Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Allmän diskussion om teleskop.
SweSA
Posts: 9
Joined: 2011-12-07 19:20:45
spamtest: JA

Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by SweSA »

Hej.

Julen närmar sig stora steg.
Ett flertal i familjen, från barn till vuxna (jag), önskar oss ett teleskop i julklapp.

Jag förstår att ni har fått denna fråga x-antal gånger förut, och att ni kan vara trött på den, men jag hoppas att ni har tid att ge mig några tips på vägen.
Jag har tittat på några teleskop med div tillbehör som jag har fastnat för, återkommer till dom lite senare.

Först, vi är helt novisa inom denna hobby, trots det har jag några önskemål om vår julklapp:
-Kvalitet, optisk kvalitet så man kan studera detaljer, och då inte bara på månen, men också byggkvalitet, något som håller och tåls att användas.
-Storlek, Vi bor trångt och campar gärna, så önskemålet är ett teleskop som man kan hantera på ett enkelt sett, transportabelt med andra ord.
- Enkelt att använda, som nybörjare behöver vi ett teleskop som vi kan hantera, inte för svårt, här tänker jag mig ett av Go-To typen.
-Jag som gillar att fota, önskar att ta bilder på det man ser i teleskopet, inget avancerat, kör med en Canon 550d, gillar att fota bara.

Ok, många krav från min sida, jag vet, dessutan om får man givetvis betala för kalaset.
Har hittat 3 alternativ som jag TROR passar mig personligen, ett teleskop runt 5000kr + div tillbehör som tex okulär kit för 2000 kr samt en powerbank för under tusen kr.

Har även hittat ett annat teleskop som kostar ca 8500kr + samma kostnad för tillbehören.

Slutligen är det en möjlighet som hamnar precis på smärtgränsen, kostar ca 12000kr, men då finns absolut inget utrymme för tillbehör.

Av någon anledning har jag fastnat för Celestron.
Alla mina förslag är från dom.

Först ett litet borde passa oss nybörjare, NexStar 4se.
Borde vara enkelt att använda.
Med mak konstruktion bör det vara enklare att fota och titta på samma gång, stabilt stativ gämfört med billigare varianter, samt go-to funktionen.
Det är utgångs punktet för min del.
Tillbehör som jag TROR är lämpligt är Celestrons okulär och filter kitt till 2000 kr samt en powerbank på 7 am.

Sen har jag tittat lite på Nexstar 5se, inte mak, men har bättre objektiv (f/10) kostar ungefär 4000 kr mera + samma tillbehör, men är skillnaden mellan dessa två värd dom pengarna?
I övrigt samma stativ som 4se.


Slutligen har jag sneglat lite på Celestron Advanced C6-SGT XLT, kostar ca 12000kr, då över smärtgränsen, finns därmed inga pengar till extra lull lull.
Nackdelen med detta är att det er betydligt tyngre, men optiken och kvaliteten på det man ser verkar bättre än dom två första valen.

Så min budgett ligger där nånstans, från 8000kr till 12000kr, med eller utan tillbehör.

Med ovanstående önskemål, vilket skulle ni ha valt, finns det andra alternativ i samma klass som passar till våra önskemål?
Är tacksam för alla tips och hjälp på vägen.

Mvh
Ståle Andresen
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Starsoft »

Hej

Om du har en budget runt 10 000 och är intresserad av att testa foto så rekommenderar jag i stället en setup med bättre montering och kortare brännvidd på optiken.

http://www.firstlightoptics.com/reflect ... p-ota.html
http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... nscan.html

HEQ5 pro monteringen är robust och lämplig för foto och klarar också större tuber om du uppgraderar.

Den kortare brännvidden på newtontuben jämfört med de förslag du har gör att du har mer flexibilitet både för foto och visuellt. Om du sedan köper till en coma corrector till din kamera så har du ett mycket fint paket även för foto som räcker länge.

