Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by Lazze »

Jag har börjat varva fotandet med lite visuellt genom en 8"SCT men känner att jag vill ha lite mer ljusinsläpp och då ligger en Dob bra till.
En 10" kanske blir för liten skillnad mot SCT:n så det krävs nog en 12:a för att ge en bättre upplevelse men ändå vara hanterbart.
Synpunkter? Något speciellt märke som står ut?

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by Bengt »

Här lär du få svar där alla pratar varmt om sin sjuka mor:-)

Jag valde denna

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... kreis.html

Väldigt nöjd med mitt val .De lilla handdatorer (intelliscope )som går på små batterier som varar i 50 timmar och är guld värd när man letar knepiga svaga objekt framförallt under min ljusförorenade natthimmel.

Finns även som truss variant om man önskar det istället. Men denna modell passar mina förutsättning bättre.

Bengt
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by mikaelanderlund »

Jag hade gått på 16 tum med en gång. En sådan får faktiskt plats i en bil. Jag har provar :)
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by Katarina H »

Jag stod och vägde mellan GSO och Skywatcher 8''. Det blev skywatcher för att jag ändå hört gott om det, inte egentligen för att det (åtminstone just då) var billigare. När jag nu har skywatchern tycker jag att den känns high-end dvs hög kvalitet. (Men jag kanske hade tur att jag inte fick ett måndagsex.....). Haft den i snart ett år.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by Lazze »

Tack för tipsen.

Jag gjorde en tripp till Skara för att vara säker på att få en julklapp jag verkligen vill ha :D och för att få en möjlighet att kolla noggrannare på förslagen och annat som fanns i Astronet butiken.

En 16-tummare spräcker budgeten och kanske ryggen också om man inte sätter hjul på den, så jag insåg att det fick bli max en 12-a. Jag tittade både på Skywatchern och den 10" Orion med push-to som fanns i butiken utan att kunna bestämma mig. När jag frågade om priserna så fick jag lägre bud än vad som stod på prislappen. Helt enkelt väldigt bra priser och kanske ville de bli av med en del lager.

Till slut landade jag i alla fall på Bengts förslag med push-to. Jag kommer att ha den i garaget där det finns plats så truss-varianten kändes onödig.
Någon 12-a hade de inte inne, och 10-an som fanns uppställd blir för liten skillnad mot den befintliga 8-an så det fick bli en beställning på 12-an.
Jag får vänta på leverans 3-4 veckor men jag är helt säker på att det kommer att märkas på snöstormarna när den anländer....

/Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by Bengt »

Grattis Lasse till en trevlig julklapp!

Är säker på kommer få lika fina visuella minnen som jag fått denna säsong framöver med denna tub.
God jul!
Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Vilken Dob? Skywatcher? GSO? Annan?

Post by Lazze »

Tack Bengt och ha en riktigt God Jul själv!

/Lasse

Return to “Teleskop allmänt”