Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Isso »

Jag tänkte ta mig i kragen igår och beställa en Sky-Watcher Explorer-200 (HEQ5) från Rymdbutiken. Av någon anledning så ville jag även titta på Celestrons reflektorer och hittade denna, http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fu ... duct_ID=23 och jag måste säga att den tilltalar mig mycket. Samma pris som Explorer-200, men denna har ju också ett GOTO-system. Det känns som jag håller på att ändra mig. I mina ögon verkar dom vara mycket likvärdiga. Vad tror ni? Ska man slå till på Celestron istället?

/Niklas
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Jonas »

Hej Niklas,

Ja, det verkar vara ett vettigt alternativ till ett attraktivt pris. Eftersom du troligtvis ganska snart kommer att börja intressera dig för att fotografera stjärnhimlen också, så är det också en bra plattform för detta.

Tänk vad mycket teleskop man får för pengarna idag mot för 20-30 år sedan!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Re: Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Isso »

Jaha... Då var reflektorn både betald och beställd :D

Då får man gå i väntans tider... Och sen får man hoppas att dom här envisa molnen behagar att försvinna. JAg är lovligt trött på dom nu.

Glada hälsningar!

/Niklas
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Jonas »

Jättekul Niklas!

Det ska bli roligt att se härligheten MEN - nu blir det väl mulet hela januari också eftersom du köpt teleskopet! :D

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Re: Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Isso »

Jag läste det där någonstans: att om man skaffar ett nytt teleskop eller köper nåt fint tillbehör, så är kommande månad dömd att vara mulen. Jag hoppas det är något som inte stämmer :wink:

Men som sagt, det ska bli himmla kul att få testa på ett RIKTIGT teleskop. Tascon får nog gå som gåva till min brorsdotter. Ska bara laga stativet först.
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Terje »

Jag vill minnas att rättesnöret är en vecka moln / tum apertur på teleskop, detta är den gamla klassiska formeln för att beräkna molnigheten efter teleskopinköp, dock så bör den nog modifieras något i våra moderna tider där även teleskop med mindre öppning kan vara dyra och högpresterande instrument som genererar långvarigt molntäcke. Den klassiska formeln är givetvis inte heller aplicerbar på annan utrustning än teleskop, men för teleskop av "vanlig" typ bör den fortfarande ge godtagbara resultat :twisted:
Isso
Posts: 8
Joined: 2007-11-23 09:32:44
Location: Kristianstad

Re: Det kanske blir ett stycke Celestron istället

Post by Isso »

Jaha... Då ligger pjäsen där hemma :D Tog stativet till jobbet för att övertyga vissa människor att det är rätt tunga grejer man har att göra med.

Lådan med stativet och tyngderna var en utmaning att få upp 2 trappor men nu är dom hemma. Oj... Vilka projekt man nu har inför julledigheten. Lägenheten ska fixas och ett teleskop ska läras in. Lyxproblem? :lol:

God jul och gott nytt år på er!
I väntan på den Stora Vita Näsdukens Ankomst

Return to “Teleskop allmänt”