Motsvarande paket kan du säkert hitta (till ett högre pris) i Sverige men FLO har jag handlat av flera gånger och jag är mycket nöjd med deras service.

Jag tror det är bättre att komplettera med ett par lösa okular och filter efter behov i stället för ett set med okular och filter.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Kroppefjäll »

Hej Ståle! Min personliga åsikt är att du skall undvika Nexstar. Hade för ca 10 år sedan (jisses, är det så länge sedan) en Nexstar 5 SE (första generationen med silvergrå OTA) där handkontrollen blev totalt obrukbar i kylan (behövde inte vara arktiskt klimat, runt nollan är tillräckligt). Jag sålde därför denna och skaffade ett större Meade LX200 som är ett fantastiskt teleskop, dock visade det sig för stort och bökigt för mig då jag värdesätter portabilitet och smidighet! Detta teleskop har jag kvar men det ligger bara nerpackat i garaget i sin låda, men vi kikar på sommarstuga och förhoppningsvis kan man installera detta permanent där framöver.

Tanken återgick i alla fall till ett mindre teleskop igen, och det blev en Nexstar 130 GT (tror där finns en "förbättrad" variant idag som heter SLT) i hopp om att de skulle ha åtgärdat denna trista egenskap hos handkontrollen efter 10 år - men icke sa nicke! Handkontrollen slutar i princip att fungera när det är som roligast att använda teleskopet, dvs under dem riktigt mörka vinterhimlen. Resultatet blir ju att GOTO-funktionen blir obrukbar, och det har vips blivit ett "manuellt" teleskop som kostad onödigt mycket! Hörde någongång att en del tar en handvärmare och spänner fast med ett gummiband runt kontrollen, men sådana svalnar snabbt i vinterkylan och så får man springa in och ut med nya värmare och det tar nog snabbt musten ur en misstänker jag! Om någon anser att jag har fel och har en annan åsikt om Nexstar så kan det vara kul att få höra denna!

Om du absolut vill ha ett GOTO-telskop så vet jag att handkontrollen på Meades Classic LX200 funkar ok när det är kallt om du kan tänka dig något begagnat (men dessa kan i värsta fall dras med andra sjukdomar istället - kretskort, elkomponenter etc). Med kontrollerna på de nyare Meade-modellerna vet jag dock inte - kanske är de lika bra som på de klassiska föregångarna? Troligtvis har även Celestron lite bättre, lite dyrare modeller än skräpet i Nexstar-serien som ju också känns både billiga och "plastiga" för övrigt (också detta personlig uppfattning)

Till sist vill jag också nämna att många blir besvikna efter de första tittarna på himlen genom ett teleskop, stjärnorna förblir små prickar och nebulosor och galaxer blir bara små suddiga bollar som ibland kan vara VÄLDIGT svåra att urskilja. Det krävs fotografering med långa exponeringstider (ställer stora krav på utrustningen) för att det skall bli fina detaljrika bilder.

Försöker inte avråda dig till dyr utrustning på något sätt, tycker bara att du kanske bör se om du på något sätt kan få testa lite olika utrustningar innan du slår till då det handlar om en rejäl slant i din budget! Ett bra (och klassiskt tips) är besöka Star Parties (Stort sådant i Värmland i februari - detta är ju dock efter jul :( ) Kanske finns det något före detta, minns där finns ett ämne här på Astronet som handlar om Star Parties etc. Kika där också!

Lycka till!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Advertise
Posts: 127
Joined: 2011-07-28 10:11:55
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Advertise »

Jag har precis skaffat Nexstar 102 SLT Refraktor.
Billig, väldigt portabel.
Har fått några väldigt fina vyer av öppna kluster. Speciellt med ett CLS filter.
Nu vet jag iofs inte hur den är att fotografera med.

Kanske ska poängtera att jag har precis börjat med astronomi själv, så jag har inte
så mycket erfarenhet av bättre utrustning.
Men skulle säga för nybörjare är det ett lysande teleskop (Min uppfattning) :D.
SweSA
Posts: 9
Joined: 2011-12-07 19:20:45
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by SweSA »

Hej och tack för svar och alla tips/råd på vägen!

