9.5 års väntan är över....

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by DavidS »

Robert wrote:
Grattis, jag önskar mycket nöje! Vad kostade den?
6275 dollar.
Va?!? Det var ju inte dyrt! Du skulle nog kunna göra en bra hacka på andrahandsmarknaden (hädisk tanke, sorry).
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Robert »

Ja det finns en del som köper och säljer direkt för att tjäna en slant. Min vill jag fock hålla fast vid länge :)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Robert »

Blev en riktigt vacker kväll. Seeingen var bra även om det var en del fukt i luften.

Ikväll var det bara visuellt som gällde. Kameran fick ligga kvar inne. Större delen av kvällen hade jag sällskap av David Kennedal och vi tittade på många olika objekt.

Använde 3 olika okular under kvällen. Hypherion 24mm. Nagler 9mm och Nagler 3.5mm.

Började med att synka monteringen med Vega som var mycket vacker i teleskopet. Efter det provade vi double double som med stor lätthet upplöstes av teleskopet. Har nog aldrig sett det så tydligt.
Alla stjärnorna var små och mycket skarpa ända ut i kanten på okularen.
M57 var riktigt vacker med. Efter det tittade på M13. Upplöste den mycket mer ön med min 100mm refraktor och stjärnorna var verkligen skarpa. Tydliga strukturer kunde ses med i M13.
Efter det gick tyren vidare till M92 som är mycket vacker med.

Albiro tittade vi på och med lite lätt defokuseing såg man färgerna på stjärnorna tydligare.

Dubbelhopen var fantastisk. Aldrig sett den så skarpt någon gång tidigare. såg roliga detaljer jag aldrig har tänkt på tidigare. Bland annat en liten cirkel av svaga stjärnor i den ena hopen.
M34 var vacker med.

M27 var riktigt vacker,

Efter det provade vi lite galaxer. Ingen riktigt bra galaxdag då himmelen var ganska ljus pga fukt, men M81 och M82 syntes mycket bra. M51 syntes också men var mer på gränsen. Lägre ner och ljus himmel gjorde det svårare.

En del annat som fick besök M11, M36, M37, M38, M15, M52 mm


Teleskopet levde upp till förväntaningarna. Fantastiskt vackra skarpa vyer. Ser fram emot att fotografera med den nästa gång.
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: 9.5 års väntan är över....

Post by Cassini »

Kul att den levererar och håller myten levande. :D