kollimering på en mak newton

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

kollimering på en mak newton

Post by Frost »

jag har tagit ur sekundären för att inspektera den och satt tillbaka den, nu så var jag på vsp och på ett föredrag så hade en kille en mak newton 190, och sa att den inte bara kunde kollimeras med en laser så jag är fundersam då objekten jag fotade blev suddiga men det kan vara dålig seeing, så ni med en 190 mn hur vet man om kollimeringen är bra och vad ska jag göra för att få den precis.
också så lämnade jag några minde fettfläckar på korrektorn invändigt, är det värt att rengöra den?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: kollimering på en mak newton

Post by Jonas »

Kan tyvärr inte besvara dig angående kollimeringen men fettfläckarna måste bort! Fett är i vissa fall aggresivt mot ytbehandlingar och kan även sprida sig över en större yta. Min rekommendation är alltså att du rengör korrektorn från fettet.
Etanol utblandat med vatten brukar fungera bra.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Docerland
Posts: 74
Joined: 2013-09-15 03:22:24
spamtest: JA

Re: kollimering på en mak newton

Post by Docerland »

Hejsan!
Har en 190MN som du. Den är lite trixig att kollimera. Jag köpte Catseye collimation kit från USA och det fungerar jättebra! Nu går det hir bra som helst! Kan verkligen rekommendera detta kit. Kostade $311 inkl frakt.
Erland
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: kollimering på en mak newton

Post by gunnar »

Docerland wrote:Hejsan!
Har en 190MN som du. Den är lite trixig att kollimera. Jag köpte Catseye collimation kit från USA och det fungerar jättebra! Nu går det hir bra som helst! Kan verkligen rekommendera detta kit. Kostade $311 inkl frakt.
Erland
Håller med att den är lite trixig. Man ska inte ta isär en 190MN om man inte är oordentligt tvungen. Har hört från annan källa/Jonas också att Catseye "is da shit" för att kollimera denna bra. Jag tyckte catseye var lite dyr så jag byggde en kopia av en sådan i stället, meen.. det var också trixigt. Dock så verkar det bli bra kollimeringsresultat med den där spegelfinessen i catseye. Har provat teleskopet en gång bara efter kattöga kollimeringen, sedan tog jag isär min mn190 igen för att sätta in en liten modifiering strax bakom korrektorn. Efter det, inte provat ännu.

Gunnar

Return to “Teleskop allmänt”