Magnitudmätning

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Magnitudmätning

Post by Patrik »

Jag använder TeleAuto för att mäta ljus styrkan på stjärnor och det fungerade bra med Jpg-bilder. Nu tar jag bara RAW bilder (de blir NEF i datorn) men de går inte att öppna i TeleAuto vad är fel? finns det andra dator program för mätning?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Magnitudmätning

Post by ThomasK »

När jag tar variabelbilder med min Canon 450D använder jag Iris för att konvertera RAW-bilderna och för kalibrering och stackning. Då får man FITS-bilder som sen går att öppna i TeleAuto. Med Iris kan man också mäta magnituderna, men tycker TeleAuto är bättre och enklare att använda i det fallet.

Jag vet inte om du sett den guide jag skrev för några år sen där jag beskriver hur jag gått till väga. Finns på SVO under Publikationer.

RAW är definitivt att föredra framför JPG om man ska använta bilderna till fotometri.
Thomas Karlsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Magnitudmätning

Post by stoffe »

Maxim DL 5 kan öppna de flesta nef-filer (de varierar lite från olika kameror) sedan kan du spara ner i fitsformat.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Magnitudmätning

Post by Xavier »

Hej,

Jag har nyligen börjat fota med iTelescope och mitt mål är att producera magnitud resultat som är bra nog för att rapportera dem till SVO och AAVSO. Jag håller på med att lära mig metoden med det här programmet som heter "Aperture Photometry Tool APT": http://www.aperturephotometry.org/

Har någon erfarenhet med det?

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Patrik
Posts: 31
Joined: 2013-01-29 21:16:56
spamtest: JA

Re: Magnitudmätning

Post by Patrik »

Tack för svaren och Thomas beskrivning i publikationer om fotometri var lärorikt :!:
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Magnitudmätning

Post by ThomasK »

Xavier wrote:Hej,

Jag har nyligen börjat fota med iTelescope och mitt mål är att producera magnitud resultat som är bra nog för att rapportera dem till SVO och AAVSO. Jag håller på med att lära mig metoden med det här programmet som heter "Aperture Photometry Tool APT": http://www.aperturephotometry.org/

Har någon erfarenhet med det?

Xavier
Jag hade inte hört talas om APT förut, men tittade på deras introduktionsvideo nu. Det verkar vara ett program med många möjligheter inom fotometrin. Men det verkar ha vissa nackdelar också, som är gemensamma för många andra fotometriprogram, nämligen att man själv måste hålla reda på jämförstjärnorna och deras magnituder och vilka stjärnor som är variablerna som ska mätas. I videon gick man väldigt snabbt förbi detta genom att konstatera att Magnitude Zero Point för exempelbilden är 27.6. Hur visste han det? Det får man normalt fram genom att mäta jämförstjärnornas magnituder på bilden och jämföra med deras katalogvärden. Ett litet pyssel och räknande.

Om du inte tittat på AAVSO:s VPHOT förut föreslår jag att du tar en kik på det också. På sidan finns ett antal videor som visar hur programmet används. VPHOT har ändrats lite sedan videorna gjordes, men i stort så stämmer de. De stora fördelarna med VPHOT är enkelheten och den stora snabbhet man arbetar med programmet. AAVSO:s egna jämförstjärnor med rätt magnitud laddas med ett klick upp på bilden, med nästa klick får man upp alla variablerna och med ett tredje klick mäter man variablernas magnitud och med ytterligare ett par klick har du fått en fil i rätt format att importera till SVO eller AAVSO. Lite manuell granskning krävs, välja rätt appertur-storlek, välja kontrollstjärna, ev. ta bort saturerade eller avvikande jämförstjärnor osv, men i stort ett mycket effektivt arbetssätt.

Det enda som talar emot VPHOT är att det krävs ett medlemskap i AAVSO, så det blir ju en viss årskostnad. Det är också en web-applikation så man kan inte arbeta lokalt om man saknar uppkoppling. Det händer också ibland att kön där man laddar upp sina bilder hänger sig så man får vänta innan man kan börja arbeta. Frånsett detta ser jag bara fördelar med VPHOT jämfört med de andra fotometriprogram jag testat.