Anders:
Bra länk och goda råd när det kommer till foto delen av vår nya hobby.
Stativet eller monteringen som det kallas, ser verkligen bra ut, stabilt.
Fotografering har jag rankat som sista önskemål.
Det är jo endast jag i familjen som gillar det, och i mina ögon går dom andras
Önskemål före.

Vi bor som tidigare trångt och har en villavagn som vi spenderar största delen
av sommaren på.
Vi är dessutan om nybörjare inom denna hobby.
Så första önskemålet är något teleskop som man kan transportera enkelt, inte för
stort, vikten är viktigt og frmför allt, enkelt att komma i gång med goda visuella
önskemål.
Jag vet, en kombination som låter mera som nirvana än realitet.
Som campare inser jag dock att kompromissa, är ett must.


Kroppefjäll:
Tackar för dina goda råd och erfarenheter!
Nu vet inte jag, men har dom utvecklat nexstar serien dom sista 10 åren?
Efter dina erfarenheter med dessa, hoppas jag verkligen det.
Som du säkerligen förstår, är jag norsk.
Flyttade hit till Gbg, 200 mil söderut, av två anledningar:
Jobb i första hand, och slippa allt som har med snö och kyla att göra!
Tyvärr räckte det inte med 200 mil, men mindre kyla och snö är det, framför allt, varme på sommaren.
Tackar även för tipset att ta det lugnt, inte förhasta sig innan köp.
Star party låter spännande, mässa eller party med stort P ;)
Bring your scope and Will party all night long....


Advertise:
Du har jo precis som jag är nu, nyligen varit i samma situation som jag.
Klart du skall framföra dina åsikter då, tack!
Skall kolla närmare på ditt teleskop.

Ok, tackar för alla råd och tips på vägen, inklusive dom som har kontaktat mig direkt.
Sätter pris på att ni alla delar av er med era erfarenheter och försöker göra det bästa för
oss nya inom denna spännande hobby!

Med vänlig hälsning,
Ståle Andresen
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Kroppefjäll »

Mjukvaran uppdateras kontinuerligt antar jag, men själva optiken skulle jag tippa är ungefär den samma nu som då. De har ju förmågan att hitta på lite ny olika coatings på linser etc emellanåt för att hålla intresset uppe hos kunderna, så det skulle väl vara detta då som kanske inte är exakt samma. I mitt fall var det 10 år mellan de båda teleskopen och handkontrollerna var lika hemska. Egentligen var jag inte ute efter ett automatiserat teleskop vid andra Nexstar-inköpstillfället häromåret, för det är roligare (och BETYDLIGT mer lärorikt) att "stjärnhoppa" manuellt men jag kände att jag ville ha något som "trackade" stjärnorna - Jag ville helt enkelt kunna gå in en stund för att värma mig, kika lite på datorn etc, och sedan komma ut en stund senare och ha samma fält i okularet. Om du skall fotografera så måste du ju ha motordrift (tror jag, kan inget om astrofoto).

Jag anser mig ny på hobbyn, även om intresset snart funnits där i 30 år så har det kommit och gått, men alltid blomstrat upp på senhösten när mörkret anländer. Oavsett vad du skaffar för teleskop så är det en otroligt fachinerande hobby - under förutsättning att man ger det en stor portion tålamod och tid!

