Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Hej, jag undrar om mitt teleskop klarar av att stå ute i t.e.x förrådet där det råder 15- just nu kanske mindre men runt omkring 15 minus eller vad som kan tänkas vara bäst förövrigt om jag ska kyla ner den innan observation, dessutom vill jag gärna veta hur mkt bilden kan påverkas i okularet vid dåligt nerkyld spegel? Tar teleskopet mer skada av t.e.x dagg och konstant upptining\kylning? äter det på aluminium skiktet på spegeln? skadas det av frost på tuben osv osv...

Om jag har ungefär 20 grader inomhus och vill ut och observera med teleskopet som står i min signatur när det råder över 15- ute och högre i vindarn, jag har en liten kylfläkt som hjälper mig också men ska jag ta ut den direkt när jag vill använda den och sätta på fläkten ute eller ska jag sätta på den inne innan jag tar ut den för att sedan ha på den ute också eller hur ska jag gå tillväga?

Tack för svar!

/stjärnfiskarn
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Bengt »

Hej !
Har min utrustning ute alltid i min ouppvärmda bod utan den tagit skada.
Skadar inte dock ta en flukt på spegeln dan efter ett pass, för är där framföra allt fläktöppning har jag märkt att fukt kan stänga in extra lätt och slå an på spegeln . Då får man ventilera ut den fukten. Använder man värmeband minimerar man den risken
Ta man in tuben får man lätt kondens på spegel som måste torka innan man kan stänga den. I det långa loppet är det så klart inte bra.Enligt mig klart sämre alternativ.
Du ska sätta på fläkten ute för att få snabbare kylning till rätt temp när den är ute. Ett moment du förkortar med kanske så mycket som en hel timme om du alltid har den ute.
Du får alltid sämre bild vid en icke nedkyld tub till rätt temp. Varm spegel = kass bild.
Ett tips är dock att försök täck den extra mycket under värsta pollen säsongen om du har den ute i ett dåligt tätt uthus.. Pollen kan lätt leta sig in i fläkthålet och fastna på spegeln.

Bengt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Tack för ditt svar Bengt, du svara på många av mina funderingar och frågor, nu förstår jag varför jag trott kollimeringen på min tub vart helt åt skogen när den faktiskt inte var det, har ju bara använt kylning på fläkten i ca. 30 min innan jag tagit den från 20 grader + till 15 grader -, härligt osmart jag känner mig.. Fast jag kan ju iofs skylla på att jag bara ägt ett 4 tums newton för ca 10 år sen när jag var 14 år och inte vet bättre om hur spegeln ska anpassas till rätt temperatur osv :P Japp japp, jag lär mig nått nytt varje dag, från och med idag ska min vackra tub få stå i förrådet för att må tipp topp! Och kylas i ex. antal timmar innan observation! :) Det du säger med värmeband,
Skadar inte dock ta en flukt på spegeln dan efter ett pass, för är där framföra allt fläktöppning har jag märkt att fukt kan stänga in extra lätt och slå an på spegeln . Då får man ventilera ut den fukten. Använder man värmeband minimerar man den risken
förstår inte riktigt vad du menar, vart ska jag ha värmebanden någonstans och varför? Inne i tuben?

Tack :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Bengt »

förstår inte riktigt vad du menar, vart ska jag ha värmebanden någonstans och varför? Inne i tuben?

Sätter mitt värmeband längs fram på min RC tub och kör svag värme när jag fotograferar för att undvika kondens på sekundären. Drar upp värmen en stund när jag avslutar nattens jobb för att "dra ut fukten" innan locket åker på.
Bengt
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by perfrej »

Morning!

Tror inte att det är några problem. Här nedan ser du min GM2000HPS, Takahashi FSQ106EDX III, Nikon 300 med CCD, SBIG ST-8300M med filterhjul... Under det blåa paraplyet står en väska med dator, kraftomvandlare, etc... Allt funkar ;) Jag har, precis som Bengt föreslår, daggvärmarna på fullt alltid.

/per

Image
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Robert »

I Alingsås Astronomiklubbs observatorium har nuvarande teleskop (Celestron C11 med Losmandy G11 montering) stått sedan 92. Den delen är helt ouppvärmd och förutom lite rost på en motvikt har vi inte märkt något.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Ok Bengt, men då borde jag alltså överleva med att låta den stå t.e.x i mitt växthus utan problem "Bara en stor glas byggnad som håller precis samma temp som ute, ingen värme, ingenting"! Men vet fortfarande inte riktigt vart jag ska placera värmebanden efter jag köpt dom. Jag fotograferar inte, bara visuell obs och jag har en 120cm newton med 20cm öppning under vilken tid innan och efter obs hade du tagit bort skydden börjat ventilera inför obs och vilken tidpunkt efter hade du valt att sätta på skydd inför natten? vart hade du placerat värmebanden på denna tub eller är det ens nödvändigt då jag inte fotograferar? kan tänka mig att sätta värmebanden runt tuben bara men ska den placeras uppe runt sekundären eller både uppe och nere vid primärcellen? Eller mitten för o värma tuben från dagg osv?