Om du kör iTelescope så finns det också en koppling mellan iTel och VPHOT så att dina bilder automatiskt förs över och ligger och väntar på dig i VPHOT på morgonen. Om du tar egna bilder eller använder andra fjärrteleskop måste bilderna först laddas upp till VPHOT.
Thomas Karlsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Magnitudmätning

Post by Xavier »

ThomasK wrote:
Xavier wrote:Hej,

Jag har nyligen börjat fota med iTelescope och mitt mål är att producera magnitud resultat som är bra nog för att rapportera dem till SVO och AAVSO. Jag håller på med att lära mig metoden med det här programmet som heter "Aperture Photometry Tool APT": http://www.aperturephotometry.org/

Har någon erfarenhet med det?

Xavier
Jag hade inte hört talas om APT förut, men tittade på deras introduktionsvideo nu. Det verkar vara ett program med många möjligheter inom fotometrin. Men det verkar ha vissa nackdelar också, som är gemensamma för många andra fotometriprogram, nämligen att man själv måste hålla reda på jämförstjärnorna och deras magnituder och vilka stjärnor som är variablerna som ska mätas. I videon gick man väldigt snabbt förbi detta genom att konstatera att Magnitude Zero Point för exempelbilden är 27.6. Hur visste han det? Det får man normalt fram genom att mäta jämförstjärnornas magnituder på bilden och jämföra med deras katalogvärden. Ett litet pyssel och räknande.

Om du inte tittat på AAVSO:s VPHOT förut föreslår jag att du tar en kik på det också. På sidan finns ett antal videor som visar hur programmet används. VPHOT har ändrats lite sedan videorna gjordes, men i stort så stämmer de. De stora fördelarna med VPHOT är enkelheten och den stora snabbhet man arbetar med programmet. AAVSO:s egna jämförstjärnor med rätt magnitud laddas med ett klick upp på bilden, med nästa klick får man upp alla variablerna och med ett tredje klick mäter man variablernas magnitud och med ytterligare ett par klick har du fått en fil i rätt format att importera till SVO eller AAVSO. Lite manuell granskning krävs, välja rätt appertur-storlek, välja kontrollstjärna, ev. ta bort saturerade eller avvikande jämförstjärnor osv, men i stort ett mycket effektivt arbetssätt.

Det enda som talar emot VPHOT är att det krävs ett medlemskap i AAVSO, så det blir ju en viss årskostnad. Det är också en web-applikation så man kan inte arbeta lokalt om man saknar uppkoppling. Det händer också ibland att kön där man laddar upp sina bilder hänger sig så man får vänta innan man kan börja arbeta. Frånsett detta ser jag bara fördelar med VPHOT jämfört med de andra fotometriprogram jag testat.

Om du kör iTelescope så finns det också en koppling mellan iTel och VPHOT så att dina bilder automatiskt förs över och ligger och väntar på dig i VPHOT på morgonen. Om du tar egna bilder eller använder andra fjärrteleskop måste bilderna först laddas upp till VPHOT.
Hej Thomas,

Vad lustigt att du nämner zero point i videon, det tyckte jag också med men eftersom jag är nybörjare så tänkte jag att det var en självklart sak att veta.

[edit] Jag har faktiskt hittat det här efter jag skrev denna inlägg: http://www.aperturephotometry.org/aptool/faqs/#q8 [/edit]

Det som jag gjorde i början var att ändra zeropoint försiktig (och storlek på ringarna) tills den stämde med 3 jämförelse stjärnor som jag hade tagit fram fån en AAVSO karta och då fick jag faktiskt ett ganska bra resultat på variabeln, men det är klart att det är inte så man gör.

Jag har läst också ditt papper om fotometri på VSO (mycket lättare att förstå en den som finns om CCD fotometri på AAVSO sidan) och gav mig på att försöka lösa ekvationerna på Zp, tk osv. men gick inte så bra, jag kanske behöver gå igenom kalkylerna igen.

Jag har sett VPHOT programmet och integration med iTelescope men dels vill jag lära mig hur man gör innan jag börjar att automatisera det hela och dels är iTelescope bara ett temporärt sätt att förenkla processen, i sikten skulle jag vilja fota själv med min egen teleskop.

Hur som helst, ska lägga lite mer tid på det och kanske när jag har lite mer konkreta frågor kan jag lägga dem här på forumet så du eller någon annan erfaren medlem kan hjälpa mig lite med dem.

Så länge fortsätter jag med visuellt vilket är roligt och enkelt :)

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Magnitudmätning

Post by Xavier »

Så nu har jag tittat lite närmare på saken och tror att jag har hittat en metod som borde ge bra resultat.

I själva APT programmet finns under "Tools" en "Simple Photometric Calibration" som tar som input två filer, en med en lista av referens stjärnor och dess katalog magnituder och den andra med samma listan fast med instrumentella magnituder som man får när man inte har ställt "Zero Point". Outputen är just Zero point magnituden som sedan kan man skriva i under "More options" och på så sätt får man rätt magnituder på alla andra stjärnor i fältet.

Jag har en 10 bild serien av KIC 8462852 som jag tog här om dagen. Ska testa metoden med dem och återkomma.

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Magnitudmätning

Post by Xavier »

Jag fick en genomsnitt magnitud på 11.777 vilket verka stämma. :)

Ska testa med en icke variabel stjärna med känd magnitud som kontroll.

X
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Magnitudmätning

Post by Xavier »

Xavier wrote:Jag fick en genomsnitt magnitud på 11.777 vilket verka stämma. :)

Ska testa med en icke variabel stjärna med känd magnitud som kontroll.

X
Nu har jag kört samma metoden på en kalibrering stjärna som borde vara 12.789 och fick 12.812. Hur bra eller dålig är resultaten?

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Magnitudmätning

Post by ThomasK »

Jag skulle säga att resultatet är bra och helt godkänt. Med bilder från iTelescope är det inte helt ovanligt att jämförstjärnorna ibland avviker med +/- 0.1 magnitud eller mer. I genomsnitt brukar spridningen nog ligga på +/- 0.02 - 0.04. Med CCD och om man har bra S/N-förhållande ska man kunna komma ner på avvikelser runt 0.01 magnituder mellan sina egna mätningar i en tidsserie, men det är alltid mycket svårare att kallibrera så de stämmer med ett standard magnitudsystemen som Johnson V. Visuellt får man räkna med en spridning på flera 1/10 magnituder mellan olika observatörer.

Om du vill kan du skicka bilden till mig så kan jag köra den i Vphot, så kan vi jämföra med resultatet därifrån.
Thomas Karlsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Magnitudmätning

Post by Xavier »

ThomasK wrote:Jag skulle säga att resultatet är bra och helt godkänt. Med bilder från iTelescope är det inte helt ovanligt att jämförstjärnorna ibland avviker med +/- 0.1 magnitud eller mer. I genomsnitt brukar spridningen nog ligga på +/- 0.02 - 0.04. Med CCD och om man har bra S/N-förhållande ska man kunna komma ner på avvikelser runt 0.01 magnituder mellan sina egna mätningar i en tidsserie, men det är alltid mycket svårare att kallibrera så de stämmer med ett standard magnitudsystemen som Johnson V. Visuellt får man räkna med en spridning på flera 1/10 magnituder mellan olika observatörer.

Om du vill kan du skicka bilden till mig så kan jag köra den i Vphot, så kan vi jämföra med resultatet därifrån.
Jag skickar en länk till dig via PM, där finns fits filerna och ett par csv filer med mättning resultat både från KIC stjärna och kontrollen (som har label 128 på AAVSO sekvensen) och AAVSO karta/sekvens som jag har använt.

Tack!

Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Magnitudmätning

Post by ThomasK »

Spännande stjärna du valt. KIC 8462852 är ju den nyupptäckta variabeln i Keplerfältet det varit en hel del uppståndelse kring pga. dess svårtolkade och ännu inte klarlagda förändringar.

Jag har kört dina bilder i Vphot och skickat ett mail med resultaten. Vphot gav ungefär samma resultat som APT, 11.803 fick jag som medelvärde för de 9 bilderna. Det var ett par bilder som hade lite större avvikelser i APT som du kanske får kolla på igen, annars är det bara att lägga in resultatet i SVO.
Thomas Karlsson

Return to “Variabla stjärnor”