CV Vir / M87 jet

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

CV Vir / M87 jet

Post by ThomasK »

CV Vir är en kortperiodisk Mira som ligger bara 6 bågminuter från M87. Den varierar mellan magnitud 12.5 och 16.5 med perioden ca 147 dagar. Jag har följt den sedan 2013 med fjärrteleskopen BRT och iTelescope. Från vårens observationer med iTel T5 satte jag ihop en animerad GIF där man ser dess senaste maximum. M87 är i centrum och CV Vir kl. 7 drygt halvvägs mot bildkanten. Bilderna är 60 sekunders exponeringar som jag stretchat för att göra dem jämnstarka innan animeringen. Lite heta pixlar som jag inte brytt mig om att behandla dansar också runt på bilderna.
CV Vir
CV Vir
CV_anim.gif (1.4 MiB) Viewed 2804 times
Ljuskurvan för motsvarande period från SVO ser ut så här:

Image

Nedan är en 60 sekunders bild från BRT, 2016-01-12, där det faktiskt går att se jetstrålen (kl.2) från det svarta hålet i M87:s centrum!
M87 med jet
M87 med jet
M87_jet.jpg (118.1 KiB) Viewed 2804 times
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CV Vir / M87

Post by Hans Bengtsson »

Mycket snyggt och spännande!

Jag kan förresten i detta sammanhang passa på att rätta mig själv. I en annan tråd på Astronet har jag som upptäckare av CV Vir angett Doroshenko (1962). Men det är fel. Visserligen var det han som först publicerade ljusväxlingselementen, men upptäckten gjordes av Hoffmeister med Schmidt-kameran på Sonneberg och publicerades 1959:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... lassic=YES

På sidan 279 i ovanstående referens finns en karta, och på sidan 280 ges positionen och typen (långperiodisk). Stjärnans preliminärnamn var S 5307 (S = Sonneberg). Med tanke på närheten till en ofta studerad och fotograferad galax (M87) kan det tyckas lite kuriöst att upptäckten dröjde ända till sent 50-tal.

Mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: CV Vir / M87 jet

Post by ThomasK »

Lite kuriosa. Optiken på iTelescopes T5 teleskop rengjordes under slutet av februari. Första bilden i sekvensen togs före rengöringen och den fick förstärkas 10 gånger för att stjärnorna skulle bli jämbördigt starka jämfört med de senare bilderna. Med konsekvensen att bakgrunden blev väldigt brusig på den första bilden, vilket syns tydligt. Teleskopet måste ha varit ordentligt igengrott för gränsmagnituden förbättrades med över 2 magnituder efter rengöringen.
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”