Symbiotiska stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
Hans Thorgren
Posts: 11
Joined: 2011-07-07 15:32:34
spamtest: JA

Symbiotiska stjärnor

Post by Hans Thorgren »

En forskargrupp vid Uppsala Universitet ägnar sig åt stjärnor i ett sent utvecklingsstadium (AGB-stjärnor) med starka stjärnvindar. Särskilt uppmärksammas binära system med en AGB-stjärna i kompanjonskap med en vit dvärg alternativt en huvudseriestjärna. Jag har vid samtal med Sofia Ramstedt presenterats ett uppdrag väldigt lämpligt för amatörer. Det går ut på att mäta variabiliteten hos vissa av dessa symbiotiska stjärnor med tonvikt på tiden omkring och vid ljuskurvornas minima. Anledningen är att man gjort mätningar med ALMA-teleskopet på långa våglängder och funnit egendomligheter man vill studera även i V-bandet. Det är ett sätt att avgöra om kompanjonen är en vit dvärg eller inte. Jag skulle ha gjort detta som ett ex-jobb för en Master men på grund av att dessa mätningar kräver långa nattpass och ett antal bra nätter orkar jag inte utan skall ägna mig åt spektroskopi med data från stora teleskop istället. Jag ombads tipsa astronet om uppgiften och vore tacksam om den eller de som hoppar på detta berättar för mig så jag kan följa resultaten. Börja med att läsa följande internationella upprop till amatörer från JAAVSO: http://arxiv.org/ftp/astro-ph/papers/0403/0403004.pdf
Binära miror är särskilt intressanta.
Hans Thorgren
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Symbiotiska stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Det låter spännande! Svenska variabilister mäter regelmässigt V-magnituden för ett stort antal miror, ner mot magnitud ca 17. Exakt vilka stjärnor handlar det om i det projekt du nämner? Vore bra med en lista (stjärnornas namn räcker).

Här är exempel på sådana mätningar av miror som görs av SAAF:s variabelsektion:

http://var.astronet.se/50miror.php

M v h
Hans Bengtsson
Hans Thorgren
Posts: 11
Joined: 2011-07-07 15:32:34
spamtest: JA

Re: Symbiotiska stjärnor

Post by Hans Thorgren »

Återkommer med mer info Hans så snart jag har möjlighet. Tack för länken.

Return to “Variabla stjärnor”