Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Det kom en ny uppsättning bilder från New Mexico; uppmätta och inlagda i SVO.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Kanon! Nu finns flerfärg från morgonen 22 januari (tidigare fanns V). Har gjort skärmklipp men väntar någon timme med att skicka till Amanda (av humanitära skäl ifall mera sovtid behövs!).

Edit:
Nu har jag skickat!

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Utomordentliga nya BVI-data från Gustav har ramlat in i SVO, från morgonen 23 januari, och vidarebefordrats till NOT-teamet.

Intressant är att RR Tau nu åter är på väg aningen neråt. Inte överraskande med tanke på att tilltagandets hastighet avtog påtagligt för några dygn sedan. Att stjärnan skulle få en liten platå under tilltagandet och sedan fortsätta snabbt uppåt igen kändes inte som något typiskt, så att det blev en liten topp är inte överraskande. Hur långt neråt det kommer att bära den här gången går förstås inte att förutse.

Jag har ställt in min mobil så att den automatiskt plingar till när nya uxor-obsar kommer till SVO. Eller rättare sagt, det vore inte dumt om det fanns en sådan funktion ... kanske om tio år, vem vet ...

Edit:
Amanda satsar på RR Tau ikväll, och hoppas på bra väder (vilket det varit bara ibland på La Palma den senaste tiden).

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Fina data för de fyra uxorerna från igår kväll (25 januari) har kommit in till SVO. Observatörer var Gregor och Hernán.

Det lilla minimet för RR Tau är tyvärr redan över, det varade bara ett par dygn.

Uppdateringar har sänts till NOT-teamet. Det omväxlande regnar och snöar på La Palma.

Diagrammet nedan visar utvecklingen hos RR Tau, med obsar i B, V, mv och I.

Mvh
Hans Bengtsson
6560653F-76BA-4C5C-9C09-049A7EC802F5.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote: Jag har ställt in min mobil så att den automatiskt plingar till när nya uxor-obsar kommer till SVO. Eller rättare sagt, det vore inte dumt om det fanns en sådan funktion ... kanske om tio år, vem vet ...
Hans, kanske finns redan en sådan funktion på AAVSO. Det kallas för "MyNewsFlash". Jag har aldrig använt den, men du vill kanske testa?


MyNewsFlash

MyNewsFlash allows you to set up a method of emailing or texting you the activity of your favorite star, or class of stars. You can see what your star's current behavior is, based on current observations, and plan your science sessions accordingly. You can create your profiles for MyNewsFlash by clicking on the link above.

MyNewsFlash is a system that sends you the most recent AAVSO variable star observations on whatever star(s) you choose, at whatever magnitude cutoff you choose, delivered in a format of your choice, at a frequency that you choose yourself. This is a VERY customizable service that enables you to monitor the stars that interest you... on your own terms.



Det går att hitta längs till höger menyn på ditt konto:
Screenshot_2022-01-27_13-17-16_b.png
Screenshot_2022-01-27_13-17-16_b.png (43.03 KiB) Viewed 2311 times
och sedan fyller man som man vill:
Screenshot_2022-01-27_13-17-16.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Får kolla detta med AAVSO Newsflash vid tillfälle. Tack för info!

RR Tau:
Michael Poxon rapporterar en visuell skattning magnitud 12.8 ikväll (27 jan). Intressant! Skulle tyda på att ett snabbt avtagande har skett. Behöver bekräftas.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote: RR Tau:
Michael Poxon rapporterar en visuell skattning magnitud 12.8 ikväll (27 jan). Intressant! Skulle tyda på att ett snabbt avtagande har skett. Behöver bekräftas.

Mvh
Hans Bengtsson
12.4 i V på förmiddagen den 27. Dessutom: UX Ori har tappat en halv magnitud på fyra dygn.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Mycket bra och intressant! Jag har nu skickat uppdateringar för uxorerna till NOT-teamet.

Mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Om det mot förmodan skulle klarna upp på La Palma ikväll (28 jan) så finns Amanda beredd att beställa spektrum för prototypen UX Ori.

Mätningar från Gregor kvällen 26 januari bekräftar magnitudfallet som Gustav fann pågick för fullt morgonen 27 januari.

Nedan ses en ljuskurva för UX Ori i V-bandet de senaste dygnen.

Mvh
Hans Bengtsson
2F230A91-502D-458D-B9D5-679C159C78DB.png
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Mina observationer från den 28 januari visar en ökning i ljusstyrkan hos UX Ori... :geek:
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Jajamen, jag har sett detta. Synd att uxorerna inte alltid följer våra önskemål om djupa långvariga minima. Eller att vädret på La Palma ska bli användbart för spektroskopi. Men ur variabelsektionens synvinkel är det ju fantastiskt fina kontinuerliga serier som redan nu tack vare dig och andra redan har uppnåtts.

När jag ändå har dig på tråden:
Den 25 januari finns två obsar i SVO som ser mysko ut: B-mätningen av UX Ori och R-mätningen av RR Tau. Tror det blivit någon förväxling där?

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Hans Bengtsson wrote:När jag ändå har dig på tråden:
Den 25 januari finns två obsar i SVO som ser mysko ut: B-mätningen av UX Ori och R-mätningen av RR Tau. Tror det blivit någon förväxling där?

Mvh
Hans Bengtsson
Ja, jag håller med... skall kontroll mäta dessa.
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by fort-skala »

Mina senaste observationer från 28 januari visar att RR Tau har tappat ca 0.5- 0.7mg på ca två dygn i samtliga BVRI band..
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by DHEB »

Det stämmer att RR Tau har gått nedåt i ljusstyrka en bit. Det finns på AAVSO två visuella observationer från igår på mag 12.8. Jag försökte observera också kring 20:30 men transparensen hade då hunnit bli så dålig att stjärnan inte gick inte att se i mitt 200 mm teleskop.
Tau-RR.png
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Projekt: övervakning av tre UX Ori-stjärnor

Post by Hans Bengtsson »

Nya uppdateringar för de fyra har sänts till NOT-teamet, dessa inkluderar Gregors mätningar kvällen 28 januari och Gustavs mätningar morgonen 29 januari.

Nedan visas den senaste utvecklingen hos RR Tau.

Edit:
Igår (29 jan) kunde observatoriet på La Palma inte öppnas pga is och snö, och ikväll är det ”spansk tid” vilket innebär att det är spanska projekt som är aktuella. Men Amanda hoppas på i morgon. Vilken av uxorerna det i så fall blir är ännu inte bestämt.

Mvh
Hans Bengtsson
BA99A4F5-4AC9-4D7C-8F31-44B669AEE304.png