Observationer av cepheider

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Observationer av cepheider

Post by ThomasK »

I tråden från Per Frejvall om hans fina bild på NGC 206 togs en fråga om observationer av cepheider upp. På mitt observationsprogram står några cepheider som jag följt ett antal år. De är inga ovanliga eller dåligt studerade stjärnor, men är ändå kul att följa då de så snabbt växlar i ljusstyrka att det vid varje observationstillfälle alltid blir en överraskning hur stark den lyser. Personligen tycker jag också det är väldigt kul att se hur fasdiagrammet sakta byggs upp efter hand som fler observationer görs. Hittills har det inte varit några överraskningar hos de cepheider jag observerat, man man vet ju aldrig, kanske någon plötsligt börjar ändra beteende. Som RU Cam som upphörde att pulsera i mitten av 1960-talet.

Först några som jag observerat visuellt.

eta Aql, en av de mest klassiska cepheidera tillsammans med delta Cep. För denna använder jag 2 jämförstjärnor på 3.7 och 4.4. Trots ett ganska stort avstånd mellan jämförstjärnorna har det blivit ett hyfsat resultat.
Image

U Aql, ligger i närheten av R Sct. Till denna har jag använt 2 jämförstjärnor på 6.3 och 6.7
Image

U Sgr, är en av stjärnorna i M25. Svårobserverad tycker jag då den alltid står lågt och inga bra jämförstjärnor finns i närheten.
Image

Y Sgr ligger i närheten av U Sgr och har samma svårighet.
Image

RT Aur brukar jag observera visuellt samtidigt som jag fotar eps Aur. Är lite missnöjd med den undre delen av kurvan.
Image

RS Ori är en lättobserverad och rolig stjärna. Den ligger mellan två 8.3 stjärnor och sedan finns det en 8.0 och en 8.7 stjärna alldeles i närheten.
Image

T Mon har längst period (27 dygn) av de jag observerat. Jag började observera den med 25x100 kikaren men har nu gått över till 10x50. Den har en starkt gul färg som får den att se ljusare och mer svårbedömd ut i den större kikaren, därav den ganska stora spridningen i kurvan.
Image

Och några som jag fotograferat med min Canon 450D och 50 mm objektiv. Varje punkt i kurvan är vanligtvis från 40 stackade 8 sek bilder.

RX Aur ligger i samma bildfält som eps Aur som jag följt sedan 2009.
Image

S Sge fotade jag 2011-2013. Den har en extra puckel på kurvan som är typisk för cepheider med dess periodlängd (8.4 dygn)
Image

U Vul ligger i samma bildfält som S Sge. Den har en liten puckel och något kortare period (8.0 dygn)
Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationer av cepheider

Post by Hans Bengtsson »

Mycket snygg sammanfattning av dina cepheid-observationer! Förbluffande hur fina fasdiagram man kan erhålla med vanliga visuella metoder även av variabler med relativt liten amplitud. Underlättar förstås en hel del att cepheiderna inte är röda.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationer av cepheider

Post by Hans Bengtsson »

Här är några cepheider som helt saknar periodangivelse i både GCVS och VSX:

V643 Cas, magnitud 11.7 - 12.1 p
V644 Cas, magnitud 11.3 - 11.9 p
V846 Cas, magnitud 14.2 - 15.0 B
V407 Lyr, magnitud 13.7 - 15.2 p

Det finns många fler ofullständigt studerade cepheider i vår galax, men jag tycker att ovanstående fall känns särskilt ömmande. Inga AAVSO-sekvenser finns för dem.

mvh
Hans Bengtsson

Return to “Variabla stjärnor”