Star Party låter ju onekligen fartfyllt, jag har bara varit på ett och detta utomlands, men det var en ganska lugn tillställning ;) "Stjärnträff" tror jag det kallas på svenska (kanske mer passande namn) och jag funderar själv starkt på att åka till Lysvik i Värmland i slutet av februari för att träffa lite folk inom hobbyn.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Cassini »

SweSA wrote: Först, vi är helt novisa inom denna hobby, trots det har jag några önskemål om vår julklapp:
-Kvalitet, optisk kvalitet så man kan studera detaljer, och då inte bara på månen, men också byggkvalitet, något som håller och tåls att användas.
-Storlek, Vi bor trångt och campar gärna, så önskemålet är ett teleskop som man kan hantera på ett enkelt sett, transportabelt med andra ord.
- Enkelt att använda, som nybörjare behöver vi ett teleskop som vi kan hantera, inte för svårt, här tänker jag mig ett av Go-To typen.
-Jag som gillar att fota, önskar att ta bilder på det man ser i teleskopet, inget avancerat, kör med en Canon 550d, gillar att fota bara.
Dina önskemål står delvis i motsats till varandra framförallt om man väger in att ni är nybörjare. En motordriven ekvatoriell montering är inte helt enkel att sköta men är dock en nödvändighet vid fotografering. Det är krångligt och det krävs ett engagemang. Jag vet om flera som faktiskt tröttnat på sina avancerade monteringar för att det tar en stund innan man kan börja observera. På många sätt är en alt-az montering rätt trevlig vid visuell astronomi. Kombinerat med bra sökare och där man planerar sitt observerande innan man går ut så blir det mycket kvalitetstid när man väl står ute i kylan även utan goto-funktioner.

En montering som fungerar för fotografering är tung och otymplig. Så enkelt är det. Min EQ6 (storebror till Starsofts förslag ovan) kräver ett rejält tag för att lyfta och är inget för barn. Tror faktiskt att även en normalstark kvinna kan få svårt att hantera vikten på ett säkert sätt.

Eftersom ni är nybörjare skulle jag nog rekommendera ett ganska billigt teleskop med åtminstone någorlunda stor spegel (tex Nexstar 130SLT). En reflektor ger stort synfält och samlar mycket ljus. Dock är de lite känsligare än tex refraktorer och du kommer behöva lära dig hur man kollimerar speglarna.

Jag skulle släppa dina tankar på fotografering eftersom tröskeln är hög och ställer höga krav på utrustningen. Ta ett år eller två och se om ni blir bitna först. Att gå ut i mörkret när det är kallt för att titta på små ljuspunkter kräver att intresset är större än det man kanske besitter.

Egentligen brukar min första rekommendation vara en bra kikare. Blir man inte biten av att sakta svepa kikaren över himlavalvet i ett par timmar så lär man knappast bli det av teleskop heller. För i små amatörteleskop så blir galaxer och nebulosor aldrig mer än svaga små gråa fläckar. Ett otränat öga skulle snarare tro att det hamnat någon skit på linsen.

Jag började själv med en kikare och gick sedan över till tubkikare (för 25 år sedan). Många år senare hoppade jag på teleskop och har sedan ägt ett antal. Först nu har jag gått över till en avancerad montering som klarar av fotografering. Jag känner dock att det tar emot eftersom jag förut bara hoppade ut och började observera. Nu ska flera saker ut och sedan ska man balansera in monteringen, göra polinställning (vilket är lite småbökigt) och sedan ställa in handkontrollen med data. Jag har nu även gått över till datorstyrning så det bli ännu mer prylar och släpande. Vid fotografering så blir det ytterligare prylar och sladdar till förbannelse. När man väl riggat allt (så har det säkert blivit mulet) så har det gått 30 minuter. Jag saknar faktiskt enkelheten i visuella observationer. Sedan är det ju den kicken av rymd och universum som jag gillar. Att gå över till datorstyrning och även fotografering har gjort hobbyn mer av en teknikfunktion. Lite av tjusningen har gått förlorad och jag kommer nog inom kort komplettera min utrustning med tex en bra Dobson.

Jag är även tekniknörd och blir tilltalad av allt krångel, dock kan det ta på tålamodet när det är så få observationsdagar och de flesta av dem är ackompanjerade av bitter kyla och trötthet.

Så summa summarum för en nybörjare. Keep it simple!

Mitt teleskop som både ger mig glädje och ångest:
Image
SweSA
Posts: 9
Joined: 2011-12-07 19:20:45
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by SweSA »

Hej Alla.

