Fotometri

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Fotometri

Post by Xavier »

Hej!

Jag har observerat variabla stjärnor visuellt ett tag. Nu har jag börjat med att lära mig att mätta magnitud från bilderna som, än så länge, tar jag med iTelescop, eller jag har faktiskt gjort det i ett par tillfällen men tänker att fortsätta :)

Hur som helst har jag bläddrat lite trådar här i forumet om fotometri och tänkte dela den metoden som jag hittills har använt. Jag jobbar som SRE och en av mina främsta uppgifter är just att automatisera data relaterade processer så det är klart att redan nu ser många möjligheter till det. Jag vill dock försöka förstå så mycket jag kan om det som jag gör när jag använder de olika program som hjälper med mättningen.

Steg som jag följer för att mätta:

- Ta kalibrerad bild med iTelescope, t.ex tog jag 10st senaste tillfällen, de var 120s exponeringar.
- Köra fit filerna igenom astrometry.net program "solve-field" som bl.a. returnerar nya fits med koordinaterna.
- För att göra själva mättningen använder jag http://www.aperturephotometry.org/ programmet. Än så länge klickar jag mig runt det men det ska gå att köra visa steg från command line vilket ge automatisering möjligheter, på stor sätt ser processen ut såhär:
- Ladda bilden, mätta alla kalibrerings stjärnor (tagen från AAVSO seqvens) med Zeropoint=0, skriva ner.
- Öppna "Simple Photometric Calibration" tool i programmet som tar två lister, en med magnituderna framtagna i förra steget och den andra med magnituderna som man har i AAVSO sekvensen. Med de här två listor räknar toolen Zeropoint magnituden.
- Med Zeropoint från förra steget mätta variabeln magnitud igen vilket blir vår mättning.
- Upprepa med alla bilder, räkna medelvärden.

Det finns lite mer konfigurationer att tänka på som storlek på ringarna men så ser processen ut, ganska enkelt.

ThomasK var snäll nog att titta på mättningen som ja körde på KIC-8462852 och jämföra med Vphot och fick godkänn av honom :)

Vilka andra verktyg använder ni? Det verkar som att om man ska automatisera ska man titta på SExtractor. Jag har sett någon tråd om att skapa en automatiserat tjänst/program, har man kommit någonstans med det?

Mvh,

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX