Teleskop för Nikon DSLR

Allmän diskussion om teleskop.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

Hej,

Har nu blivir riktigt sugen på att investera i ett teleskop och då det är en hel del att läsa och lära så kanske ni kan ge mig några tips på vägen. :)
Jag har plan på att köpa ett komplett Go-To teleskop med okular och annat som behövs för att dels kunna använda för att se med men även klar för foto i prisklassen 5000 - 15 000 kr (om det nu finns vettiga alternativ i den häraden?)
Om jag förstått det rätt så ska man ha ekvatoriell montering vilket jag utgått från i mina egna efterforskningar.
Hoppas på tips på lämpligt teleskop där man kan använda Nikon DSLR kamerahus på och även klara CCD kamera om man köper en sådan i framtiden. (kör ännu omoddad kamera men har en kandidat att astromodda om behov uppstår)
Då jag måste ut ur ljuset från bebyggelsen så bör det vara någorlunda portabelt att frakta i bil och ställa upp på rimlig tid i skogen.
Eller om någon kan länka till en bra tråd i frågan, har försökt leta men har inte hittat. :|

Tack på förhand! //Nicklas
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by glappkaeft »

Nu så kan jag väldigt lite om Nikon kameror men det kan spela roll exakt vilken model det är. Både pixelstorleken och den s.k. stjärnätaren varierar mellan olika modeller. Du har inte lagt in var du bor, det absolut bästa sättet att få svar på sådana här frågor är att prata med lokala amatörastronomer, ett sådant samtal är värt dussintals diskutionstrådar på nätet.

Med DSLR kameror bör man hålla sig till teleskop med mindre än 1000 mm brännvidd, framför allt som nybörjare. När det gäller teleskoptyper så finns då i princip två valmöjligheter. Den ena är en lite mindre (66-100mm) färgfelskorrigerad kvalitetsrefraktor och den andra är att välja ett 12-20 cm spegelteleskop (Newton eller Maksutov-Newton).

Av dessa två val så är Newtonteleskopet mer allround (utmärkt instrument för visuella observationer) men är tunga och långa vilket kräver en ganska saftig montering. En 20 cm Newton bör monteras på en EQ-6:a om man ska fota, mindre teleskop bör klarar sig med en CG-5 eller HEQ-5. Alla Newton-teleskop har en bildförvrängning som kallas för coma, man behöver inte nödvändigtvis en comakorrektor på en gång men den bör finnas på att-köpa-listan när man kommit igång på allvar. Hela paketet med stativ, montering, motvikter, teleskop, batteri, ev. dator, etc. väger lätt 40-50 kg om inte mer.

En refraktor är betydligt lättare så den kräver inte lika bastant montering dock så behöver man fortfarande en montering av bra kvalitet för att fota. Att grejerna blir enklare att släpa ut och sätta upp är inte att förakta. Då brännvidden oftas är lite kortare så blir synfältet större och kortare brännvidd förenklar det mesta. Refraktorer lider av färgfel vilket definivt stör när man fotar. Till kvalitetsrefraktorer (tex en William Optics, Takahashi eller motsvarande) så finns det riktigt bra inbyggda eller lösa korrektorer vilket nästan är ett måste. Visuellt så finns det få/inga teleskop som slår bilden i en bra refraktor men den mindre öppningen gör det blir svårare att se svagare objekt och svaga detaljer. Har ingen egen erfarenhet om vad som skulle vara en lämplig montering men en CG-5 eller HEQ-5 borde definitivt räcka, kanske även den mindre EQ-5:an.