Först stort tack till kroppefjäll och Cassini som delar med sig av sina erafrenheter och ger råd på vägen.

Det blev inget teleskop till jul.
Insåg att här borde jag läsa på mera för att skaffa kunnskap innan ett köp.

Har surfat runt som en tok på div forum och siter för att läsa mera om olika teleskop dess egenskaper.
Har nu hittat två som jag TROR skulle passa mig och mina behov bättre.

Båda är av typen Maksutow-Newton och ligger i ungefär samma prisklass.
Frågan är dock, vilket skall man välja, för och nackdelar for dessa enligt er här på forumet?

Förslag 1:
http://www.astrosweden.se/explore-scien ... er/19675-0
Denna gillade jag därför att den verkar smidig då den inte är så stor, god genomtenkt byggkvalitet, en solid oppbevaringslåda samt annat tillbehör medföljer.

Förslag 2:
http://www.astrosweden.se/explorer-190m ... on/18728-0
Har sett bilder tagna med detta teleskop, helt underbara!
Förstår givetvis att jag inte kan komma i närheten av dessa, men bilder av sådan kvalitet kan inte vara tagna med ett teleskop som inte är av god kvalitet.

Montering:

Då jag gärna vill ha en goto montering har jag tittat en del på denna:
http://www.astrosweden.se/cg-5-gt-montering/18926-0

Fastnade för denna då det ser ut som Celestron får höga betyg när det kommer till just goto funktionen.

Hoppas ni har tid att syna dessa 3 och komma med era åsikter här i tråden eller via pm/mejl.

På förhand tack!

Mvh
Ståle Andresen
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Kroppefjäll »

Tjena igen Ståle. Med risk för att få en klubba i huvudet, jag har gett min Nexstar lite tid sedan vi språkades vid här sist - och det har faktiskt inte varit så pjåkigt ändå :shy: Nu har det ju aldrig varit smällkallt men jag testade med lite värmekuddar/handvärmare fäst med gummiband runt kontrollen och det var i ärlighetens namn inte heller så jobbigt och bökigt som jag hade föreställt mig!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Lars L »

Brukar sällan kommentera "vilket-teleskop-ska-jag-välja" frågor och Cassinis sammanfattande
svar är mycket utömligt och klokt.

Det teleskop du nämner är mycket kompetent - men det är svårt för en rookie att få till bra bilder.
Du behöver troligen lära dig att driftaligna och ha en kompetent guidning, en dator med bra program blir nödvändig och du
måste ha tillgång till el och en hel del små prylar.

Hu, för att kollimera en Mak-Newt med relativt kort brännvidd om det skulle behövas. Du behöver antagligen ett biffigare stativ till den, det beror av vad du ska fotografera. Tror Grinde har ett, släng iväg en fråga till honom!

Jag har själv haft så många teleskop och typer att minnet ibland sviktar vilka de var. Köpte mig en kikare 20x80 igår - back to basics!
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Lars L »

Ser nu att du refererar till två teleskop, det är 190mm Sky-Watcher som Grinde har/haft (tror Jag).

P.S. Att ett stativ erhållit positiva recensioner ska du ta med en nypa salt, var och av vem?
SweSA
Posts: 9
Joined: 2011-12-07 19:20:45
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by SweSA »

Jaha, där klarade jag att strula bort mitt senaste inlägg, bara att börja på nytt.....:

Kroppefjäll:
Tackar fär återkopplingen angående ditt Nexstar.
Skoj att höra att du så smått ändrar dina åsikter till det positiva.

Lars:
Tack för att du tar dig tid att posta dina åsikter i denna tråd.
Är 100% enig med dig angående Cassinis tidligare inlägg i tråden och det är en av anledningarna till att jag fortfarande inte har köpt något teleskop.

