Reseastrograf - vilken?

Allmän diskussion om teleskop.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Jonas »

Hej Lars,
Det är just därför WO Star 71 är hyperintressant i mina ögon. Den har allt du beskriver, inklusive inbyggd flattener. Är inte mer än ca. 330 mm lång och väger endast 2,4 kg inklusive monteringsringar och monteringsskena. I mina ögon en närmast idealisk reseastrograf.
Nu har de första skåpen levererats (i USA) och snart börjar omdömen och bilder att ramla in.
Visst, jag kunde ha beställt ett av de första 30 exemplaren men var kanske lite feg. Vill dock avvakta. I Europa börjar den säljas om 2-3 månader har jag blivit informerad om.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Vad tror du kan få hem den till i svenska pengar? Läste lite noggrannare och såg den har m65 anslutning, bådar ju gott när man arbetar med fullframe och kanske lite tillbehör emellan, off-axis guider till ex.

Kommer nog komma många sådana här konstruktioner framöver anpassade till att fota i fullformat, finns en stor eftrfrågan med rimliga priser.

Kanske blir köp av då så det dyker upp fina bilder här redan i höst :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Jonas »

AstroFriend wrote:Hej Jonas!
Vad tror du kan få hem den till i svenska pengar? Läste lite noggrannare och såg den har m65 anslutning, bådar ju gott när man arbetar med fullframe och kanske lite tillbehör emellan, off-axis guider till ex.

Kommer nog komma många sådana här konstruktioner framöver anpassade till att fota i fullformat, finns en stor eftrfrågan med rimliga priser.

Kanske blir köp av då så det dyker upp fina bilder här redan i höst :-)

/Lars
Hej Lars,

Svårt att säga vad den kan komma att kosta. TS vill inte - och kan kanske inte - svara på den frågan och varken Ian King Imaging eller Widescreen Centre har svarat på mina mail men jag skulle inte förvånas om den hamnar på 8-10'.

Jag är lite osäker på om den kan ta en OAG eftersom den har så litet back focus. T.o.m. vinkelprismat (för visuellt ändamål) är specialgjord för den. Detta är en astrograf i första hand och min tanke är att använda den på min Astrotrac under resor till sydliga nejder och mörka platser långt från störande ljus.
Mina andra, tyngre instrument, kan jag inte utan besvär ta med utomlands så de får jag använda hemifrån eller på lokala mörka platser.

Visst är det så att ett sådant här instrument triggar andra tillverkare att bygga och sälja motsvarande instrument och det kan man väl säga har hänt här. Takahashi har länge haft denna typ av instrument, TS har den lilla 65 mm Quadruppeln och nu WO Star 71. Fler lär följa efter.

Blir hösten bra och instrumentet inte för dyrt, blir det naturligtvis bilder.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by AstroFriend »

När jag studerar ritningen tycker jag det ser ut som att om man ansluter till m65 gängan får man ca 25mm fritt. Det räcker till vissa OAG.

Se ritning:
http://agenaastro.com/media/documents/W ... -Focus.pdf

När man använder telefoto linser får man just det problemet du nämner att det inte får plats diagonal eller andra tillbehör. Det är de bakre linselemnénten som tar i och de motsvarar fieldflattenern. Någon lins har jag kapat av och då har det i varje fall varit möjligt att montera en okularhållare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Jonas »

Jo, det stämmer, TS har lågbyggda OAG men jag har inte tänkt att använda en. Med en Astrotrac har man inte speciellt bra nytta av en OAG i vilket fall.

Jo, en sak till. Jag tror man hamnar i ett problem om man räknar med att ansluta till M65-gängan. Hur ska man hitta en adapter som passar för den? M65 är ju inte direkt något man köper på Cyberphoto ...
Dessutom förlorar du möjligheten att rotera fokuseraren.

Hälsar

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Init4theimaging »

Verkar som TS tänker sälja en egen variant av WO Star 71...
Ser bekant ut både på bilder och till namnet ;)

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... soren.html

Blir spännande att se om de tänker ta in WO:s variant oxo.

Mvh,
Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Jonas »

Hehe, det är en WO men i andra färger.
Alla data är desamma, t.o.m. viktuppgifterna. Man kan knappast kopiera en variant så snabbt. Dessutom har ju WO enligt uppgift patentsökt, som jag förstår, den optiska designen. Men om det mot förmodan skulle vara en kopia, har kanske inte WO sökt världspatent.
Det troliga är att WO av någon anledning kommit överens om att licenstillverka en variant åt Teleskopservice. Varför man i så fall gjort det kan man fråga sig.
Finns det andra sådana exempel bland TS-refraktorerna?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Init4theimaging »

Ja du Jonas..

Titta på United optics hemsida.
Deras tuber säljs under måååånga olika namn (TS, Stellarvue, Astro, Astro proffesional, Ikharos osv.)
Kolla även Long perng.

Dom e flitiga borta i öst... ;)

Mvh,
Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Jonas »

Ja, det är kanske ett sätt för tillverkarna att sälja de teleskop som inte håller måttet under eget namn?
Så har det i vissa fall varit med andra varor.

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Reseastrograf - vilken?

Post by Jonas »

Jag fick detta svar på en fråga om det är samma teleskop och varför de säljer den under eget namn:
"Hello,
this ones comes from the same manufacture then the Williams one.
It only haves our TS branding. Whe have there the same rights and license
to produce this Telescopes what we also do right now.
Mit besten Grüßen
Johann Schiffmann
"

Är det då WO eller underleverantören (ex. United Optics?) som äger patentet? Intressant fråga om än kanske oviktig.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt