Råd om teleskop :)

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by Bengt »

Dobson tuber består av två delar .En låda och en tub. Vikten på en 6" är ca 6 kg . Den tar du lätt på ena axeln och kan ta lådan med andra handen . Är det för tungt får du gå två vändor. Inga skruvar och inget pill.
Efter en halvtimme - 1 timme nedkylning är nog den lilla tuben redo för action.
Kollimeringen är inget vara rädd för . Det fixar du lätt med lite hjälp tex från detta forumet i värsta fall.
Solfläckar funkar utmärkt titta på . Du kan köra projektion på ett vitt papper om du inte köper filter.Funkar också utmärkt.
Stoppa dock aldrig ögat framför okularet på teleskop utan filter!! Du blir genast blind!!!!!!
Explosioner som du kallar det kan du aldrig se med den typen av teleskop.Kräver en helt annan typ av filter/ teleskop som är mycket dyra.

Visst kan man bli less på en hobby. Men jag tror du betydligt lättare får något ut av den om du lyckas från början hitta dessa små objekt på en stabil gedigen tub.
Fast jag hållt på i mer än 30 år har jag fortfarande funderingar på köpa en sådan här liten 6" eller 8" dobson igen som komplement för att återgå till den avkopplingen och surfa fram ljudlöst och titta på universums små underverk :-)
Det är fantastiskt roliga år när man börjar, bara man har rimliga ambitioner över vad man kan se och köper en bra stjärnkarta att följa/hitta med.
Elektriskt bling bling kan man vara förutan i början är min åsikt.
Många nybörjare snuvas lite på den kicken att lyckas hitta objekt på egen hand om man väljer köpa goto direkt.


Att man sen väljer gå vidare med goto är en helt annan sak när man lärt sig grunderna.

Bengt
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by Cassini »

Och ett tips från mig, om du har en iPad, är att använda den som stjärnkarta. Funkar väldigt bra.
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

hej igen! Ledsen för extremt sent svar, skolan började och lärare gillar läxor...
men jag har tänkt och tänkt lite till och saker börjar sakta men säkert klarna :)
Men några saker känns fortfarande lite osäkra; det här med fokallängd, jag har läst att 600-800 mm ska vara bra för att titta på nebulosor osv. men jag har också läst att det inte spelar så hemskt stor roll. om ett teleskop har fokallängden 1200 mm vad är fördelar och nackdelar med det?
To the stars and beyond!
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by glappkaeft »

LillaNybörjaren wrote:Men några saker känns fortfarande lite osäkra; det här med fokallängd, jag har läst att 600-800 mm ska vara bra för att titta på nebulosor osv. men jag har också läst att det inte spelar så hemskt stor roll. om ett teleskop har fokallängden 1200 mm vad är fördelar och nackdelar med det?
Det gäller mest för foto, visuellt så är det igentligen ingen skillnad överhuvudtaget så länge man har lämpliga okular. Teleskop med längre brännvidd i förhållande till öppning (f-tal) kan vara lättare att tillverka med samma kvalitet men å andra sidan så blir de samtidigt längre, tyngre och därmed också känsligare för vibrationer och vindpustar. Om man vill ha ett teleskop med stativ skulle jag rekommendera kortare brännvidd för ökad stabilitet, kör man med dobsonmontering så gäller istället längre brännvidd så att man inte kommer så nära marken.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

Det gäller mest för foto, visuellt så är det igentligen ingen skillnad överhuvudtaget så länge man har lämpliga okular. Teleskop med längre brännvidd i förhållande till öppning (f-tal) kan vara lättare att tillverka med samma kvalitet men å andra sidan så blir de samtidigt längre, tyngre och därmed också känsligare för vibrationer och vindpustar. Om man vill ha ett teleskop med stativ skulle jag rekommendera kortare brännvidd för ökad stabilitet, kör man med dobsonmontering så gäller istället längre brännvidd så att man inte kommer så nära marken.
Tack så mycket!
To the stars and beyond!
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by wilt »

Högre f/tal är bökigare, visst, men de är inte lika jobbiga när det gäller optiska toleranser - kollimeringsproblematiken, okularkvalitet, komafel etc - eller hur?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Råd om teleskop :)

Post by glappkaeft »

wilt wrote:Högre f/tal är bökigare, visst, men de är inte lika jobbiga när det gäller optiska toleranser - kollimeringsproblematiken, okularkvalitet, komafel etc - eller hur?
När det gäller kollimering och komafel så stämmer det bra, även om det rent praktiskt är bökigt att kollimera lite längre Newtonteleskop då man inte kan skruva och titta samtidigt. När det gäller okular så är det lite blandat, till en F/8 vill man igentligen helst ha ett 50-56 mm okular som lägsta förstoring men sådana går ju inte att få tag på billigt medans ett 32 mm Plössel som passar bra till ett F/5 teleskop finns för några hundralappar.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Råd om teleskop :)

Post by Terje »

om vi kommer ner runt f6 eller under kommer många av de prismässigt överkomliga okularen att börja få problem att teckna bra bilder då ljuskonen blir såpass trubbig.
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

f8 f5 osv... va? vad betyder det? -.-
To the stars and beyond!
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Råd om teleskop :)

Post by Terje »

det är förhållandet mellan teleskopets fokallängd och dess ljussamlande diameter. ett teleskop med 150mm öppning och 1200mm fokallängd får då ett förhållande på 8.
LillaNybörjaren
Posts: 21
Joined: 2012-09-10 16:23:06
spamtest: JA

Re: Råd om teleskop :)

Post by LillaNybörjaren »

aha.. Tack så mycket :)
To the stars and beyond!