Vilken rekommenderar ni?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Katarina H »

Hej! Vad har du för mål när det gäller observationer? Vad är det du vill se och göra?
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
amaanda
Posts: 6
Joined: 2014-02-01 20:38:38
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by amaanda »

Hej!
Jag har sett att folk har byggt som tuber till heritage, men fortfarande så känns det inte bra med en dob på något sätt, känns lite bökigt att behöva ta med sig stadigt bord/stol också.. Jag kan mycket väl tänka mig en större dob längre fram, som nästa teleskop kanske. Men just nu så känns Explorer bäst ändå..
Vilken rekommenderar ni mest av http://www.astrosweden.se/explorer-130m ... op/20199-0 eller http://www.astrosweden.se/explorer-130p ... op/20204-0
130P har ju parabolisk primärspegel medans 130 har längre brännvidd samt att en x2 barlow ingår. Jag vet att brännvidden inte har så stor betydelse, men i detta fallet vilket ''paket'' är då bäst?
Jag vill först och främst se allting tydligare, på något sätt komma ''närmre'' rymden, låter kanske konstigt.. Men jag vill kunna se fler stjärnor, se månen tydligare, planeterna och allt annat som tex deep sky objekt är ett plus egentligen.. Det är ju mest observera jag vill göra, men det är möjligt att jag med tiden kommer vilja fotografera lite, men det är inget jag funderar på att göra den närmsta tiden. :)
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by akjalam2 »

Har själv en heritage 130 och den levererar oki för att vara f/5 , men man får aldrig samma platta synfält som i en f/8 utan
korrektionslinser vilket i sig inte är att tänka på i de setupet.
Om man inte vill ha med sig ett bord är det väl bara att snickra till ett par ben (tripod) till bottenplattan i lämplig höjd.
/P
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Hans Bengtsson »

Jag skulle undvika 130m eftersom huvudspegeln där är sfärisk, en form som jag skulle betrakta som defekt, det är hundratals år sedan man lärde sig tillverka paraboliska speglar. AstroSweden skriver i reklamen att "stjärnan syntes skarp över 80 % av tiden" men vad dom menar måste vara 80 % av synfältet. Och det är alltför dåligt för att vara acceptabelt.

Synd att sfäriska Newton-speglar har börjat säljas igen under senare år. Något billigare i tillverkning än riktiga speglar men givetvis mycket sämre pga den felaktiga kurvaturen.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Katarina H »

Jag rekommenderar startravel 80AZ3 plus zoomokular baader hyperion eller annan liknande lösning (tubkikare med zoom, finns att välja på stjärnhusetonline har jag för mig) som ger portabilitet och minimalt med meck. Eller så slår du till på ditt Dröm-dobson direkt. Fast du gillade kanske inte Dobson då :) Just Explorern låter lite av en kompromiss och man bör väl passa sig för m-utförandet med sfärisk spegel precis som Hans poängterar.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Vilken rekommenderar ni?

Post by Gunnar K »

amaanda wrote:---
Men just nu så känns Explorer bäst ändå..
Vilken rekommenderar ni mest av http://www.astrosweden.se/explorer-130m ... op/20199-0 eller http://www.astrosweden.se/explorer-130p ... op/20204-0
130P har ju parabolisk primärspegel medans 130 har längre brännvidd samt att en x2 barlow ingår. Jag vet att brännvidden inte har så stor betydelse, men i detta fallet vilket ''paket'' är då bäst?
---
I valet mellan dessa båda säger jag utan tvekan: 130P.

130M har som du vet bara en en sfärisk spegel, vilket gör den billigare att tillverka, men jag instämmer i uppfattningen att det inte skulle vara tillåtet att sälja sådana "fuskteleskop"...

De 2x Barlowlinser som tillverkarna slänger med, särskilt till sådana här lågpristeleskop, är ändå knappast mycket att hänga i granen. Det är bättre att du kompletterar 130P med en separat Barlowlins senare, ifall du vill. Även en billigare sådan torde vara bättre än den som följer med 130M-teleskopet...

Det är bättre med lite kortare brännvidd (650 mm på 130P) och en parabolisk spegel än en längre brännvidd (900 mm på 130M) men en sämre spegel.

Jag förstår din tveksamhet när det gäller Dobson-monteringen. Dess största fördel är ju enkelheten och billigheten - Dobson ger mest ljus för minst pengar. Anser dock att en liten Dob inte är ett särskilt bra köp - den har inte särskilt stor ljusinsamlande förmåga (dvs typens största fördel eroderar) men man får ändå dess största nackdel - som även det är enkelheten... En traditionell Dob har inga fininställningar, man måste "knuffa runt" den för att ställa in den, och för att följa objekten, och eftersom det är en Alt-Azimuth montering måste man "knuffa" den i båda axlarna vid följning av ett celest objekt.

Explorer-teleskopen du har länkat till har båda en (visserligen enkel) men dock en ekvatoriell montering. Detta gör att du efter polinställning bara behöver följa i en axel (RA). Dessutom har båda de celesta axlarna fininställning (vilka klarar 360° runt ifall jag inte minns fel). Det finns också en billig motor som kan monteras på RA-axeln, vilket gör att objekten inte försvinner ut ur synfältet (som de gör på manuella AZ-monteringar som Dobson).