Cave Astrola teleskop i Sverige?

Allmän diskussion om teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Hans Bengtsson »

Johan K:

Hrrm, ja hur ska jag nu klara mig från dessa motstridiga åsikter? Antingen gör jag en pudel (lägger mig platt) eller en orm (försöker slingra mig). Såhär säger vi:

Under medio 70-tal betraktade jag nog Cave som snäppet bättre än Coulter, men det byggde väl mest på rykten och i bästa fall vad man läst sig till. Det såldes också speglar med mycket kort fokalförhållande, och dessa var förstås svåra att tillverka oavsett vilket företag som gjorde det. Där kunde nog kvaliteten skifta rätt våldsamt från exemplar till exemplar. Men i stort sett menar jag att Cave vid denna tid bland amatörastronomer hade bra internationellt rykte som spegeltillverkare.

Jag förstår av din lilla passning att jag i mars 1980 skrev något där jag prioriterade Coulter framför Cave. Kanske i Aurora eller Scanam eller i en brevväxling? Måste erkänna att jag inte ens har en suddig minnesbild av detta, men det finns säkert skriftliga bevis så jag ska inte säga emot ... Kanske var det något speciellt som föranledde att jag då hade ändrat åsikt? Blir lite nyfiken själv.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Timaoes »

Hans: Jo, det kommer från ett brev du skrev till Göran Hasse 1980.

Bakgrunden var att GAK fått ett räntefritt lån från Göteborgs kommun för att uppföra det som sen blev Lahallsobservatoriet, och därmed husera Goto-refraktor som klubben kommit över för en struntsumma och som man nu haft nedpackad en längre tid. Medlemmarna i Amatörsektionen, där du och Hasse ingick, var inte alldeles förtjusta i refraktorn (som vid tiden hade ett nypris på motsvarande 200.000 i dagens penningvärde). Hasse hade till exempel gärna sett att den såldes så att man kunde köpa en större reflektor istället.

Hur som helst diskuterar du och Hasse vad man ska göra med alla pengarna (förutom att köpa "ölsaft"):

"Ponera, att det blir 10.000 över på dom 80.000. Vore det inte i så fall en god idé att från Coulter inhandla en större spegel för dom pengarna (40-50 cm)? Så att vi så småningom kan få ett riktigt instrument också."

Talet om ett "riktigt instrument" ska, som jag tolkar det, sättas i relation till Goto-refraktorn. Från sektionens sida verkar man ha uppfattat refraktorn som ett visningsinstrument, och dessutom dåligt avpassat för den typ av observationer ni ägnade er åt.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Hans Bengtsson »

Jamen då förstår jag!

Om man tittar i Sky and Telescope för år 1980 så saknas Cave helt bland de firmor som annonserar, däremot säljer Coulter t.ex. 14-tums-speglar f/6 för 400 USD. Därför kändes Cave inte aktuellt, det fanns förstås en anledning till att de inte annonserade.

Refraktorn 6 tum som fortfarande finns på Lahall var förstås otidsenlig redan då, den var och är ett typiskt visningsinstrument, ser imponerande ut eftersom den är så lång - men öppningen 6 tum är ju som den är. Visningsobservatorium på rätt plats (Slottsskogen, centralt i Göteborg) fanns ju redan, och om det var någonstans 6-tummaren borde placerats skulle det varit där, inte i ett klubbobservatorium (Lahall) långt utanför staden.

Men allra bäst hade förstås varit om det hade gått att sälja 6-tummaren till hyggligt pris och istället fixa ett större och modernt amatörinstrument för Lahall. Då hade förhoppningsvis en del aktiva amatörer funnit det mödan värt att ta sig dit, för att kunna använda ett teleskop med stor ljussamlande förmåga.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Det här blev väldigt roligt med diskussionerna. Men som jag poängterat tidigare, alla speglar från Cave var inte bra men vissa speglar var väldigt bra och även speglar som inte hade med Alika Herring att göra var oxå mycket bra. Jag kommer nog aldrig kunna verifiera vem som gjort min Cave-spegel men men, det viktiga för mig är egentligen att jag har ett bra optiskt instrument som jag är nöjd med vilket jag oxå är.

Jonas, så här bygger du dina spegellådor. Själva spegelytan där aluminiumet ska ligga är vänd nedåt och vilar på hörnkilarna. Det är min spegel till vänster som jag och Joel slipat och det som är kvar på den är själva poleringsfasen och retusch vilket jag ska göra när jag fått till ett bra slipbord 6" f/9.4. Den spegeln som är till höger är något så ovanligt som en Jan Haglund spegel 8" f/5 som med ronchi-mätning och kniveggstest var mycket bra! Båda lådorna tog drygt en timme att tillverka, allting från en plywoodskiva och en planka som jag sågat till rätt dimension och längd. Hur som helst så har den vänstra lådan även fått inläggningar av 3 mm balsa som fungerar som stötdämpare i sidorna, jag vet inte om det egentligen är nödvändigt.
(som vanligt får man klicka på bilden för att se den i större storlek)
Attachments
DSC_8451_01.JPG
DSC_8451_01.JPG (557.54 KiB) Viewed 2670 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.