark, skattade till 4.8 men det var nog egentligen i underkant.
Chi Cyg fick 5.8 av mig idag.
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Hans Bengtsson »

Det låter utmärkt! Då hoppar jag över uppgiften att fixa en särskild karta för V CrB som skulle underlätta upphittandet ... det gick ju bra ändå. För egen del obsade jag V CrB (med sökaren) en kvart före dig, och vi fick samma resultat: 7.7.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Aratrum med Chi Cygni

Post by Björn »

Det har ju varit riktigt trist väder de senaste 10 dagarna med bara några strö-obsar mellan moln-gluggarna.
Kul att det var riktigt klart och fint när det mörknade idag. Passade på att ta en knippe obsar innan månen hade hunnit upp alltför högt på himlen och förstört allt.
Gjorde även en dunder-tabbe, när jag från Rr Crb navigerade till V Crb med hjälp av den minnesbild jag hade från sist jag skattade den. Efter obsen började jag fundera på om stjärn-mönstret verkligen stämde med det jag borde ha sett. Väl inne i värmen tog jag upp CdC och kollade ... och mycket riktigt, jag hade skattat en icke-variabel :shy:
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70