Härlig bild Per, det ser PRECIS ut så på min veranda, är verkligen jätterädd om utrustningen men efter era svar här så känner jag mig självsäker nog att ta ut den i kylan o låta den stå där, min fråga är bara då hur används daggutrustning\värmeband? runt tuben bara för o hålla själva tuben fri från dagg och dra ut fukt då vill säga?

"Är helt ny inom teleskop" :)

Jasså Robert, AAK hehe då bor inte du längre än ynka 3 mil från mig :D känns något bättre med dessa svar, får jag fråga ungefär vad ni håller för temperatur där t.e.x nu ? Har planerat att åka till AAK och träffa er samt lära mig lite mer om t.e.x sådant som jag frågar här på forumen, har väldigt mkt frågor :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by stoffe »

Att gå med i en lokal astroförening är jättekul, det finns i regel mycket att lära. I UAA så har vi haft några nybörjarträffar vilket varit väldigt lyckat och roligt och ingen fråga är för dum att ställas.

En värmare kan du placera runt din fokuserare, jag vet inte var som är lämpligt att placera värmare nr 2. Det går även att tillverka egna värmeband för den som har mycket fritid vilket du verkar ha? Jag har enbart ett enda värmeband och det sitter runt mitt guideteleskop.

Min 8" newton tar en timme att kyla ner, min huvudspegel är 1" tjock dessutom. När jag vet att det blir flera stjärnklara nätter på raken så har jag monterat mitt teleskop permanent ute och tar in det då det inte är väder för det. Det funkar utmärkt utan värmare. Dubbla motorcykelkapell + ett kapell till en bil funkar bra som skydd mot vind och väta. Anledningen till att jag vill lämna teleskopet uppställt är för att inte förlora polinställningen som är jobbig och tar tid att göra om varje kväll. Slippa bära ut och in prylarna och ingen nedkylningstid heller.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Bengt »

De flesta kör utan värmeband och det behöver du bara investera i om du får problem .
Min tub är bra mycket kortare än din så det är inte säkert du får några bekymmer alls.
Du lär ha mest behov runt okularet som visuell observatör. Skulle du får problem, som jag fick ,med att stänga inne fukt så kan du antingen vänta sätta på locket tills nattfukten är borta eller köpa ett extra värmeband då.
Jag sätter mitt längst fram runt tuben.
Men det är inget att oroa sig för . Mitt första instrument var en Newton och det funka jättebra utan daggvärmare.

Bengt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Ok tack för den informationen! :) då ska jag börja med att testa utan och bara lägga daggskydd på fokuseraren!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Robert »

Starfish wrote: Jasså Robert, AAK hehe då bor inte du längre än ynka 3 mil från mig :D känns något bättre med dessa svar, får jag fråga ungefär vad ni håller för temperatur där t.e.x nu ? Har planerat att åka till AAK och träffa er samt lära mig lite mer om t.e.x sådant som jag frågar här på forumen, har väldigt mkt frågor :)
Temperaturen i observatoriet är i princip samma som ute då själva observatoriedelen är ouppvärmd och ej isolerad. SKulle tro -8 där nu :)

DU är välkommen att hälsa på oss.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Robert wrote:
Starfish wrote: Jasså Robert, AAK hehe då bor inte du längre än ynka 3 mil från mig :D känns något bättre med dessa svar, får jag fråga ungefär vad ni håller för temperatur där t.e.x nu ? Har planerat att åka till AAK och träffa er samt lära mig lite mer om t.e.x sådant som jag frågar här på forumen, har väldigt mkt frågor :)
Temperaturen i observatoriet är i princip samma som ute då själva observatoriedelen är ouppvärmd och ej isolerad. SKulle tro -8 där nu :)

DU är välkommen att hälsa på oss.
Sedärja :) men vilka dagar och tidar kan man hälsa på, kostnad osv? Hade vart kul o göra ett besök! Hur blir man medlem? :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by stoffe »

Jag är själv medlem i UAA så jag har ingen koll på AAK men prova att googla, man kan hitta mycket information på det sättet. Jag bifogar den första träffen som jag fick.

http://aak.alderaan.nu/

Efter att du klickat på länken ovan, prova att klicka på Om AAK och där hittar du en mailadress, skriv ett mail dit och skriv att du vill bli medlem. De kanske har en mailinglista eller liknande där de skickar ut info om eventuella föreningsträffar osv. Bli kompis med dom aktivaste föreningsmedlemmarna så kan du hänga på dom ut i mörket.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Tack Stoffe, jag har skickat ett mail till dom nu :=)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Robert »

Jag har svarat lite nu :)