Jag förstår till fullo att mina önskemål med "mitt" teleskop, egentligen inte går att få i hop.
Man kan inte få alla önskemål i ett och samma teleskop.
Därför blir det att kompromissa för min del.
Vad jag kan göra på min sida är att höja budgetten och försöka skaffa sig kunnskap (teoretisk) om vad som skulle fungera för mig.
Ett lite teleskop, transportabelt, med god bygg och optisk kvalitet som man även kan fota med (om man önskar).
Det skall även inte vara för avancerat, så att det inte går att använda för oss nybörjare.
Någonstans måste jag sätta en kostnads gräns för vad sakerna får kosta.
Teleskopen och monteringen ovan, ligger på maxgränsen för min budgett.
Man skall jo även ha andra tillbehör som en powerbank och div okulär.

Kommer mesta dels att använda teleskopet från April till Oktober då vi campar.
Hemma bor jag tyvärr nära E20 så här blir det nog för mycket omkrinliggande ljus och vibrationer för att kunne använda det på ett vettigt sätt.


Ok, storleken er av betydelse för mig för en smidig transport och hantering, samt även oppbevaring när det inte används.
Jag vill även ha något av god bygg kvalitet och optiskt kvalitet, något som håller i längden och även ger tillfredstillelse när det används.
Foto delen kommer sist.
En del av mitt vanliga jobb er att ta produktfoton, jag gillar att fota, är absolut ingen exspert på det planet.
Dock, om man hittar något snyggt där ute, så skulle det vara skoj att försöka fånga det på bild.
Ett kompromis som sagt, därav mina två ovanstående förslag.


Angående monteringen/stativet:
Rent ekonomiskt måste jag sätta gränsen någonstans.
Mitt förslag samt Starsofts förslag tidligare i tråden:
http://www.firstlightoptics.com/skywatc ... nscan.html
är vart jag sätter gränsen för vad ett sådant får kosta för min del.

Jag har tittat på div forum och siter världen över vart dessa två stativ diskuteras och kommit fram till att Celestrons stativ får mycket goda betyg när det kommer till just goto funktionen.
Man kan koppla det direkt til en dator og styra det der i från, något som tilltalar mig.
Det kostar även lite mindre.
Nackdelen med det är att det tydligen väsnas en del.

Som tidigare sagt, jag har enbart teoretisk kunnskap inom området.
Jag sätter stor pris på all hjälp jag kan få och tar inte illa upp om någon skulle tycka tvärt om.
Så ge mig gärna era åsikter.

Mvh
Ståle Andresen
SweSA
Posts: 9
Joined: 2011-12-07 19:20:45
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by SweSA »

Direkt link till producent av mitt teleskop förslag 1:
http://explorescientific.com/davidlevyc ... index.html

Link till förslag nr 2:
http://www.skywatcher.com/swtinc/produc ... class2=140

Mvh
Ståle Andresen
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by Lars L »

För Sky-Watcher teleskopet är nog en EQ6 minimum, verkar vara en tung liten best. Kolla också att sekundären är centrum märkt, vilket den förmodligen är.

Exploreteleskopet kallade vi förr för ett rich-field teleskop, det är ju tydligen David Levy som ligger bakom designen.
Båda är högkvalitativa, Explores verkar extremt välbyggt. Båda kan tyckas vara specialistinstrument och det
är upp till dig om du vill bli det. Även här ska du kolla att sekundären är centrummärkt, annars förstår i alla fall
inte jag hur man någonsin ska kunna kollimera det. En liten fläck på sekundären har ingen betydelse om den är
utförd professionellt. Skulle jag tvingas välja ett stativ av dem du nämner gå på Anders rek.
Alltså Sky-Watchers EQ-5 pro.
SweSA
Posts: 9
Joined: 2011-12-07 19:20:45
spamtest: JA

Re: Köpråd önskas: teleskop med tillbehör.

Post by SweSA »

Tackar för dina åsikter Lars!

Fråga:
Varför skulle du välja Sky-Watchers EQ-5 pro framför motsvarande stativ från Celestron?

Mvh
Ståle