Deleted

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
VIPERWOK
Posts: 3
Joined: 2014-09-01 18:43:20
spamtest: JA

Deleted

Post by VIPERWOK »

Deleted
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: hjälp ang fotografering med teleskop som objektiv!

Post by AstroFriend »

Hej!
För planetbilder behöver man lång fokallängd. Man kan sätta i en barlow mellan teleskopet och kameran, förlänger brännvidden 2 till 5x beroende på utförande. Jag ser dock att du har en dobson och därmed ingen motorföljning, har inte provat själv men låter som det blir stora problem att få in planeten i kameran vid högre förstorningar.

Vanlig fokallängd för bra upplösta planetbilder tror jag ligger mellan 5 till 10m, och det med en kamera med en sensor på några få mm. Motsvarar brännvidder på 50m om man jämför med en vanlig kamera.

Dock tror jag du inte skall börja med en barlow utan undersöka din kamera i första hand vad den har för möjligheter.

Man fotar i regel inte planeter utan filmar, precis som i filmen du länkade till. Det finns speciela kameror för det. Men du kanske kan filma med din Nikon? Om du kan det är det bra om du kan filma i 1:1 läge (cropläge, pixelmatch eller annan benämning). Det innebär att kameran endast använder en mindre del av sensorn i mitten. Därigenom kan man säga att man förstorat eller zommat digitalt.

När du fått till en film av tillräcklig kvalite och förstoring får du bearbeta den och få fram stillbilder. Till ex. programmet Registax.

Kanske lite hjälp på vägen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: hjälp ang fotografering med teleskop som objektiv!

Post by stoffe »

Att filma med enbart kameran i 1:1 läge är inte möjligt med en Nikon D5200. Det kan eventuellt gå att göra med BackyardNikon. Det finns i dagsläget bara en Nikonkamera som filmar 1:1 som jag känner till, den heter Nikon D4.

För filmande av planet krävs mycket riktigt en lång brännvidd. Om du har möjligt med backyardNikon att filma i 1:1 pixelskala så borde en 3x barlow vara perfekt för dig. Då får du 3600 mm brännvidd. Jag har själv planetfotat en hel del med ett liknande teleskop, ett 8" f/8 monterat på en EQ6 montering för att få följning. På 4000 mm brännvidd har jag tagit dessa bilder, dock ej med en DSLR kamera.

(du får scrolla ner lite för att hitta planetbilderna)
http://astronet.se/showimages.php?id=113

Du kan bygga dig en följningsplattform till din dobson så får du följning så slipper planeten driva så snabbt förbi i synfältet. Man vill ha lite längd på filmen för att få en bra bild.

En bra instegskamera för planetofoto är annars en Philips Toucam, de brukar vara rätt billiga. Det finns även andra billiga kameror idag.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VIPERWOK
Posts: 3
Joined: 2014-09-01 18:43:20
spamtest: JA

Deleted

Post by VIPERWOK »

Deleted
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: hjälp ang fotografering med teleskop som objektiv!

Post by stoffe »

Förresten BackyardNikon kanske kan filma i 1:1 läge med inzoomad liveview, programmet gör det helt själv i så fall. Jag har aldrig provat BackyardNikon men det kan vara värt att testa demoversionen bara för att veta hur det funkar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VIPERWOK
Posts: 3
Joined: 2014-09-01 18:43:20
spamtest: JA

Deleted

Post by VIPERWOK »

Deleted
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: hjälp ang fotografering med teleskop som objektiv!

Post by stoffe »

BackyardNikon är en programvara du kör på din dator (förslagsvis en ultraportabel laptop) som du har med dig ute vid teleskopet. Du kopplar en USB-kabel mellan dator och kamera och styr kameran från datorn. På datorn skärm får du upp det som kameran ser och du kan fokusera osv med hjälp av programmet.

Canon-folket har tillgång till något som heter BackyardEOS som funnits längre och funkar i princip likadant som BackyardNikon, kika på youtube så hittar du säkert något intressant klipp.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Teleskop allmänt”