Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Wonderful! :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Starfish »

Första dagen som teleskopet fick jag problem med frost på primären och sekundären, efter det tog jag in den fixade iordning spegeln och testade på nytt att ha den utomhus temperaturen nådde då över -18 grader, jag testade då att ventilera den runt 40 minuter innan jag stängded locket samt att bara sätta på en plastpåse med snöre runt botten (primären) och även en runt toppen (sekundären). Dettta har funkat jättebra den har nu snart stått ute i runt fem dagar med skyhöga minusgrader utan minsta problem varken frost på spindeln eller botten, tack för hjälpen! :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by pstymne »

Starfish wrote:... jag undrar om mitt teleskop klarar av att stå ute i t.e.x förrådet där det råder 15- just nu.../stjärnfiskarn
Jag förvarar mitt teleskop i ett kallförråd året om. Då har det alltid ungefär samma temperatur som utomhusluften. Det har varit helt problemfritt. De gånger som teleskopet fått sitta kvar på utomhuspelaren över natten har jag dragit ett regn/snöskydd över det. Skyddet kostade ungefär 200 kronor hos Jula, och är egentligen avsedd för utomhusgrillar... ;-)
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Kylning av teleskop? Låta den stå ute i vinter?

Post by Torbjörn »

Jag har ett 200 mm SCT som verkar ta timmar att kyla ner från inomhustemperatur till utetemperatur på vintern. Bilden brukar bli helt kass om det inte är nedkylt, i alla fall om man skall se på planeter, t ex Jupiter. Djuprymd är inte lika kinkigt.
För att få till detta någorlunda så brukar jag förvara tuben i en låda på kallvinden där det bara är ett par grader varmare än ute. Monteringen har jag stående i mitt varmförråd inomhus. Detta snabbar upp förberedelserna rejält. Ibland ställer jag ut lådan med tuben på balkongen när jag vet att jag skall obsa för att kyla den ytterligare, ibland ställer jag ut hela teleskopet monterat och klart.
Min 90 mm refraktor kyls ned betydligt snabbare så om båda teleskopen är rumsvarma och jag skall obsa lite improviserat så har jag tagit den istället.
Hittills har jag inte haft några problem med fukt/kondens inne i tuben...
/Torbjörn