Nybörjare

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Blomman58
Posts: 4
Joined: 2013-12-29 10:05:25
spamtest: JA

Nybörjare

Post by Blomman58 »

Hej
Här kommer ett rop på hjälp ifrån en nybörjare. Som många andra köpte man en typ hobbextub och toktröttnade.
Har börjat kolla runt igen och fastnat för Celestron Skyprodigy 90 eller 130. Vem ska man välja om man ev. vill haka på en enklare ccd-kamera för att ta lite enkla bilder och lära sig (man blir nog inte en bättre fotograf för att man har dyra grejjer :)
Nån som kan komma med ett råd ?
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjare

Post by glappkaeft »

Blomman58 wrote:Hej
Här kommer ett rop på hjälp ifrån en nybörjare. Som många andra köpte man en typ hobbextub och toktröttnade.
Har börjat kolla runt igen och fastnat för Celestron Skyprodigy 90 eller 130. Vem ska man välja om man ev. vill haka på en enklare ccd-kamera för att ta lite enkla bilder och lära sig (man blir nog inte en bättre fotograf för att man har dyra grejjer :)
Det beror lite på vad du menar med CCD-kamera och vad du vill fota. Är du intresserad av långa exponeringar på djuprymdsobjekt (galaxer, nebulosor, osv) så fungerar inget av teleskopen pga av att monteringen är av fel typ.
Nån som kan komma med ett råd ?
Mitt råd är att först köpa en bra bok i ämnet innan man lägger ut en massa pengar. Det spara massor med tid och pengar. De nybörjarböckerna jag äger har ganska många år på nacken men om du beskriver vad du vill göra så kan jag nog hitta en lämplig bok.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Blomman58
Posts: 4
Joined: 2013-12-29 10:05:25
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Blomman58 »

Tack för responsen glappen :)
Vad exakt menar du med att monteringen inte är rätt ? (tänk på att man är newbee :))
Om man t.ex vill fota nebulosor/galaxer o.dyl vad är då rätt montering ?
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Nybörjare

Post by glappkaeft »

Blomman58 wrote:Tack för responsen glappen :)
Vad exakt menar du med att monteringen inte är rätt ? (tänk på att man är newbee :))
Om man vill fotografera stjärnhimmelen under en längre tid så måste monteringen exakt motverka jordens rotation. Detta kräver en polställd ekvatorial montering.
Om man t.ex vill fota nebulosor/galaxer o.dyl vad är då rätt montering ?
En stadig polställd ekvatorial montering. Exakt vad som behövs beror väldigt mycket på brännvidden på optiken. Det kan handla om allt från en hembyggd "barn door tracker" till en ekvatorial montering av tysk modell (German Equatorial Mount - GEM) eller en gaffelmontering med polställd kil.

Denna och hundratals andra frågor som du inte ännu vet att du bör ställa besvaras bäst/enklast med en bra bok.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Blomman58
Posts: 4
Joined: 2013-12-29 10:05:25
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Blomman58 »

Hej Glappen
Jag trodde att skyprodigy följde jordrotationen !!!
Har jag missat nåt ?
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Quilding »

Blomman58 wrote:Hej Glappen
Jag trodde att skyprodigy följde jordrotationen !!!
Har jag missat nåt ?
Den kan följa objekt någotsånär, tillräckligt för visuella observationer. För att kunna fota med lång exponeringstid måste monteringen kunna justeras efter jordens polaxel, annars kommer objektet att rotera. Här är en typisk eq-montering:
http://www.teleskop-service.se/sv/monte ... ering.html
Blomman58
Posts: 4
Joined: 2013-12-29 10:05:25
spamtest: JA

Re: Nybörjare

Post by Blomman58 »

Aha :good:
Ibland trillar kronan ner ;)
Nåt tips på nån bra bok ?
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Nybörjare

Post by Präriefoten »

Hej,

Jag skulle rekommendera Forrest Tanakas videor. De är ganska långa men innehåller en hel del information som kan vara till nytta i början. Den här handlar om vad man kan göra utan montering (med bra kamera och optik). https://www.youtube.com/watch?v=e0JSTF8SGi4

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Nybörjare

Post by VigdisVZ »

Den här boken kan jag varmt rekommendera, den förklarar bla varför du måste ha en ekvatoriell montering (och inte en Alt-Az) för att fota djuprymd. Eftersom utrustningen är så dyr att börja fota djuprymd är det bra att forska reda på exakt vad man ska ha innan man investerar, och boken anses vara en av de bästa grundkurserna.

http://www.firstlightoptics.com/books/m ... hards.html
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Teleskop allmänt”