Refraktor vill jag köpa, har ni tips?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Refraktor vill jag köpa, har ni tips?

Post by GAIS »

OjOjOj vad jag varit aktiv på forumet idag :D

Nu hoppas jag på lite hjälp från er proffs igen.
Nu letar jag efter en bra refraktor på ca 100-130mm. Jag vill gärna att den är hyffsat kort och lätt...

Min lilla 76mm Borg måste ju förstås få sällskap av en storebror.
Tanken är att bägge skall kunna agera foto- respektive guideskåp (dock inte samtidigt :lol: ).

Har kikat runt i djungeln... William Optics, TEC, TMB, Takahachi, Orion, Skywatcher etc... men man blir inte mycket klokare för det.
Nä - den bästa inputen får man av riktiga användare (tror jag i alla fall).


Vad får det kosta då?, ja det är alltid en bra fråga. Men helst inte mer än 15-20 000, men skulle ett par surt besparade tusingar göra köpet mycket bättre så finns ju alltid snabbmakaroner att ta till...

Avvaktar med spänning på er input!
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Refraktor vill jag köpa, har ni tips?

Post by regulus1 »

Kort och ljusstark refraktor med god bildkvalité begränsar urvalet till APO-refraktorer. Jag sökte på Excelsis.com (APO, <2300$, >99mm, f ratio<8) och där var det bara Vixen och Borg i resultat-listan. Databasen är dock långt ifrån komplett. Var finns Skywatcher APO? I mars-numret av Sky & Telescope finns en testrapport på Borg 101ED. För ett antal år sedan testade S&T flera 4" APO-refraktorer. Det var bl a Televue, Vixen, Borg och TMB minns jag. Nagler-Petzval-typen som Televue har ger ett platt bildfält. Nog så viktigt för att få skärpa över hela bildfältet. Annars behöver man antagligen köpa till en fältkorrigerare för att få till ett platt bildfält.

Sök på APO, S&T Test Report på http://www.skyandtelescope.com/archive så får du fram i vilka S&T-nummer som APO-refraktorer testades. Sedan är det bara att besöka stadsbiblioteket i Göteborg och be att få titta i dessa nummer. Kanske "AstroPhoto Insight" och "Astronomy Technology Today" är tidskrifter som passar dig?

Tillägg:Tror att man skall sikta på minst 3 linselement och ED-glas, t ex APO Triplet (3 linser) eller APO Petzval (4 linser). S&T har sedan millenniumskiftet haft flera testrapporter på 4"-5" APO-refraktorer. Bläddra gärna också efter annonser i de senaste numrena.
Roger
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Refraktor vill jag köpa, har ni tips?

Post by JohanH »

Jag hade nog valt bort Orion och Skywatcher om det är foto du är ute efter i första hand. Skywacther har iofs en ny serie med refraktorer som heter Equinox som verkar bättre än de gamla.

Ska man fota så är ju en triplett att föredra. William Optics har två tripletter FLT 110 och FLT 132 som verkar bra. Den senare testades i S&T för några nummer sedan. Det finns passade flatterner till båda, men ingen reducer vilket gör att man måste fota i f/7 vilket jag tycker är lite långsamt. Dock tycker jag William Optics gör bra saker. Välbyggda och inte lika dyra som nedanstående märken.

TMB (APM) har många refraktorer som verka bra. Jag har deras 80/480 och är väldigt nöjd med den. Jag är helt klart sugen på en av deras större modeller… Men det lär får vänta, dom är inte helt billiga.

TEC och Takahachi har jag ingen personlig erfarenhet av, men de har flera modeller som verkar väldigt bra. Framförallt TEC. Men då hamnar man på helt andra prislappar.
Jag tror tyvärr det är svårt att hitta en bra 100mm APO refraktor för foto för 15-20 000. Förutom bra optik är en bra fokuserare mycket viktigt tycker jag. Sen bevöver du förmodligen en passande flattener/reducer och då sticker det iväg lite till.
Men kolla på Astromart. Det är ju inte omöjligt att hitta något bra begagnat.
johanhahne
Posts: 2
Joined: 2008-02-22 18:07:35

Re: Refraktor vill jag köpa, har ni tips?

Post by johanhahne »

Hej!
Jag säljer min utrustning. Kolla länken så kan vi disskutera vidare. http://www.blocket.se/vi/15255833.htm?ca=7_s
/johan
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Re: Refraktor vill jag köpa, har ni tips?

Post by regulus1 »

En liten paradox i sammanhanget är att man egentligen inte behöver en APO för att åstadkomma bra astrobilder! En refraktor med dubblettlins kan åstadkomma väl så goda resultat! De kontrast- och detaljrikaste nebulosabilderna är ju en syntes av exponeringar genom smalbandsfilter (H-alfa, OIII, SII). Då spelar inte kromatisk aberration någon roll förutsatt att man fokuserar om för varje filter. När jag fotograferade genom astrografen (F=500mm f/4.5) på GAK:s Lahallsobservatorium fick jag stora blå halos, men med gulfilter försvann detta problem. T ex min bild på M31 http://web.telia.com/~u30107354/se/img_info/m31.htm. Så om man tänker använda filter så kan man ju fundera på om en dubblettlins räcker? Men om man fotograferar med DSLR, färg-CCD, observerar planeter utan filter då ger APO-refraktorer och reflektorer bäst resultat.
Roger

Return to “Teleskop allmänt”