Som du kommer att se så är det lätt att spräcka budgeten både med Newton och refraktorer om man köper lite större grejer. Värt att tänka på är att man också behöver köpa en del adaptrar, okular, röd LED ficklampa/pannlampa, daggkåpa/värmare, batteritank (om man inte har ström där man observerar). När man kommit igång och fotat en säsong så kommer man nästan säker vilja köra med guidekamera vilket innebär en del inköp samt att man bör ta med en dator vilket försvårar strömförsörjningen (kräver nästan att man har bil/båtbatteri med konverter).
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Terje »

ytterligare en faktor att betänka är att du behöver ha en tillräckligt stor sekundärspegel på ett spegelteleskop för att undvika att få horribla vinjetteringsproblem samt att många newtonteleskop har löjligt lite backfokus vilket kan vara ett ganska stort problem.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

Tackar och bockar för era svar!
Jag upplever att jag har ett rätt bra och "torrt" klimat åtminstone vintertid här i Gällivare, har vad jag vet inte stött på vare sig imma eller frost på linserna då jag varit ute med vanliga gluggar och min AstroTrac för norrsken och andra objekt.
Även i temperaturer runt -30 har jag inte känt av imma eller frost men det kanske är känsligare och mer tydligt på teleskop.

Kameran jag isåfall tänkt modda är en Nikon D90 även om Canon sannolikt är tacksammare för astromod, men jag kör Nikon så man har inte råd att byta system i en hast.

När jag är ute idag med AstroTrac så använder jag bilen som strömkälla och tänkte även köra på det inledningsvis om jag investerar teleskop med montering, har snubblat över ett utsättarstativ som är riktigt mycket stadigare än vanliga treben så planen är att använda den till en början.

Ska läsa vidare och kika på era tips och se om jag kommer längre i min teleskopinvestering med tillbehör, har inga bekanta här som håller på med astrofoto vad jag känner till så man är nog rätt ensam och har ingen att fråga eller tjuvkika på andras monteringar.
Man känner sig som en pionjär i Gällivare men man vet aldrig kanske det finns nån här på astronet som läser detta och vill ge sig till känna. :)

//Nicklas
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by bjorne »

Du har perfekta förhållanden i Gällivare vintertid, jag vet det därför att jag är en fd Malmbergsbo. :)
Skall bli spännande att få se dina bilder.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Jonas »

Hej Nicklas,
Du har redan en alldeles utmärkt astrofotoutrustning!
Förutom sedvanliga teleskop med påhängda kameror och autoguider, använder jag gärna min Astrotrac på ett Manfrotto 055B-stativ tillsammans med en Canon 40D och en 70-200/2,8L + 1,4x converter. Detta ger (på vid 200 mm) 448 mm brännvidd och rätt inställd trackar Astrotrackern fint vid minst 3 minuters exponering. Som strömkälla har jag ett cigarettpaketstort batteripack som jag kan köra flera timmar med. Polinställningen gör jag med originalpolsökaren som är väldigt enkel att använda.
Otroligt kompaktutrustning som kan tas med i en ryggsäck var som helst.

Om du trots det vill satsa på teleskop och ekvatoriell montering, kommer du långt med en HEQ-5 Synscan, en 100 mm refraktor av hög kvalitet samt ett kort guideteleskop med autoguider. Totalt pris mellan 15-20' men som sagt, en strotrac kommer man långt med!

Vid långtidsexponeringar inom tätbebyggt område är det alltid bra att använda ett s.k. ljusföroreningsfilter. När jag fotograferar använder jag mig numera av denna filterlösning med ett LPS-P2-FF filter:
http://www.sciencecenter.net/hutech/filters/ffilter.htm

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

bjorne wrote:Du har perfekta förhållanden i Gällivare vintertid, jag vet det därför att jag är en fd Malmbergsbo. :)
Skall bli spännande att få se dina bilder.
Jaha där ser man världen är inte så stor trots allt även om rymden kräver lite större plats! :)
Ja det är också som sagt min uppfattning att väderleken är torr och bra här då det är kallt, sannolikt för att vi är en bra bit från hav och andra stora öppna vatten.
Ska självklart bidra med lite bilder här när jag får fram något vettigt. :)

//Nicklas
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

Jonas wrote:Hej Nicklas,
Du har redan en alldeles utmärkt astrofotoutrustning!
Förutom sedvanliga teleskop med påhängda kameror och autoguider, använder jag gärna min Astrotrac på ett Manfrotto 055B-stativ tillsammans med en Canon 40D och en 70-200/2,8L + 1,4x converter. Detta ger (på vid 200 mm) 448 mm brännvidd och rätt inställd trackar Astrotrackern fint vid minst 3 minuters exponering. Som strömkälla har jag ett cigarettpaketstort batteripack som jag kan köra flera timmar med. Polinställningen gör jag med originalpolsökaren som är väldigt enkel att använda.
Otroligt kompaktutrustning som kan tas med i en ryggsäck var som helst.

