för ljust för att polarinställa?

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

för ljust för att polarinställa?

Post by Frost »

jag har ivrigt väntat på att få använda min montering rätt med en bra polar inställning och det verkar bli ganska mörkt på nätterna fast jag har ett problem och det är att jag inte kan polarinställa jag kan se polaris genom pol teleskopet i monteringen(jag har en eq6 syn scan) men jag kan inte se linjer eller stjärnor bra alls så jag har ingen aning vart jag ska placera pol punkten någonstans och det blir inte bättre om jag slår på monteringen för då så lyser pol teleskopet upp som en klar sommardag och jag kan knappt se polaris.
så har ni erfarna något tips det bästa jag har kunnat åstadkomma är att kolla på stellarium vart polen och polaris är någonstans och sedan placera det så bra det går.
eller är det bara för tidigt för att kunna polarinställa bra?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Corpze »

Nejdå, jag lyckades polinställa strax innan kl 23 igårkväll, först grovt via polsökaren, sedan via handkontrollen, kör EQ6
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by bjorne »

Om du nu råkar ha en Smart Phone, typ IPhone eller Android finns det massvis med "appar" som kan hjälpa dig hitta Polaris.
I annat fall kan du använda detta tex.
http://www.themcdonalds.net/richard/ind ... North_Star
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Frost »

tack jag får se hur det går ikväll
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Oortcloud »

Frost wrote:det blir inte bättre om jag slår på monteringen för då så lyser pol teleskopet upp som en klar sommardag och jag kan knappt se polaris.
Om det lyser för starkt då monteringen är på kan du prova lysa med en (lämpligtvis röd) lampa in i polsökaren. Om du vinklar lampan lite olika så borde du kunna få lagom med ljus i polsökaren för att kunna se både linjerna och Polaris bra. Glöm inte att fokusera polsökaren så Polaris blir en distinkt prick och borde bli lättare att se.

Martin
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Starsoft »

Hej

På EQ6 finns väl en potentiometer för att ställa ljusstyrkan, fungerar inte den?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Frost »

Starsoft wrote:Hej

På EQ6 finns väl en potentiometer för att ställa ljusstyrkan, fungerar inte den?

Anders
jag visste inte ens att man kunde göra det, ska prövas
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by stoffe »

Du hittar ljusstyrkejusteringen i en meny under inställningarna. Ang att du inte hittar polstjärnan, har du dragit ut motviktstången och vridit axeln så du ser i genom hålet? Prova att lysa med en ficklampa och se om du ser i genom axeln överhuvudtaget?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Frost »

stoffe wrote:Du hittar ljusstyrkejusteringen i en meny under inställningarna. Ang att du inte hittar polstjärnan, har du dragit ut motviktstången och vridit axeln så du ser i genom hålet? Prova att lysa med en ficklampa och se om du ser i genom axeln överhuvudtaget?
ja allt det har jag gjort, fast det största problemet jag har är att jag inte vet vart jag ska placera polaris någonstans, för att nord pols krysset kan hamna vart som helst och jag ska kunna se andra stjärnor fast hur jag än vrider på den lilla fokus ringen så kommer inte några andra stjärnor fram
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Init4theimaging »

Hej.

Om du inte redan gjort det... så behöver du börja med att justera in polsökaren så den är helt parallel med din monterings polaxel.
Därefter kan du börja klabba med polinställningen.

En länk som kan vara till god hjälp:
http://www.astro-baby.com/HEQ5/HEQ5-1.htm

Mvh,
Daniel
Oortcloud
Posts: 234
Joined: 2011-03-14 14:11:33
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Oortcloud »

Frost wrote:
ja allt det har jag gjort, fast det största problemet jag har är att jag inte vet vart jag ska placera polaris någonstans, för att nord pols krysset kan hamna vart som helst och jag ska kunna se andra stjärnor fast hur jag än vrider på den lilla fokus ringen så kommer inte några andra stjärnor fram
Polaris placeras i en liten rund ring i polsökaren. Inte i krysset i mitten. Dem har ritat ut Karlavagnen mm i polsökaren men det är bara schematiskt. Dem stjärnorna syns inte. Jag brukar bara se polaris i polsökaren.

Martin
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by Frost »

jo jag förstår nu hur det fungerar med att polaris har en omloppsbana på 24 timmar och det stämmer med ringarna på både monteringen och polarteleskopet, så jag tror nog att jag vet hur jag ska göra nu. tack för all hjälp :good:
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: för ljust för att polarinställa?

Post by VigdisVZ »

Tekniskt sett kan du alltid göra en drift alignment om du ställer in det något så när bra, men det är lite tidskrävande.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Teleskop allmänt”