Om du trots det vill satsa på teleskop och ekvatoriell montering, kommer du långt med en HEQ-5 Synscan, en 100 mm refraktor av hög kvalitet samt ett kort guideteleskop med autoguider. Totalt pris mellan 15-20' men som sagt, en strotrac kommer man långt med!

Vid långtidsexponeringar inom tätbebyggt område är det alltid bra att använda ett s.k. ljusföroreningsfilter. När jag fotograferar använder jag mig numera av denna filterlösning med ett LPS-P2-FF filter:
http://www.sciencecenter.net/hutech/filters/ffilter.htm

/Jonas
Hej Jonas!

Tycker också att AstroTrac guidar riktigt bra och klockrent om man får polinställningen på 2 stjärnor med polsökaren, tog en bild på vintergatan med 583 sekunders exponering mest för att få en värdemätare om min nya "montering" vilket jag tycker blev över förväntan med Vega och Deneb runda och fina trots nära 10 min exponering.
Målet med bilden var att få rätt på guidningen och dess kapacitet och möjligheter inte att ta den perfekta bilden på vintergatan.
Taget med Nikkor 14-24 f/2,8 och Nikon D700
Min nuvarande "montering" är ett begagnat utsättarstativ för teodolitinstrument som är riktigt stadigt när man trampar ned spikarna/stativbenen 1 dm i marken, på det har jag ett manfrotto 405 växelhuvud och kulleden jag har kameran på är ett Cullman Magnesit MB 6.1.

Då är jag lur på att jag kanske rent av kan köpa en refraktor av god kvalitet och köra en test på AstroTracen det kan ju fungera tills man har råd att gå vidare med en ekvatoriell Go-To montering som steg 2 då blir inte utlägget i början så galet stort. :)
Vikten kan såklart bli ett problem så man får ta det i övervägande om det kan fungera på min nuvarande "set-up".

Snokar vidare i teleskop floran, tack för svar!

//Nicklas
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by stoffe »

Här står det lite om D90 moddad vs omoddad

http://randombio.com/d90infrared.html

Jag håller oxå med Jonas, du har redan en fin kamera och det finns ingen som helst anledning att byta system. Med D90 har du 10% större sensor, lägre brus än t ex motsvarande och nyare Canon 60D, ingen nämnvärd "star-eater" vad kunnat googla mig fram till. Annat är det med min D80 som har väldigt mycket "star-eater" och är brusig, kanske för att det är CCD sensor i D80 och CMOS sensor i D90. Jag har inte hittat något som liknar backyard-eos för Nikon och inte heller hur man gör för att planetfota med Nikon.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

stoffe wrote:Här står det lite om D90 moddad vs omoddad

http://randombio.com/d90infrared.html

Jag håller oxå med Jonas, du har redan en fin kamera och det finns ingen som helst anledning att byta system. Med D90 har du 10% större sensor, lägre brus än t ex motsvarande och nyare Canon 60D, ingen nämnvärd "star-eater" vad kunnat googla mig fram till. Annat är det med min D80 som har väldigt mycket "star-eater" och är brusig, kanske för att det är CCD sensor i D80 och CMOS sensor i D90. Jag har inte hittat något som liknar backyard-eos för Nikon och inte heller hur man gör för att planetfota med Nikon.
Bra länk tack för den!
Verkar bli helt okej att astromodda D90 efter vad jag också lyckats läsa mig till, och det verkar inte så invecklat att utföra det själv heller om man följer DIY instruktionerna och har tungan rätt i mun. :geek:
Hittade även denna sida för D90 där man ingående beskriver de olika stegen för demontage av ir filtret http://www.lifepixel.com/tutorials/infr ... kon-d90-ir
Fanns DIY tutorials på denna sida för andra kameror också http://www.lifepixel.com/tutorials/infr ... -tutorials

Har nu börjat snegla lite på en William Optics Megrez 90 som jag tror jag skulle kunna köra på ett tag tillsammans med AstroTrac nån som har erfarenhet av denna tub eller är det ett helt galet köp?
Vad man kan läsa så verkar Megrez 90 hålla hög optisk prestanda och bevisligen bra bilder taget genom denna tub också, känns som en lämplig brännvidd att börja med då man inte har en riktig montering att jobba med.

//Nicklas
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by stoffe »

Lite läskigt med de där 4 små kablarna som ska lödas loss och sedan lödas dit, som tur är så är det relativt stora lödöar och borde faktiskt inte vålla några problem om man löder med en förtennad spets och förstås själva IR filtret som ska loss och dit men det verkar inte vara jättesvårt som du oxå beskrev det som. Om det mot all förmodan skulle skita sig så borde Lasses kameraservice kunna fixa ihop din kamera åt dig igen.

Bara man har tummen/tungan i rätt mun så ska det nog gå bra! Lägg gärna upp en modifieringstråd här med bilder, det vore skoj att se! :)

Montering och optik får gärna någon annan uttala sig om här på forumet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

Lyckades astromodda min Nikon D90 med hjälp av lifepixels DIY tutorial, nu återstår att testa hur det blev, det var rätt pilligt med kablarna innan man kom på hur dom satt fast samt att det är ruskigt små kontakter så man får vara riktigt försiktig (pincett eller spetsig liten tång rekommenderas)

I lifepixels tutorial står det att man måste löda loss fyra kablar vilket absolut inte är nödvändigt man behöver bara vika sensorhållaren åt sidan med något under den för att palla upp den i rätt höjd, sen är det bara plocka bort filtret enligt DIY.

Det Lilla jag hunnit prova så ser allt bra ut och inget damm på sensorn vad jag kan se efter några testbilder så det verkar ha lyckats riktigt bra.

Ser ingen anledning att lägga ut bilder på mitt pyssel då lifepixels DIY beskriver allt korrekt förutom lödningen av kablarna, där är det kanske lite skrämselpropaganda för att dom ska göra jobbet åt dig och ta rejält betalt.

Om du bestämmer dig att astromodda din D90 själv så gör du det på egen risk, skyll inte på mig om det skiter sig. :)

/Nicklas
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by stoffe »

Gratulerar till lyckad modifiering! Bilder är alltid kul även om det är bra beskrivet i anvisningen.

Var köpte du ditt nya IR filter? Går det att använda något av de filter som är till för Canon kameror eller är de för små?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Wolwerine
Posts: 51
Joined: 2012-07-26 10:23:23
spamtest: JA

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by Wolwerine »

stoffe wrote:Gratulerar till lyckad modifiering! Bilder är alltid kul även om det är bra beskrivet i anvisningen.

Var köpte du ditt nya IR filter? Går det att använda något av de filter som är till för Canon kameror eller är de för små?

Har en mängd tester jag tänkte köra för att försöka hitta rätt, har ingen jag kan fråga så man får ta den långa vägen, första testet blir att köra helt naket utan filter alls för att se vilken härad man är i. :)
Den testen får utvisa om jag ska prova ett Ir filter, då lutar det åt att jag köper filter till optiken i första hand för att se skillnaden den kan man ju använda till annat skoj också.

Men allra först måste jag hitta rätt med fokus då det inte stämmer till 100% i sökaren och dioptrijusteringen har inte nog täta steg så jag kan kompensera där, det ligger mitt emellan hela tiden men det fungerar att fokusera i displayen som backup plan.

Autofokus fungerar tyvärr inte på moddad D90 :( man kan ju förvisso inte använda den på astrofoto ändå men man saknar inte kon förrän båset är tomt och det är en funktion som alltid funnits där. :)

/Nicklas
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Teleskop för Nikon DSLR

Post by stoffe »

Det kan vara möjligt att du kan använda en angle finder c för att få till skärpan bättre, ett litet okular man sätter på bakom sökaren.

Kamerans inbyggda autofokus i astro sammanhang kanske på sin höjd skulle funka till månen :) Autofokus borde funka igen om du sätter dit ett modifierat IR-block filter..?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.